Keb med bebis

artikel i Vi Föräldrar

I senaste Vi Föräldrar finns en stor artikel om ett par som tog med sig sin 10-månaders bebis till toppen på Vassitjåkka. Andemeningen med artikeln är att är helt OK att ha med barnen - självklart under förutsättning att man planerar och tänker igenom det hela noga.

"Andemeningen med artikeln är att är helt OK att ha med barnen - självklart under förutsättning att man planerar och tänker igenom det hela noga. "

Låter väl klart sunt.

Mezzner; sa:
När man har med barn på detta sätt händer det dock lätt att man har med sig "skrikande barn" på restauranger eller andra ställen där det sitter många mer eller mindre vuxna som säkert blir störda av detta. (Jag har priviligierats med väldigt tysta och snälla barn, men det är knappast min förtjänst.)

Det är nog snarare i det läget jag tycker att många bekväma vuxna helt enkelt får bita ihop och tåla lite livade barn, just som en del av livet på jorden...

OK, jag skall sticka ut hakan. Men varför då?

Jag har valt att inte ha barn, skall jag då påtvingas ditt val att ha dem?

T ex för att en hel hoper har stått ut med dig i mindre format; det kunde inte ens du välja bort. Nu är det din tur att stå ut.

För den som inte trivs i andras människors sällskap finna ju alltid alternativ, men detta kanske inte ska betraktas som den norm som resten av samhället ska anpassas till.

Mezzner; sa:
T ex för att en hel hoper har stått ut med dig i mindre format; det kunde inte ens du välja bort. Nu är det din tur att stå ut.

Men mina föräldrar var inte riktigt lika pigga på att låta mig skrika hur mycket jag ville, springa runt och störa andra obegränsat som dagens föräldrar är.

Jag har inget emot barn. Men är jag på en restaurang vill jag inte ha dem skrikande vid bordet bredvid, och framförallt inte stående vid mitt bord och vilja prata.

När man skaffar barn kan man inte förvänta sig att hela omvärlden skall anpassa sig efter ens barn. Det är två individers beslut att skaffa barn, och jag tycker att dessa två individer också får ta den förändring det innebär.

mvh Christian

"När man skaffar barn kan man inte förvänta sig att hela omvärlden skall anpassa sig efter ens barn. Det är två individers beslut att skaffa barn, och jag tycker att dessa två individer också får ta den förändring det innebär."

Att detta ansvar skulle innebära att föräldrarna nogsamt tillser att barnen uteslutande exponeras för andra som så exotiskt valt att se barn som en del av sammhället, är att gå väldigt långt. Tycker jag...

Fast att man ska låta sina barn leva rövare på andras bekostnad är ju därmed inte självklart eller en naturlig konsekvens.

Däremot är det nog så att i en skidbacke, som ju i grund och botten är anlagd för lek och rekreation, måste barn kunna få vistas tillsammans med sina föräldrar. Och som ovan påståtts tycker jag att även restauranger och annat som anlagts för backens besökare ska få befolkas av små barn. Och då närmar vi väl oss åter, kanske inte trådens början men väl den diskussion som omedelbart uppstod om alla stolliga föräldrar som släpar runt barnen precis som om detta skulle vara nåt acceptabelt...

Sen kan man ju alltid retirera till oantastliga ståndpunkter som att barnens säkerhet inte får äventyras eller att föräldrarna bör se till att deras barn inte knallar runt och tränger sig på andra matgäster.

Fast just det är ju inte att sticka ut hakan så farligt.

Peace and love!

chralm; sa:
Mezzner; sa:

Men mina föräldrar var inte riktigt lika pigga på att låta mig skrika hur mycket jag ville, springa runt och störa andra obegränsat som dagens föräldrar är.

Jag har inget emot barn. Men är jag på en restaurang vill jag inte ha dem skrikande vid bordet bredvid, och framförallt inte stående vid mitt bord och vilja prata.

När man skaffar barn kan man inte förvänta sig att hela omvärlden skall anpassa sig efter ens barn. Det är två individers beslut att skaffa barn, och jag tycker att dessa två individer också får ta den förändring det innebär.

mvh Christian

Jadu Christian även du har varit en liten bebis, följande är hämtat från din profil...

"Jag har fjällvandrat ända sen jag som tvååring blev buren till Sylarnas fjällstation. Numera går jag själv."

Mezzner; sa:
Däremot är det nog så att i en skidbacke, som ju i grund och botten är anlagd för lek och rekreation, måste barn kunna få vistas tillsammans med sina föräldrar.

Håller med fullständigt. Barn skall få idka sport och riluftsliv. Jag anser att vad gäller friluftsliv så skall de kunna vara med. Inget snack om det.

Dedt är dock ibland så att det går till överdrift med barnen. dock inte inom friluftslivet. Barn skal få fjällvandra, på sina villkor. Ta med barnen på fjällen. att leka med kåsor i en fjällbäck är kul för barn, inte att gå 2 mil. Sov gärna på fjällstationer/stugor, det passar små barn bättre än tält. TA med dem till en kul bäck, inte til toppen. Det är en prestation, som de inte uppskattar.

Så jag är inte emot barn som sådana. Jag anser dock att många föräldrar tar det hela på fel sätt. Det är de som måste anpassa sig efter barnen, inte tvärtom.

mvh Christian

vad är bäst...

vad är bäst för ett barn, en kväll på en rökig stimmig krog eller en vecka i en underbar frisk och skön fjällmiljö. Vad är bättre för ett barn en uppväxt i en alkholist familjs skitiga hem eller en månad med föräldrar på en vinterstugtur, Vad är bättre för ett barn, föräldrar som inte visar kärlek eller föräldrar som vill dela sin kärlek till naturen med sitt barn....

Micke

Men

Och sedan när blev detta de enda alternativen som fanns? Vad menar du egentligen? Om man inte tar med barnen till fjällen så är man automatiskt alkoholist, och med ett skitigt hem dessutom?
Que?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg