Kassera plastspaden!

Oj tur att jag inte visste det innan jag drog iväg till fjällen förra veckan med två såna för jag tyckte att de fungerade alldeles utmärkt.

Det räcker inte att spadarna har varit i fjällen några dar för att det ska vara bevisat att de fungerar utmärkt.

När det blåser upp kring 20 och man bara har hård skare att gräva i så är man glad om man inte har tittat allt för mycket på pris och vikt.

Jag vet inte vilket väder du hade men jag vet att fjällräddningen fick hämta ett sällskap 5km från Storulvån under påsken efter att 2 tält blåst bort och dom hade misslyckats med att gräva ordentliga bivacker. Dom hade enligt uppgift varit väl utrustade.

Övning ger färdighet

msl; sa:
Oj tur att jag inte visste det innan jag drog iväg till fjällen förra veckan med två såna för jag tyckte att de fungerade alldeles utmärkt.

Det räcker inte att spadarna har varit i fjällen några dar för att det ska vara bevisat att de fungerar utmärkt.

När det blåser upp kring 20 och man bara har hård skare att gräva i så är man glad om man inte har tittat allt för mycket på pris och vikt.

Jag vet inte vilket väder du hade men jag vet att fjällräddningen fick hämta ett sällskap 5km från Storulvån under påsken efter att 2 tält blåst bort och dom hade misslyckats med att gräva ordentliga bivacker. Dom hade enligt uppgift varit väl utrustade.

Det där motsäger ju inte direkt avslutad210712 då det ju underförstått anses att spaden är kass av andra skribenter och då är man ju inte välutrustad med den vilket ju de som fjällräddningen hämtade var enligt ditt inlägg.

Den enda spade jag provat är den norska som numer säljs med Rottefellas varumärke den är mer än OK tycker jag.

Dock har jag genom åren gjort rätt många turer i vinterfjäll, i yngre dar dessutom ofta sent i november och tidigt december för att med stor sannolikhet få dåligt väder och träna på det. En lärdom som jag dragit är att rådet om att gräva ned sig när väl ovädret är över en är ett råd som är lättare sagt än att genomföra. Högst säkerhetsmarginal ger ändock tält samt träning nog för att ha nerver att söka upp någorlunda skyddad terräng för bivackering.

Sedan är det ju visst och sant att om grejorna, vilka som helst, gjort fjällturer i svag vind och solsken så vet man ju inte vad de går för när det verkligen gäller. Fast det gäller än mer för människor en fjälltur i skitväder är erfarenhetsmässigt mer värd än tio i kalasvärder när det gäller att bygga upp förmåga att klara svåra förhållanden.

Så att istället för att köpa den allra mest avancerade utrustningen i alla lägen så tror jag mer på att göra många turer under skiftande väderförhållanden och tidpunkter på vintern samt att sakta och metodiskt töja gränsen för sin egen förmåga. Därefter är schysst utstyr bonus.

avslutad210712

Gäst
msl; sa:

Hade iofs rätt bra väder så jag håller med om att det inte var någon direkt värdemätare på spadarnas duglighet. Där jag åkte var det dock ungefär en dm snö ovanför en några cm hårt lager av skare och det lagret var inga som helst problem att ta sig genom. Längre ner i skogen mot Abisko var det extremt hård skare ungefär en dm tjock och där vet jag inte om spaden hade hållt att hacka mig genom men å andra sidan var det frusen jord under och den undrar jag om ens en stor jordspade hade rått på.

Jag menade inte att klanka ner på någon, ej heller de som blev hämtade av fjällräddningen. Det är lätt hänt att nåt går på tok om man tex slarvar med att bygga vindskydd innan man sätter upp tältet i hårt väder och då är det rätt beslut att ta hjälp.

Jag tycker bara att väl stor del av debatten handlade om vikt, pris och hur snygga spadarna är på ryggsäcken.

De flesta spadar går ju att försiktigt lirka loss några block med men när det gäller ska man inte behöva vara rädd att spaden ska haverera. Så är det enligt min mening att gräva med tunnt alu-blad. Plastspade har jag inte testat på många år.

Några spadar jag provat

Här är min uppfattning om ett par spadar jag använt:

BD (Black Diamond) Lynx och Voilés aluspadar: Jättebra spadar som är lätta att packa och tål mycket. Väger upp mot 800g och kostar ca 500:- Spaden som jag skulle rekommendera de flesta. Handtaget är känsligt, i övrigt robusta. Robust och lättpackad.

Fiskars camping och bilspade (med kulhandtag). En lättviktsspade som ändå fungerar. Väger ca 430g. Inte lika bra att skyffla tung snö med som Lynx och liknande, men bättre till att gräva snöka. Tål inte att man bryter loss block (panik-gräver). Kan vara svår att packa undan eftersom den inte går att fälla ihop. Kostar ca 150:- Prisvärd, lätt och bra till snöka.

Rottefella. Mycket hållbar men lite väl liten. Bra i snöka, speciellt om man slipat bladet. Ringen på skaftet glider gärna om man håller handen nära bladet. Kan paja om man misslyckas med att sätta niten på bladet i gropen på skaftet.

Plastspadar, Lifelink, Ortovox mm. Bra att packa, bra skaftlängd, hyfsat lätt. Funkar till att gräva mjuk snö med. Totalt värdelösa i hård snö, bladet studsar. Minst lika dyr som Lynx.

BD Bobcat. Mycket stor spade. Bra om man ska gräva mycket, t.ex gå tälttur med kåta. Dålig inne i snöka (för stort blad), men bra att ösa ut med. Perfekt kombination till Fiskarsspaden på snökatur. Väger ca 1200g.

BCA (back country access) traverse. Mindre variant på BD och Voiles spadar. Ovalt skaft. Tålig liten spade som tar liten plats.

Stolt vägrade jag köpa plastspadar från första början.
Jag har aluminium och har hackat och grävt så bladen tagit ganska mycket stryk. Med en plastspade hade jag inte kommit långt.
Duger bara till stabilitetstest i opackad snö.

Jag vill INTE att mina kamrater har plastleksaker de skall gräva upp mig med ur en lavin. Den som har prövat förstår varför.

Jag bryr mig inte för fem öre om det finns garanti på plasten när jag dör levande begraven.

Re: Några spadar jag provat

Vandrare; sa:
BD Bobcat. Mycket stor spade. Bra om man ska gräva mycket, t.ex gå tälttur med kåta. Dålig inne i snöka (för stort blad), men bra att ösa ut med. Perfekt kombination till Fiskarsspaden på snökatur. Väger ca 1200g.

Jag la undan min plastspade och köpte en Bobcat. Ojoj, den är stor. Nuförtiden brukar jag låna någon mindre spade om jag inte VET att jag kommer att gräva. När jag har med Bobcaten så skippar jag ofta ena delen av skaftet. Såhär i efterhand hade jag gärna kunna köpa en snäppet mindre spade.

Någon nämnde pris på spader här ovan. Jag brukar handla av LG. Han har fina priser:

http://www.klatterochhogfjall.com/webbshop/products.asp?Group=48
[Ändrat av utomjording 2006-04-28 kl 08:59]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg