Jag har tänkt på en grej. Kåsan/muggen. Är inte det en pryl med en jäkla överkvalitet egentligen? För en tid sedan övergav jag den klassiska trekantiga främjar-kåsan till fördel för en vik-kåsa, som är nästan hälften så tung som jättekåsan. Men nu har jag insett att jag faktiskt saknar kapaciteten i min gamla 4dl-kåsa. Främst för att jag måste laga varma koppen i två omgångar. Dessutom vill jag ha kåsan hängande så att jag snabbt kan ta några klunkar då en bäck passeras, och då slippa ha en vattenflaska dinglande.
Jag tänker mig att handtag är mindre nödvändigt eftersom jag bara dricker varm dryck när det är minusgrader, och då har jag ändå vantar som skyddar tassarna. Däremot vore det bra med något fäste för en liten krok, så att kåsan kan hänga frampå ryggsäcksbandet.
Vad kan man då göra en egen lättvikts-kåsa av?
Jag noterar exempelvis att de bytt plast i creme-fraiche-burkarna till en något segare blandning. Någon som vågat lita på en sådan en hel tur?
Andra funderingar: Botten på en PET-flaska av något slag. Eller blir de svåra att diska med räfflorna i botten?
Så: Lättviktskåsa med krok, 3-4dl. Förslag?
Jag tänker mig att handtag är mindre nödvändigt eftersom jag bara dricker varm dryck när det är minusgrader, och då har jag ändå vantar som skyddar tassarna. Däremot vore det bra med något fäste för en liten krok, så att kåsan kan hänga frampå ryggsäcksbandet.
Vad kan man då göra en egen lättvikts-kåsa av?
Jag noterar exempelvis att de bytt plast i creme-fraiche-burkarna till en något segare blandning. Någon som vågat lita på en sådan en hel tur?
Andra funderingar: Botten på en PET-flaska av något slag. Eller blir de svåra att diska med räfflorna i botten?
Så: Lättviktskåsa med krok, 3-4dl. Förslag?