Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kask cykelhjälm
- Trådstartare NJUTERISOLNEDGÅNGEN
- Start datum
Alpin vs cykelhjälmen ser väldigt lika ut, men alpinhjälmen kostar det dubbla och är avsedd för vinteraktiviteter.Jag hade fel i inlägget ovan. Rätt hjälm är:
https://www.kask.com/en/cycling/helmets/urban-r_24_96.htm
Jag har sett Kask-hjälmar nere i backarna i Alperna, gärna på människor klädda med Bogner-skidkläder. Ingenting jag själv skulle välja. Jag kör kombinationen Norröna kläder och POC-hjälm.
Det var därför jag tyckte jag kände igen bilden från början av tråden.
Det var därför jag tyckte jag kände igen bilden från början av tråden.
Jag kan förstå att den hjälmen funkar som skidhjälm men att cykla med den blir ju enbart varmt och svettigt med den urusla ventilationen.
Jag vet ju själv hur det är med att ha på sej en endurohjälm i spåret på sommaren men det finns inget annat alternativ för en väl ventilerad cykelhjälm (som är önskemålet) ger för lite skydd.
Jag vet ju själv hur det är med att ha på sej en endurohjälm i spåret på sommaren men det finns inget annat alternativ för en väl ventilerad cykelhjälm (som är önskemålet) ger för lite skydd.
Elcykel kanske?Jag kan förstå att den hjälmen funkar som skidhjälm men att cykla med den blir ju enbart varmt och svettigt med den urusla ventilationen.
Elcykel kanske?
Det har ingen betydelse för på en elcykel kan man inte ha fötterna på styret och händerna knäppta bakom huvudet och förvänta sej att elcykeln gör hela jobbet åt en.
Jag förstår att du inte har testat en elcykel pga ditt inlägg. Alla som inte har testat en elcykel tror att man bara följer med med benen för att elmotorn gör hela jobbet åt en.
Elmotorn gör ingenting om man inte har tryck på pedalerna, vid minsta att man försöker utnyttja elmotorn med noll pedaltryck så får man noll hjälp och det känner elmotorn av på 1 hundradels sekund.
Vid lite pedaltryck så får man lite hjälp och vid mycket pedaltryck så får man mycket hjälp och elmotorn reagerar på sånt direkt!!
Varför ens då ha en elcykel? I Skåne med flackt landskap runt Lundåkrabukten - Landskrona till Malmö så har man ingen nytta av en elcykel annat än när det är motvind - och det är alltid motvind där när man ska cykla!
Hårt pedaltryck!
På plan mark utan motvind så märker man ingen skillnad på en elcykel eller en vanlig cykel pga att då behöver man inte ha något pedaltryck. Samma sak i nerförbackar.
Enda tillfället som man märker skillnad att en elcykel gör nytta är i uppförbackar och har pedaltryck, för annars får man ingen hjälp alls ifrån elmotorn och då står man still mitt i backen.
Elmotorn med pedaltryck gör att man kan känna sej som en dopad Lance Armstrong i branta uppförbackar med hans pedaltryck då, för övrigt så har man ingen nytta av en elcykel - en elcykel gör att man kan hålla en högre genomsnittshastighet när man cyklar på kuperade vägar och i motvind, upp till 25 km/tim för över det så stänger elmotorn av och man får noll hjälp, enligt Svensk lag!
Det går att programmera bort den 25 km/tim-spärren så att cykeln gör 70 km/tim med rätt drevning men då gäller inga garantier på cykeln. Det är ju förstås olagligt att göra så i Sverige!
Senast ändrad:
Vart?Vart är sporten på väg?
Undrar du över framåt, bakåt, höger eller vänster?
Vi har tydligen helt olika erfarenheter av hur elcyklar fungerar och används i praktiken. Även om jag ännu inte sett ngn med "fötterna på styret och händerna knäppta bakom huvudet".Det har ingen betydelse för på en elcykel kan man inte ha fötterna på styret och händerna knäppta bakom huvudet och förvänta sej att elcykeln gör hela jobbet åt en.
Enl min erfarenhet är det dessutom en större andel elcyklister som helt struntar i hjälm jmf med de som endast trampar (men jag vet iofs inte om det finns ngn oficiell statistik).
Så frågan är snarare:
Är Kask-hjälmen tillräckligt attraktiv för de som hittills har valt bort cykelhjälm?
Eller kommer de att helt strunta i den eftersom tror att den är ännu värre för frisyren?
Det har ingen betydelse för på en elcykel kan man inte ha fötterna på styret och händerna knäppta bakom huvudet och förvänta sej att elcykeln gör hela jobbet åt en.
Jag förstår att du inte har testat en elcykel pga ditt inlägg. Alla som inte har testat en elcykel tror att man bara följer med med benen för att elmotorn gör hela jobbet åt en.
Elmotorn gör ingenting om man inte har tryck på pedalerna, vid minsta att man försöker utnyttja elmotorn med noll pedaltryck så får man noll hjälp och det känner elmotorn av på 1 hundradels sekund.
Vid lite pedaltryck så får man lite hjälp och vid mycket pedaltryck så får man mycket hjälp och elmotorn reagerar på sånt direkt!!
Varför ens då ha en elcykel? I Skåne med flackt landskap runt Lundåkrabukten - Landskrona till Malmö så har man ingen nytta av en elcykel annat än när det är motvind - och det är alltid motvind där när man ska cykla!
Hårt pedaltryck!
På plan mark utan motvind så märker man ingen skillnad på en elcykel eller en vanlig cykel pga att då behöver man inte ha något pedaltryck. Samma sak i nerförbackar.
Enda tillfället som man märker skillnad att en elcykel gör nytta är i uppförbackar och har pedaltryck, för annars får man ingen hjälp alls ifrån elmotorn och då står man still mitt i backen.
Elmotorn med pedaltryck gör att man kan känna sej som en dopad Lance Armstrong i branta uppförbackar med hans pedaltryck då, för övrigt så har man ingen nytta av en elcykel - en elcykel gör att man kan hålla en högre genomsnittshastighet när man cyklar på kuperade vägar och i motvind, upp till 25 km/tim för över det så stänger elmotorn av och man får noll hjälp, enligt Svensk lag!
Det går att programmera bort den 25 km/tim-spärren så att cykeln gör 70 km/tim med rätt drevning men då gäller inga garantier på cykeln. Det är ju förstås olagligt att göra så i Sverige!
I ett hyfsat platt men ofta "havsbrisigt" Blekinge är elcykel för mig skillnaden mellan att duscha eller inte duscha då jag kommer till jobbet. Jag delar inte din uppfattning om att det inte är någon skillnad med och utan el på plan mark. De få dagar jag tar elcykeln (hård konkurens inom familjen) kommer jag fram utan att ha ansträngt mej nämnvärt och därmed inte svettig - vår Cresent med el är inte alls lika finskänslig med hjälpen men visst måste jag trampa för att få elassistans, det är ingen elmoped. Tryckkänsligheten är lägre men trampfrekvensen styr nog mer tillförd elkraft på vår elcykel.
Vanliga dagar cyklar jag en mil till jobbet utan assiistans men duschar vid ankomst då jag kör det som ett kort träningspass. Att försöka cykla utan el i 10km utan att bli svettig är svårt för mej.
/Patrik, som inte heller kalibrerat om hjulstorleken, 25 km/h räcker väl på cykel
Det har ingen betydelse för på en elcykel kan man inte ha fötterna på styret och händerna knäppta bakom huvudet och förvänta sej att elcykeln gör hela jobbet åt en.
Jag förstår att du inte har testat en elcykel pga ditt inlägg. Alla som inte har testat en elcykel tror att man bara följer med med benen för att elmotorn gör hela jobbet åt en.
Elmotorn gör ingenting om man inte har tryck på pedalerna, vid minsta att man försöker utnyttja elmotorn med noll pedaltryck så får man noll hjälp och det känner elmotorn av på 1 hundradels sekund.
Vid lite pedaltryck så får man lite hjälp och vid mycket pedaltryck så får man mycket hjälp och elmotorn reagerar på sånt direkt!!
Varför ens då ha en elcykel? I Skåne med flackt landskap runt Lundåkrabukten - Landskrona till Malmö så har man ingen nytta av en elcykel annat än när det är motvind - och det är alltid motvind där när man ska cykla!
Hårt pedaltryck!
På plan mark utan motvind så märker man ingen skillnad på en elcykel eller en vanlig cykel pga att då behöver man inte ha något pedaltryck. Samma sak i nerförbackar.
Enda tillfället som man märker skillnad att en elcykel gör nytta är i uppförbackar och har pedaltryck, för annars får man ingen hjälp alls ifrån elmotorn och då står man still mitt i backen.
Elmotorn med pedaltryck gör att man kan känna sej som en dopad Lance Armstrong i branta uppförbackar med hans pedaltryck då, för övrigt så har man ingen nytta av en elcykel - en elcykel gör att man kan hålla en högre genomsnittshastighet när man cyklar på kuperade vägar och i motvind, upp till 25 km/tim för över det så stänger elmotorn av och man får noll hjälp, enligt Svensk lag!
Det går att programmera bort den 25 km/tim-spärren så att cykeln gör 70 km/tim med rätt drevning men då gäller inga garantier på cykeln. Det är ju förstås olagligt att göra så i Sverige!
Jag tränings- och tävlingscyklar en hel del och kan inte hålla med dig om att elcyklar är verkningslösa/meningslösa annat än i backar. Det torde vara tydligt för alla som försökt cykla om (eller sett) en elcyklist (på platten) att den oftast ger en märkbar fördel även där. Det brukar normalt sett inte kännas i benen att cykla om äldre damer och herrar på cykelbanorna! Men med elcyklar kan det svida... 😵 Ute på landsvägar är de såklart chanslösa mot en någorlunda tränad landsvägscyklist. En kompis som har wattmätare på alla sina cyklar har bekräftat ovanstående med faktiska siffror.
Det beror väl på om man har en elcykel med rotationssensor el en med pedalkrafts sensor.. Min lådcykel puttrar på i 25kmh på plattmark om trampar utan någon extra kraft..
Huvudargumentet för elcykel bland de jag känner som använder elcykel är just att de kan transportera sig utan att bli svettiga. De kan åka med promenadpuls i vanliga kläder.Jag förstår att du inte har testat en elcykel pga ditt inlägg. Alla som inte har testat en elcykel tror att man bara följer med med benen för att elmotorn gör hela jobbet åt en.
Cykling i tätorter är relativt korta transportsträckor 1-10 km som i promenadtempo inte är speciellt ansträngande. De som sitter på elcykel över 1 timma blir säkert mer ansträngda.
Nu svamlar du. Elitmotionärer på racer i riktigt tajta kläder och obekväm "aeroposition" når ca 35 km/h på platten med 250 watt i pedalerna.Det går att programmera bort den 25 km/tim-spärren så att cykeln gör 70 km/tim med rätt drevning men då gäller inga garantier på cykeln. Det är ju förstås olagligt att göra så i Sverige!
För att nå 70 km/h måste en cyklist på racer generera ca 1500 watt. http://bikecalculator.com/
De elcyklar som når 70 km/h har en motor på minst 2000 watt, dvs de klassas som motorcyklar.
Nu svamlar du. Elitmotionärer på racer i riktigt tajta kläder och obekväm "aeroposition" når ca 35 km/h på platten med 250 watt i pedalerna.
För att nå 70 km/h måste en cyklist på racer generera ca 1500 watt. http://bikecalculator.com/
De elcyklar som når 70 km/h har en motor på minst 2000 watt, dvs de klassas som motorcyklar.
Det är möjligt att du har mer kunskap om sånt än cykelhandlaren, för det första jag frågade när jag skulle köpa elcykel var om det går att "trimma" motorn och försäljaren sa att 70 km/tim är inga problem men då gäller inga garantier på cykeln.
Om jag cyklar 1 mil så har det ingen betydelse om jag använder en elcykel eller en vanlig cykel, jag blir svettig oavsett.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Cykelhjälm med keps | Landsvägscykling | 20 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg