Karhu 7tm

Re: Någon...

brook; sa:
som vet var i Europa, man kan få tag på häl-lyftarna ( så kallade "Climbing bales" inte förhöjningsplattorna, de har jag redan;)) till 7tm?

Enligt vissa källor så skall de vara "släppta" nu...

/Anders B

Sportcheck i Munchen, se adress ovan, hade dom i december i alla fall. Hurvida de gar att beställa vet jag ej. Ring och hör efter. Har för mig priset lag pa 20 DM.

/stefan

Montering av 7tm?

Jag läste nånstans att rottefellas och andra sk. release-kits måste monteras av proffs. För annars skulle dom inte lösa ut. Jag tycker det låter konstigt. Kan man montera 7tm själv?
Mina erfarenheter av sk. proffsmonterningar har varit att dom mest har slarvat...

/Per

Det...

man ska tänka på när man montear 7tm är att man monterar dem rakt, dvs att man mäter ut noga som f*n var hålen skall göras innan man borrar.

Utöver det så är det inte nåt speciellt med att montera 7tm bindningarna, som inte gäller montering av "vanliga" bindningar.

Jag har förhöjningsplattorna på mina skidor, det som förvånade mig var att de var så pass breda. Men förutom det så var det inga problem.

/Anders B

Åtta av tio trasiga...

På Goitchel sport i val torence har 8 av deras 10 /tm bindningar gått sönder, alla i främre delaen av den gråa gummigrejen. OK, hyrgrejer slits hårdare och folk vet kanske inte hur man ska sätta fast bindningen rätt, men han rekomenderade mig att inte köpa årets modell utan vänta tills de löst problemet.

På...

www.telemarking.de (tillverkarnas site) så finns det numera en varnings/instruktions sida. På denna kan man bl.a läsa att det gråa kevlar/gummi-bandet (det som du menar) SKA gå sönder vid en viss belastning, detta för att man inte skall pajja knän eller annat.

Om detta är en omskrivning för att kvaliten på bandet är dålig eller om det verkligen är i skadeförebyggande syfte får var och en avgöra, men att hyrgrejor med 7tm monterat går sönder är inte nån chockerande nyhet för mig, 7tm är väldigt...hmmm....neutrala...i sin skidkänsla, detta leder till att många skruvar åt pjäxinställningen bak på bindningen alldeles för mycket och då SKA nånting gå av, i detta fall så tycker nog alla inblandade att det är bättre att det gråa bandet går av istället för knät eller nåt annat på kroppen.

Och JA, jag åker på 7tm, men NEJ mina har inte gått sönder ännu. Även jag tyckte att det kändes konstigt i början med så pass neutrala bindningar, dvs låg "Heel-retention" som det heter så vackert "over there". Det är dock som en på telemarktips.com skrev att han helt enkelt inte tänkte på dem när han åker, kanske det bästa omdömme en bindning kan få? (Men det har du väl redan läst "Clajo" ?)

Däremot så är 7tm stabila som f*n sidledes, carva med dessa är en dröm.....än så länge, får väl se om jag tycker det om de nu skulle pajja för mej med?

/Anders B aka Andrew

Re: På...

brook; sa:
7tm är väldigt...hmmm....neutrala...i sin skidkänsla, detta leder till att många skruvar åt pjäxinställningen bak på bindningen alldeles för mycket och då SKA nånting gå av[/i])

Jag tycker just "hälinställningen" måste skruvast åt rätt hårt för mig och mina crispi cxa, för att inte tån ska glappa. Att jämföra med chilin.
Borde det inte vara tvärt om; När man ställt in hälinställningen för lågt och vrider på pjäxan tex. om man ska testa utlösningsfunktionen så "glider" pjäxan omkring i tådelen och gråbandet vrids också. Så länge man har pjäxan fast i tådelen så utsätts ju bara gråstrappen för påfrestningar i den "böj" rikningen.
Det jag skulle kunna tänka mig är om skidan fastnar och man flyger rakt fram, då borde man slita av gråstrappen.
Jag kanske har fel?...
Dom borde iallafall skickat med en extra...

/Per

Rottefellas hälhöjare fungerar bra!!

Att...

använda skruven bak som "hävarm" för att få in skon är inte något som jag rekommenderar. Jag hade lite problem i början att få in mina (nya) T1:eek:r men det försvann efter en dags åkning.

Hur det gråa bandet går av, vet jag faktiskt inte iom att mina fortfarande är hela, men jag helgarderar med det tråkiga svaret att man ska ha lagom spänning på hälen (och bandet), vad lagom är ju dock väldigt individuellt.

Man jag håller med dig om att det skulle vara bra om de kunde skicka med ett extra band, men det kanske kommer att bli standard till nästa säsong?

Appropå nästa säsong, ryktena menar att det då skall komma en bromsfunktion, så att man slipper de förhatliga fångremmarna.

Tänk om det rent utav skulle kunna vara så att nån svensk firma skulle kunna börja sälja 7tm åxå (finnarna gör ju det), men det kanske är att önska för mycket...

Jo...

men det är inte Karhu som tillverkar bindningarna (kolla tidigare i denna tråd), det företag som tillverkar dem är telemarking.de.

Det Karhu som ligger i Nord-Amerika har distributionsrätten för bindningarna där, men det är som sagt (eller skrivet) inte Karhu som tillverkar 7tm.

Sen så är det mig veterligen bara Freeheels.fi som säljer 7tm i Finland och jag tvivlar på att de får bindningarna från nåt annat ställe än Tyskland.

Men allt detta är ju nonsens att diskutera om, det som är av intresse för mig är att få nån i SVERIGE att ta in dem samt sälja dem...men det kanske jag är ensam om?

ok....

Har i ärlighetens namn följt den här tråden lite halvdåligt...har iofs läst alla inlägg och så men kommer inte i håg allt. Såg bara att bindningen fanns med på http://www.karhu.com och drog slutsatsen att de gjorde den därav.

Min tanke var att om det nu är Karhu som gör den eller att den i alla fall heter det så kanske finnarna har ett större intresse i det för att det "känns" finskt. Om tex Hilleberg (mot förmodan) skulle köpas upp så skulle vi ändå tycka att det var svenskt och fortfarande ha den största försäljningen av dessa tält (vilket jag gissar att vi har).

Nog om detta! Tack för din förklaring och visst är det beklagligt att den inte finns att få tag i överhuvudtaget i Svergie (även om jag inte tänker köpa någon).
Kan det vara så att man är rädda för barnsjukdommarna på en ny bindning och vill vänta tills den är etablerad och de svaga punkterna är kända/åtgärdade. Kan tänka mig att det inte är kul att stå som försäljare till en bindning för över tvåtusen kronor och inte kunna ordna fram reservdelar eller liknande..... Då säljer de säkert hellre reservdelar till sönderkörda Chilikablar till ocker pris... :)

Hoppas det går bra för 7 TM det verkar ju vara vad ni telis-fans har saknat länge!

/Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sladdis Var köpa Karhu? Telemark 10
mattias_berglund Karhu Jak Telemark 5
johanl Karhu 10th Mountain Tour?? Telemark 2
John_T Vem säljer 7tm Tour2 Telemark 2
thureb 7TM med stepin Telemark 2
conntfrt Vart får man tag i 7tm bindningen? Telemark 3
Erikk 7tm-bindningar i Göteborg Telemark 2
johnwiklund Var köpa 7tm? Telemark 12
OlaOrädd Hellraisers på 7tm? Telemark 18
StoffE salger mina 7tm Telemark 1
thober Förhöjningsplattor till 7Tm Telemark 1
Elmfeldt ny bindning - 7tm Telemark 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg