Fantastisk vandring Katterjåkk-Abisko
Dag 1: Klev av tåget på em o vandrade mot S. Mkt fina tältplatser S Gatterjavri o längs jokken från Dossagevaggi.
Dag 2: Vidare mot S o sedan österut in i Hoiganvaggi. Efter en knapp mil upp (mot NO) till sjön 1050. OK tältplatser N och S viken i NV.
Dag 3: Österut. Följde sjösystemet S höjd 1223 och sedan ner i Kårsavagge (vilken utsikt!) mellan jokkarna. Lite sickande och sackande behövdes, men inga större problem. Lätt vad vid stugan.
Västerut förbi kåtan fram till jokken från Kuoblavagge. Rakt upp längs jokken i brant men lättgången terräng (ingen sten). Mitt livs vackraste tältplats ca 1 km upp i backen precis där jokken har delat sig o flyter ihop igen. Ett 3-m vattenfall intill en grön fläck stor nog för ett 2-manstält - inte mer. Västerut glittrar vattenfallet och Gorsajökeln, österut hela vackra Kårsavagge! Ytterligare en bit upp finns fler och större tältplatser, men inte lika vackra.
Dag 4: Norrut. Rundade sjön 1183 mot SV. Passerade den delvis istäckta sjön utan namn, fram till höjd 1407. Vilken fantastisk utsikt över dramatiska Kärkevagge! Lämnade säcken och fortsatte upp på Gorsabahte för att njuta av runt-om-utsikten.
Tillbaka till säcken och sedan ner i Kärkevagge. Onödigt dramatiskt. Jag borde ha tagit reda på mer. (Det gjorde jag i efterhand. Läs min fråga på Utsidan Forum Fjällvandring 2005-02-15 Klättra ner i Kärkevagge?)
Underbara badplatser i Trollsjön! Fortsatte stigen mot N och rundade Kärketjårro. Följde leden fram till bron. Ingen vidare tältplats, men jag var trött.
Dag 5: Sovmorgon. Lät mig "bjudas" på lunch i Låktatjåkkastugan. Kan rekommenderas. Upp på Pajeb Kåppatjåkka och ner i Måndalen. Följde leden mot V och svängde mot S ner i Latnjavaggi. Ena fjällsidan glittrade i mängder av små vattenfall och forsar. Lät mig fascineras av en professor vid forskningsstationen vid Latnjajavri. Intressanta experiment med miniväxthus bl a.
Vidare mot S men inte ner i vaggen. Följde kanten österut. Strax N bokstaven "å" i Kårsavagge finns en liten tjärn. Ovanför den finns ytterligare två. Terrängen är lite besvärlig och tycks inte erbjuda ngn fin tältplats, men gå upp till de övre tjärnarna! Den ena tjärnen är mycket grund och faller ut i ett 2-meters vattenfall alldeles intill de mjukaste gräsbäddar. Jag duschade i minst 15-gradigt vatten.
Dag 6:Mot NO för att studera Kåppasjåkkas kanjon och sedan upp i passet S Njulla. Hade hoppats på linbana ner, men den var stängd pga olyckan någon månad tidigare. Rejält varm kom jag ner till Abisko och avnjöt den sommarens godaste starköl.
HåkanF