Sant, nog måste halsband osv vara tåligt. Men jag använder ofta sele i situationer där man kan tänka sig ryck eller drag, och de har oftast en rätt rejäl ring ordentligt insydd (om inte så fixar jag det). Förstås kan jag inte gissa vad styrkorna är där, men aldrig sett en sån bara gå sönder om de inte redan blivit skadade.
Precis som ni anar så handlar detta inte om att jag måste ha nån sjuk brottstyrka på haken! Snarare om tillräcklig + smidighet, lätthet och funktion! Därav gillar jag karbinhakar, och så lätta och små som möjligt med tillräcklig styrka - det är vad jag vill ha. Båt-varianterna funkar, men de från biltema tycker jag inte är lika smidiga som tex klättervarianter. Väger mer och sämre kvalitet helt enkelt (har varit med om en som kärvar, och en annan som inte riktigt låser vilket har gjort att den lossnat ett par gånger!
BGB-hake är sån här som ofta finns på hundkoppel:
Säkert finns det kvalitetsskillnader på pistolhakar, men jag har inte sett att det finns några som det står ska vara mkt bättre än andra på vintern. Och de är fasiken relativt sett kassa på vintern, särskilt när man står och fryser om fingrarna och ska koppla om draglinan till hunden som vill iväg
För mig som inte kan detta så bra med brottgränser, kN relaterat till verkligheten.. Vad måste man rimligtvis kolla på i kN/kg om man vill vara säker på att det håller väl för rejäla ryck / drag med en stark 40kgs-hund? Kanske är lite väl nördig, men jag vill lära mig också. Det är ju inte samma sak som om en 40-kgs-människa faller i en klättringssituation såklart, men vilken kraft hade det orsakat kanske?