Karoliner osv

Militära tält har varit gjorda av tjärad/vaxad väv. Betydligt mera vattentätt än dagens tält. Men tungt. Ett tält sattes vanligen ihop av flera bitar eftersom det annars blev för tungt att hantera.

Förövrigt hände det ibland att infanteriet tvångsmarcherades i flera dygn för att komma fram i tid.Det gick inte att göra med kavalleri. Hästarna dog om de inte fick paus för att smälta maten, det kunde de nämligen inte göra medans de gick. Det kunde gå snabbare att få fram infanteriet än kavalleriet och artilleriet var långsammast.

Det talas ofta om slag och taktik. Sanningen är att många slag och så gott som alla krig har vunnits av den sidan som haft bäst logistik. Dvs kunnat ställa flest välutbildade, utvilade, mätta och välutrustade soldater med bra understöd av artilleri på rätt plats vid rätt tid.

/John
Som född och uppvuxen på lant- och skogsbruk med hästar och som vuxen med en hel del erfarenhet av ridskolor måste jag fråga varifrån du fått uppfattningen att hästar inte kan smälta mat när dom går??

Väldigt intressant läsning i din länkade artikel, Thure! Den som vill läsa vinner på att ställa om språket till engelska; den svenska texten verkar maskinöversatt och ställvis knappt begriplig. Romarna hade tydligen tält av läder.

Tyvärr kvarstår en del fel även i den engelska texten. Tex inte gamla mammutben som food utan som fuel. Dvs man eldade med dom i brist på ved.

/John

Tänker på hur i helsike man kunde klara sig innan våra moderna material för 150 år sedan.
En fiskare på havet.
Armfelts Karoliner vandrande från Norge till Sverige mitt i vintern.
En vanlig bonde som har en varm stuga att gå in i måste leva lyxliv jmf med fiskaren och soldater på förflyttning.

Tänker på hur i helsike man kunde klara sig innan våra moderna material för 150 år sedan.
En fiskare på havet.
En vanlig bonde som har en varm stuga att gå in i måste leva lyxliv jmf med fiskaren och soldater på förflyttning.
Det är väl egentligen ingen astronomisk skillnad mot dagens utrustning, förutom att det var tyngre utrustning förr.
Ull, läder, skohö, päls och oljerock. Nu är det galon och filtsockor istället =)
Fjälltälten har blivit bättre såklart.

Uppvärmning i alla tält kanske inte fanns på samma sätt förr, och maten har nog blivit bättre.

Min historia är lite rostig, men visst var det så att Armfelt lämnade en hel del vinterutrustning i Sverige eftersom det var en ovanligt mild vinter?

Det är väl egentligen ingen astronomisk skillnad mot dagens utrustning, förutom att det var tyngre utrustning förr.
Ull, läder, skohö, päls och oljerock. Nu är det galon och filtsockor istället =)
Fjälltälten har blivit bättre såklart.

Uppvärmning i alla tält kanske inte fanns på samma sätt förr, och maten har nog blivit bättre.

Min historia är lite rostig, men visst var det så att Armfelt lämnade en hel del vinterutrustning i Sverige eftersom det var en ovanligt mild vinter?

Uppfattar att man började gå över gränsen till Norge i augusti och gick tillbaka nyår.

En fiskare på havet.
Måste väl tyvärr konstateras att många av Armfelts karoliner dog på fjället.

Måste väl tyvärr konstateras att många av Armfelts karoliner dog på fjället.

" Totalt dog ca 3 700 man, varav 3 000 på fjället. Till detta skall läggas alla de men och handikapp som överlevande ådrog sig. Civilbefolkningen både i Jämtland och Trøndelag led också kraftigt i många år efter detta fälttåg på grund av brist på mat och sjukdom. Ett stort antal civila dog som en direkt följd av detta, inte minst barn. "

saxat här

/John

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg