Jag har varit med om någon form utav resultat på metesliknande former med gummi en gång.
För en massa år sedan så fick man en premie när man prenumererade på fiskejournalen eller till sportfiskarna. En wobbler ifrån Berkley där halva kroppen bestod utav gummi, solid utan rörelse, impregnerad i något doftmedel.
Fick aldrig något på det betet. Men en gång så uppstod trassel under ett kast. Medan jag stod och försökte reda ut detta sålåg wobblern och flöt i vattenytan. Plötsligt så plaskade det till vid det stilla betet. Det var allt som hände verkade det som.
Trasslet redde nog ut sig efter ett tag. Men när jag fick in wobblern igen så var gummidelen av betet borta så någon gädda var nog där och blev lurad.
Det var för övrigt något som hörde den platsen till. Trassel och andra missöden gav fisk. Visst det bjöds på en del fisk i övrigt. Men missödena bjöd på uppvisningar utöver allt annat.
En gång så av någon anledning, trassel kanske, så släppte jag ner betet till botten vid fötterna. När jag vevade in då blev betet jagat av den största abborren jag sett på den platsen.
En annan gång fick jag ett stim av abborre som jagade löja precis vid fötterna där. En stor abborre högg så klart på min jigg men tappade den på grund av strul med utrusningen i övrigt.
Testade hur säker en Rapala minnow spoon i vasskyddad var emot vass var. Väldigt säker emot vass och fick en gädda mitt inne i vassen.