Kassera plastspaden!

Re: BD BobCat

alg; sa:
Bort med förlängningsdelen så funkar den utmärkt i snökan också!!!

Självklart har jag testat och ja, det funkar. Men Fiskarsspaden är bättre i snökan. Däremot är Bobcaten med jätteblad och långt skaft bättre när man ska skyffla ut snön.

Ang. Everestspaden. Menar du denna:
035511.jpg

349:- kostar den. Ser ut att vara kopia på Voilé och Black Diamonds småspadar. Någon som provat?

Fiskars äger!

Billig.

Snygg design i lättmetall!

Effektiv grävning!

Stor och bra: köp ej ny liten daypack till ryggsäcksparken!

Kort sagt: klart bäst.

Oj vad ni hyllar Fiskars spaden - har aldrig testat den men skulle aldrig färsta den på min turrygga när jag ska ut på tur.
Min Voile plåtspade är enkel att fälla ihop och glider lätt ner i de flesta säckar - man slipper bekymra sig om vilken del man ska få inacken när man kraschar. För när man (dvs jag) går på skidbestigning så är det åkningen som står i fokus och då är en rejäl vurpa då och då oundviklig. Så min reella fråga är om vi diksuterar turspade (dvs för att gräva snöka etc) eller en rejäl lavinspade för off-pistskidåkning? Behöver inte finnas ett skott mellan dessa kategorier eller så men för mig så sätter de olika krav på spadarna vilket man bör ha i beaktande.

avslutad210712

Gäst
2702; sa:
Oj vad ni hyllar Fiskars spaden - har aldrig testat den men skulle aldrig färsta den på min turrygga när jag ska ut på tur.
Min Voile plåtspade är enkel att fälla ihop och glider lätt ner i de flesta säckar - man slipper bekymra sig om vilken del man ska få inacken när man kraschar. För när man (dvs jag) går på skidbestigning så är det åkningen som står i fokus och då är en rejäl vurpa då och då oundviklig. Så min reella fråga är om vi diksuterar turspade (dvs för att gräva snöka etc) eller en rejäl lavinspade för off-pistskidåkning? Behöver inte finnas ett skott mellan dessa kategorier eller så men för mig så sätter de olika krav på spadarna vilket man bör ha i beaktande.

Hyllar - nääääää inte ännu.

Har precis köpt dem och eftersom vi kör pulka så tror jag inte att jag hade fått den i nacken ens om jag köpt en hederlig snöskyffel :).

Men om den för det priset duger till att gräva lite sittplatser och röja för tältet så är i alla fall jag nöjd med den.

Re: Spara mer vikt!

Vandrare; sa:
Nja, jag är mer glad åt att få grävhjälp av folk med riktiga spadar.

Men vill man spara vikt är det ju denna man ska ha:
bild.asp

Fiskars camping- och bilspade. Kostar ca 150:-

Lättare än plastspadar och bättre än Voilé och BDs småspadar. Men den går inte att fälla ihop, så det ser inte så snyggt ut på ryggan + att man kanske kan slå sig på skaftet om man sätter den dumt.

Vikt: mycket lätt
Packa: Svårpackad, tyvärr går inte den att separera blad och handtag. Dessutom saknar jag T-handtaget som gör den lätt att dra fast på ryggan i isyxfästena.
Gräva: lite väl kort, dåligt grepp om knoppen och något klen i infästningen mellan blad och handtag. Annars fungerar det vassa och tunna aluminiumbladet finfint i allt utom väldigt hård snö.
Var köpa: överallt. Jag har sett den på nätbutiker och stora kedjor som TeamSportia t.ex.
Rekommendation: Definitivt för den som vill spara både vikt och pengar.

Jag använder också en BD Ascension och en klassisk röd Råtta. Hade det inte varit för problemet med att fästa Fiskarsspaden snabbt och enkelt hade det uteslutande blivit den tror jag.

" Fiskars: Annars fungerar det vassa och tunna aluminiumbladet finfint i allt utom väldigt hård snö."

Orsaken att skrota plastspaden är väl att den inte klarar av att gräva med i väldigt hård snö? Då borde väl fiskars spaden gå bort den med eller? Att gräva en sittplats klarar man med en snow claw...

Vill man ha nått rejält Armens fältspade vill man ha nått lättare och lättpackat en plastlapp (snow claw)

(saxat ur reklamblad för snow claw...)
" *Snöskottning (lägerbygge)
* Fixering vid benbrott
* Serveringsfat mm mm
* Väger endast 163 gram"

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg