Kastruller

Varför inte vecka en remsa lagom tunn plåt själv?
MSR säljer faktiskt en färdig lös värmeväxlare. Vet inte om den passar till dina kastruller, men designen (man sveper reaktorn runt kastrullväggen) kan vara en bra inspirationskälla för eget bygge.

Beakta risken med den avsevärt förhöjda kolmonoxidemissionen.
Sjäkv har jag räknat på bränslebesparingen mot den extra reaktorvikten - och skippat tanken på reaktor ;).

MSR säljer faktiskt en färdig lös värmeväxlare. Vet inte om den passar till dina kastruller, men designen (man sveper reaktorn runt kastrullväggen) kan vara en bra inspirationskälla för eget bygge.

Tack för det Joanna. Sneglade på Eta konstruktionen från början som har en liten mer komplicerad veckning men den här du tipsade om är ju enkel att göra själv. I Eta konstruktionen går värmen genom plåtens veckning medan Msn växlaren är mera tätslutande. Får testa.

Beakta risken med den avsevärt förhöjda kolmonoxidemissionen.
Sjäkv har jag räknat på bränslebesparingen mot den extra reaktorvikten - och skippat tanken på reaktor ;).

Problemet med kolmonoxid är väl relaterat till att lågan kyls ner av metallflänsarna, är osäker på om den påverkas på samma sätt av MSR: s värmeväxlare. Den sitter ju på sidan av byttan och på mina XGK så når den synliga lågan inte hela vägen ut...

...egentligen inget problem för mig eftersom jag i princip aldrig har med mig (msr)värmeväxlaren längre, kan nämligen inte se att den gör uppkoken nämnvärt snabbare ;)...

//J

Problemet med kolmonoxid är väl relaterat till att lågan kyls ner av metallflänsarna, är osäker på om den påverkas på samma sätt av MSR: s värmeväxlare. Den sitter ju på sidan av byttan och på mina XGK så når den synliga lågan inte hela vägen ut...
Låter logiskt, man tar mer vara på själva varmluften, men det kan ju se olika ut med olika kastruller/brännare, och vi vet ju inte heller vilken design frågaren fastnar för till slut ;).
...egentligen inget problem för mig eftersom jag i princip aldrig har med mig (msr)värmeväxlaren längre, kan nämligen inte se att den gör uppkoken nämnvärt snabbare ;)...//J
Reaktorn väger dryga 170 g. Om den så spar så mycket som 25% bränsle, lönar den sig inte viktmässigt innan man utan den hade förbrukat 680 g gas (och då bortser jag från ökad förpackningsvikt vid flera tuber). Det kanske går åt snabbt om man är flera som måste smälta snö till all mat och dryck, men på en ensam vår/sommar/hösttur gör jag inte av med sådana mängder gas ens på en månad... ;).

Låter logiskt, man tar mer vara på själva varmluften, men det kan ju se olika ut med olika kastruller/brännare, och vi vet ju inte heller vilken design frågaren fastnar för till slut ;).

Reaktorn väger dryga 170 g. Om den så spar så mycket som 25% bränsle, lönar den sig inte viktmässigt innan man utan den hade förbrukat 680 g gas (och då bortser jag från ökad förpackningsvikt vid flera tuber). Det kanske går åt snabbt om man är flera som måste smälta snö till all mat och dryck, men på en ensam vår/sommar/hösttur gör jag inte av med sådana mängder gas ens på en månad... ;).

Tror att 25% är väldigt högt räknat, kanske ngn slags all time high score, knappast normalläge (skriver jag efter ca 10 års eldande).

Reaktor :)?

//J

The Heat Exchanger increases the efficiency of your stoves up to 25%. ;)
Jag tror inte det heller, men försökte vara snäll vid uträkningen - handlar det om, säg, 10% så får jag ju vandra i 2,5 månad innan jag tjänat in reaktorns vikt ;).

Så med andra ord är "reaktor" värmeväxlare... något överskattat ? Jag bryr mig inte så mycket om vikten utan mer om den ökar energiutbytet så pass mycket att det kan vara intressant. Om det är troligt att det inte når en 25% snabbare effektivitet utan det är mer realistiskt med 10 % då tror jag inte jag ger mig på och testar detta. Såg att det kommit en kastrull på 3.5 liter men som är rätt dyr. Därav min fundering på att göra en egen variant på min gamla Trangia 4.5 kastrull.

Så med andra ord är "reaktor" värmeväxlare... något överskattat ? (...)
Jag har faktiskt ingen aning - med min gasförbrukning var det som sagt inte värt den extra tyngden (och alla andra nackdelar) ens om jag lyckades spara 25% bränsle, så jag brydde mig aldrig om att testa. Men det behöver ju inte stämma i ditt fall - ni kanske är många, ute länge, behöver smälta mycket snö, vill att det skall gå fort att koka mat... etc.
YMMV, som seobserver brukar skriva :)

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg