• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kasta medalj

Har ingen aning om vad du refererar till, men det känns som något en tjurig femåring skulle göra. Är man inte med och tävlar för att vinna medalj? Annars kan man väl lika gärna stanna hemma...
 
Vad anser ni om Aras protest att gå ifrån prisutdelningen och kasta medaljen på mattan?

Rena rama dagisfasonerna!
Jag förstår absolut att han är besviken men att bete sig på det viset är bara fjanterier.

Anser att han skulle diskats direkt efter matchen när han bara lämnade mattan och då skulle han inte brottat i bronsmatchen i huvud taget.

Det är precis som idrottspsykologen sa på "Olssons studio" i går kväll.

"Shit happens". Acceptera det!

//Peter
 
En del har väldigt svårt att acceptera domslut.Så har det väl varit även förr för denne man.
Visst,besviken och förbannad kan man vara,men det är rätt ovärdigt att kasta en olympisk bronsmedalj i mattan och gå sin väg.
Dagis!
 
Jag tycker också att behärskning hade varit på sin plats.

Jag inser samtidigt att jag har svårt att sätta mig in i Aras situation. Han har sannolikt helt inriktat sitt liv på detta OS och en guldmedalj. Att inte vinna är ju alltid en potentiell möjlighet, men att blir bortdömd är inget man accepterar med lätthet. Att det var en missräkning av personligt katastrofala mått är lätt att inse, och beroende på hur domslutet var fel så kan jag ändå förstå att missnöjet kan bli olika stort.

Jag kan vidare tänka mig att Ara inte tyckte att det hade försämrat situationen om han blivit diskad. Bornspengen var ju det som stod på spel och med mer tydlighet än önskvärt har han ju visat att denna inte hade nåt värde.

Eller så ångrar han sig, i ett läge när han hunnit tänka lite mer...

Tråkigt var det i alla fall.
 
Det är ju oerhört svårt, för att inte säga omöjligt, för en okunnig att ta ställning till om domaren gjorde fel eller inte. Särskilt när man inte ens såg matchen!

Men om hans kritik mot domaren är befogad, så gjorde han inte bara rätt. Han stod upp för en av idrottens viktigaste principer och förtjänar hela världens hyllning! All heder åt sådant kurage!

SOK har ju lämnat in en protest till IOK så uppenbarligen menar de att varningen inte var befogad.

Om han å andra sidan bara blev sur så är det ju oacceptabelt med sådant beteende...

Men vem kan avgöra??
 
Nu har jag sett sammandrag och hört kommentarer och efter det var det inte svårt att ta ställning!!

ARA ÄR EN HJÄLTE!

Aldrig förr har jag sett en så förbannad och orätt bedömd person bete sig så behärskat som han gjorde efter matchen! De ord han i ilska sa till domarkåren innan han gick ut var ingenting i jämförelse med vad man ofta sett förut, i situationer som inte varit i närheten av skandal. Det är det nu, Med råge.

Bravo Ara!
 
Bedömningssporter ska inte finnas på denna nivå. Bättre med sporter där man har mätbara resultat som tid eller längd. Vi har sett skandaldömningar förr och kommer se det igen.

Tycker att det var bra att han kastade medaljen, men mindre bra att han bråkade och stökade i lokalen.
 
En sport där förbundet inmte ens tar emot en protest bör uteslutas från OS. Om det internationella förbundet inte kan spela efter samma regler som alla andra sporter så släng ut dem.
 
Bode Miller

vem vet.. man kastar ju skräp, det gör vi alla, Ara kanske skulle lämnat den till en återvinningsstation eller så men det finns alltid två sidor av medaljen..

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/article3102369.ab


Var det inte Bode Miller som använde ett OS- eller VM-guld för att binda upp locket på toan och glömde det där... Det var när han firade segern har för mig att han körde dagen efter också, och tog medalj. Så det finna olika sätt att göra sig av med medaljer.