Kåsa

Jag har tänkt på en grej. Kåsan/muggen. Är inte det en pryl med en jäkla överkvalitet egentligen? För en tid sedan övergav jag den klassiska trekantiga främjar-kåsan till fördel för en vik-kåsa, som är nästan hälften så tung som jättekåsan. Men nu har jag insett att jag faktiskt saknar kapaciteten i min gamla 4dl-kåsa. Främst för att jag måste laga varma koppen i två omgångar. Dessutom vill jag ha kåsan hängande så att jag snabbt kan ta några klunkar då en bäck passeras, och då slippa ha en vattenflaska dinglande.

Jag tänker mig att handtag är mindre nödvändigt eftersom jag bara dricker varm dryck när det är minusgrader, och då har jag ändå vantar som skyddar tassarna. Däremot vore det bra med något fäste för en liten krok, så att kåsan kan hänga frampå ryggsäcksbandet.

Vad kan man då göra en egen lättvikts-kåsa av?

Jag noterar exempelvis att de bytt plast i creme-fraiche-burkarna till en något segare blandning. Någon som vågat lita på en sådan en hel tur?

Andra funderingar: Botten på en PET-flaska av något slag. Eller blir de svåra att diska med räfflorna i botten?

Så: Lättviktskåsa med krok, 3-4dl. Förslag?

Aluminiummugg

Jag har en hyfsat lätt aluminiummugg med handtag som är helt OK. Kan också användas till matlagning om det behövs. Multi-use. Lättare än en vanlig kåsa iallafall. Lätt att diska.

Ska du hälla kokande vatten i den är inte PET det bästa valet, det brukar krympa och deformeras. (Apropå att dricka vatten ur bäckar så brukar jag använda mina kupade händer - dom är rätt svåra att tappa bort) :)

Stor vikkåsa

Vikkåsan har en storebror som rymmer 5dl tror jag. Vet inte vad den väger kan väga när jag kommer hem. Väger säkert inte mindre än en normalkåsa. Såg den på på en marknad och köpte den med villkoret att dom fyllde den med kaffe, vilket dom gjorde. Har inte använt den sen dess och kaffet smakade skit :)

Ska du hälla kokande vatten i den är inte PET det bästa valet, det brukar krympa och deformeras. (Apropå att dricka vatten ur bäckar så brukar jag använda mina kupade händer - dom är rätt svåra att tappa bort) :)

Just detta faktum utnyttjas av en del fjäderlätta amerikaner. Dvs man kapar lämplig storlek på PET-flaska till en mugg, häller kokande vatten i den vilket deformerar och härdar/förhårdnar den permanent. Sedan filar man till överkanten så att den blir någorlunda jämn och drickbar. Säkert inga problem att borra ett litet hål i denna och sätta en krok i.

Jörgen

De tre stora: kåsa, sked och tandborste

Ja, man kan säkert spara hela 40 gram på att byta kåsa :)
Spar man inte mer än 50 gram brukar jag tänka att man nog ska hitta på nåt bättre skäl för bytet av pryl.

Men för diskussionens skull:
vikkåsa för dryck plus "fryssopptallrik" för mat väger tillsammans mindre än en klassisk kåsa.

Den stora vikmuggen jag har är tillverkad av Renajs och heter också Foldacup, samma som den lilla. Man kan enkelt borra ett litet hål i själva handtaget och knyta i ett snöre. Jag har sett bilder på folk som knutit fast eldstålet i det snöret.

Senast jag var ute ute i naturen använde jag bara en stor vikihopmugg och en liten (den lilla passar i den stora) och en sked från ett MRE-paket.

I bland blir jag lite chockad av UL trådar. Jag undrar vad trådskaparens sammanlagda packning väger.

Själv använder jag snyltkåsan(vikkåsan), ligger i byxfickan så att man fort for fram den om det vankas kaffe i ett kök i närheten.

Annars får du göra som de gamla rävarna. Fäst 4dl kåsan på vandringstaven. Då behöver du inte ens böja dig ner till bäcken.

Kåsan på staven låter i och för sig sjukt bekvämt. Avlastar tyngden på ryggsäcken, men vandringsstaven vill jag ju också ha så lätt som möjligt eftersom jag går och svänger på den hela tiden.

Det där med plåtmugg som kombinerat kokkärl låter jäkligt smart på enmansturer i alla fall. Eller helt enkelt strunta i kåsan och dricka ur kokkärlet. Personligen dricker jag ändå aldrig varm dryck tillsammans med varm mat, så det skulle funka. Särskilt de gånger jag kostar på mig frystorkat i 'tallrikspåse'.
...I kombination med den kupade handen såklart. Fy fasen vilken dålig fantasi jag har ibland. Den borde jag ju ha kommit på själv. Tackar!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg