Kastruller

fortsatt jakt på kastruller...

Bumpar denna tråd, eftersom jag inte heller är nöjd med de kastrullösningar jag hittills lyckat tråckla ihop.
Använder nu detta kastrullset - på många vis idealiskt för den sortens matlagning jag sysslar med, eftersom den övre skålen/stekpannan/locket kan användas till svällkokning och/eller varmhållning ovanpå annat, som kokar i den egentliga kastrullen (samt är trevlig att äta ur). En 230 grams gaspatron packar snyggt i setet och kvaliteten verkar allmänt fin.
Den väger dock sammanlagt 230 gram och känns onödigt stor för ensamturer med sin 1+0,6-litersvolym. Det visade sig dessutom på förra höstens vandringar, att jag med min nypåhittade värmereflektor/grytmysare kan "svällkoka" i stort sett all maten, och därmed klarar mig med en 100 grams gaspatron i en vecka.

Möjliga ersättare:
- Evernew ECA 417 Ti: optimal storlek, trevligt med den keramiska non-stick-beläggningen, vacker och gedigen, men dyr och inte mycket lättare än mitt gamla kit (200g). Samt gjord av titan, som jag är misstänksam mot p g a dålig värmeledningsförmåga. Skall jag spara vikt, får jag gå på den icke-belagda varianten (125 g), med risk för att maten bränns vid (?).
- Optimus Terra Solo: lätt och smidig, men möjligen i minsta laget med 0,6 l i huvudkastrullen. Hårdanodiserat, men utan non-stick krävs lite mer plats för omrörning och vatten i botten.

Sen är det ju detta med kastrullernas form - jag skulle föredra bredare och lägre. Mer vältsäkert och lättare att laga mat i, men till synes omöjligt att hitta. Jag river fortfarande ofta med mig innerkastrullen till min Trangia 27 (80 g + 50 g tamoj), men har inte hittat något lock/stekpanna/andrakastrull, som passar till den på samma fina sätt som i mitt Fire maple - kit.

Jag är alltså inte helt nöjd - har ni fler tips?
Någon som använt något av ovanstående?

Jag har precis som du letat efter ett lätt kärl som inte är smalt och högt. Fann ett från MSR som är i titan och rymmer 1,3L. Modellen tillverkas numera i hårdanodiserad aluminium och ser ut så här:
http://cascadedesigns.com/msr/cookware/rapid-cooking/quick-solo-pot/product
Tyvärr väger den mer än min äldre modell i titan, och inte särskilt mycket lättare än dina nuvarande kärl. Edit: http://www.outdoorexperten.se/p-13747-msr-quick-1-system.aspx verkar som att quick 1-systemet finns kvar här, det är titankastrull + en isolerad mugg (som man inte behöver). Själva kastrullen väger i titanutförande 185 gr med lock och handtag.

Formen är bra för matlagning, och dessutom passar den på både gaskök och flerbränslekök vilket jag gillar. 1,3L är också en bra storlek, går ok att smälta snö och skönt att kunna laga mat utan att kärlet är helt överfullt. Fast egentligen klarar jag mig med 1L på barmark...så lite overkill på sommaren...

//J

Senast ändrad:
Ja, har man inga krav på "våningsmatlagning" så är urvalet genast större och vikterna mindre, men jag är inte beredd att avstå denna ytterst effektiva matlagningsmetod. Det är alltså ett kit med kastrull + en skål/panna/lock som man kan sätta ovanpå med t ex svällande bulgur i, som jag är ute efter.
Lite konstigt att de enda man hittar är antingen höga, eller i titan.:(

Ja, har man inga krav på "våningsmatlagning" så är urvalet genast större och vikterna mindre, men jag är inte beredd att avstå denna ytterst effektiva matlagningsmetod. Det är alltså ett kit med kastrull + en skål/panna/lock som man kan sätta ovanpå med t ex svällande bulgur i, som jag är ute efter.
Lite konstigt att de enda man hittar är antingen höga, eller i titan.:(

Ok, förstod inte riktigt att 2-våningar var ett krav. Själv äger jag ett set från Optimus som motsvarar deras terra solo men som är på ca 9 dl, numera säljs det med värmeväxlare och heter nåt på weekend tror jag. Jag använder inte "överbyttan" utan har ett vanligt lock som passar (från annan bytta). Vad jag kan se så finns min äldre modell utan värmeväxlare här: http://www.friluft.se/product_info.php?manufacturers_id=122&products_id=3351

Men den är ju hög, och vikten är inte så mycket lägre än den du redan har...den ser ju i princip likadan ut...

Tror att Evernew-modellen du hittat är intressantare som alternativ, den ser ju bredare ut...

Ett annat förslag är att snickra ihop ett lock till T27 och helt sonika ställa din befintliga 0,6 burk ovanpå. Ett lock kan göras av pajform eller av en bit alu köpt på Classe, själv hittade jag små kastrullock på myrorna i alu som passar T27 precis...

//J

En kastrul + locket/snötallriken från arméns gamla jägarkök verkar kunna behaga form- och funktionmässigt i alla fall, kanske värre med vikten. Locket är djupt och faller väl på plats över kastrullen. Fåtagpåandet är svårare men ÖB säljer en kopia för nån hundralapp.

@ joru:
Intressant att du hittat gamla Weekend utan värmeväxlare - om inte annat så har man fått reda på viktskillnaden, och insett att den inte skulle löna sig förrän efter att jag sparat in 100 g bränsle, dvs efter lågt räknat 20 dagars tur... :cool:
Och jodå, det både skaffas mycket på loppis och "snickras" och fixas med både pajformar och diverse "kreativa" byggmaterial (ångkokningsinsats av rostfritt insektsnät, grytmysare av Thermoreflekt med mycket mera), men det är ju trevligt med stålblanka helhetslösningar, där delarna klickar i varandra med högteknologisk precision - speciellt eftersom de ibland skall hanteras av tonåringar med mindre varsam finmotorik :)

@ håhåjajansson:
Coolt tips, skall kollas - kan tänkas passa de där typerna med den mindre finjusterade motoriken :)

Det kanske ändå lutar åt Evernew - skall jag vara orolig för vidbränning p g a titanet? Inbillar mig att själva godstjockleken (p g a den keramiska beläggningen) gör att det blir bättre värmespridning... tänker jag rätt?

Vad är huvudanvändingsområdet?

Själv har jag flera olika alu-kastruller med nonstck, bl.a. Primus eta och nån gammal msr blacklite. Trots att primusen är från i fjol börjar de bli slitna, lite knögliga och bortsliten beläggning. De kastuller utan nonstick håller mycket bättre.

Allt beror på vad du prioriterar. Vill du ha bra snösmältningsegenskaper köp primus eta eller tåligare men tyngre msr alpine med lös värmeväxlare. Titan är kass för snösmältning. Ska du använda dom även över öppen eld skippa målade kastruller, titan och nonstick.

Lättast är helt klart titan men det är i stort sett det dom är bra på. Hårdanodiserade alukastruller är nog bästa kompromissen. Vill du ha dom länge skippa nonstick.

Själv har jag tröttnat på att köpa kastuller och kommer köpa msr alpine 4 pot alt. primus SS-set.

Lycka till med köpandet!

En kastrul + locket/snötallriken från arméns gamla jägarkök verkar kunna behaga form- och funktionmässigt i alla fall, kanske värre med vikten. Locket är djupt och faller väl på plats över kastrullen. Fåtagpåandet är svårare men ÖB säljer en kopia för nån hundralapp.

Originalen är vida bättre än kopiorna, hittas regelbundet på Tradera ("jägarkök"). Brukar kosta ett par. Vikten på lilla kastrullen avskräcker inte (ca 105-115 gr beroende på tillverkare) men stekpannan/locket är kraftigare...kläppkäft tillkommer, har man multitång behövs den inte...men tången lämnar märken i godset...

//J

(klipp)

Det kanske ändå lutar åt Evernew - skall jag vara orolig för vidbränning p g a titanet? Inbillar mig att själva godstjockleken (p g a den keramiska beläggningen) gör att det blir bättre värmespridning... tänker jag rätt?

Tyvärr fördelar titan värme väldigt illa. Det går att laga enklare rätter men då måste man vara beredd på att röra hela tiden och på att reglera värmen/ta av kastrullen snabbt. Ris skulle jag aldrig ge mig på ex vis. Bulgur kan möjligen funka men försiktighet krävs och det är nog bäst att koka så mycket som möjligt på eftervärme.

Ja, jag skulle vara mer orolig för vidbränning än med hårdanodiserad alu...

//J

Tack alla för engagemang och intressant input!
insco:
1: nej, ingen snösmältning (inte tänkt för vinterturer), 2: inte heller matlagning över öppen eld (där jag mest vill vara brukar det inte finnas något att elda med ;))., 3: Everlites non-stick skall enligt uppgift inte vara teflon utan "silicon-keramiskt", vad det nu innebär.
Trots det är jag tveksam till både titanet och beläggningen, enligt recensionerna verkar beläggningen fungera sämre än teflon utan att vara mer hållbar. Synd på Everlite - formen och storleken är precis vad jag vill ha, men de säljer ingen alu-motsvarighet.

joru:
Ok, titanets dåliga värmekonduktivitet märks alltså i praktiken. Teoretikern i mig försökte resonera om att titanskiktets andel i värmespridningen var försumbar jämfört med vätskan i kastrullen, men all mat jag fixar är trots allt inte soppor och grytor...

hallonraden:
Fina grejor! Rostfritt är klart trevligast, formen bra, men minsta kastrullvarianten är en liter, precis som på min FM, pannan mer svårpackad och totalvikten 50% högre. I så fall kan jag lika gärna fortsätta använda duossal-kastrullerna + locket/pannan från min gamla Trangia 27, när den kapaciteten behövs.

Slutsats: min FM får hänga med lite till. Är det någon som råkar se en Everlite-kopia i HA-aluminium, så larma...

hejsan
jepp nackdelen med rostfritt är vikten..
fördelen är att man slipper riskera teflonminne eller alzhaimers ;)
sen kan man vid behov elda över öppen eld utan oro.....

ha de

vänligen nils

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg