KAP eller Trangia multifuel

Pris på Kap-Artic prylar?

Hej!
Är det nån som vet vad det är rimligt att betala för begagnade KAP-Artic prylar? Själva köket är väll va ja kan förstå vanligt modifierat triagia, eller? Bara brännaren och flaskan som är KAP-Artic?

/Daniel

Öringens

förslag är rimligt men i och med att det är viss hype på KAP-köket kanske en budgivning skulle reultera i ett högre pris. Det som Gunnar Finn gjort själv är pump slanganslutningar och en förvärmarkopp under brännaren samt en ring som håller brännaren i trangans under vindskyddsdel.

Se Peter Asks utmärkta sida om KAP-köket med bilder etc http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Main.htm

Thure

Re: Öringens

thureb; sa:
förslag är rimligt men i och med att det är viss hype på KAP-köket kanske en budgivning skulle reultera i ett högre pris. Det som Gunnar Finn gjort själv är pump slanganslutningar och en förvärmarkopp under brännaren samt en ring som håller brännaren i trangans under vindskyddsdel.

Se Peter Asks utmärkta sida om KAP-köket med bilder etc http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Kok/Arctic/Main.htm

Thure

Lite hype är det nog, även om även jag ser stora fördelar framför allt på vinterns pulkaturer med Kap (bär hellre på ngt lättare om det är ryggsäck som gäller...).

Brännaren är annars enkel att få tag på, antingen kör man Optimus modell eller kopian från Portugal. Slitdelar och munstycken köps på samma ställe som brännaren. Pumpen liknar väldigt mycket den äldre Explorer-pumpen från Optimus. Pumpstången t ex går att byta mellan Explorer/Nova pumpen i metall rakt av...jag misstänker att bränsleslangens infästning också har samma dimension, det verkar i grunden vara samma delar, även om Finn lade till utluftningsventil på sin version...Man kan också klara sig utan utluftningsventil, se t ex MSR: s kök där man bara skruvar loss pumpen och släpper ut trycket...

Bränsleslangen går att ersätta med slang från Biltema och lite skruvande.

Den del som nog är svårast att få till lär vara den kopp med vidhängande t-spritränna samt ring, som gör att den passar till Trangian...

Vem blir först med en hemmapular-kap ;) ?

//J

Fördelarna som jag såg det var den mjuka slangen och luftningsventilen. Det räckte däremot inte mot nackdelarna (tungt bla) och jag sålde min brännare. Ångrar mig lite för den hade varit skoj att ha kvar iaf :(

Re: Öringens

thureb; sa:

Thure

Jasså det är så pass bra pris på det, intressant eftersom det är precis ett sånt jag har liggandes i garaget. Måste ta fram och provköra det lite, har inte använts sedan jag fick det av min mor och far. Kankse var onödigt att investera i ett omnifuel då? fast det ser ju om inte annat lite modernare ut!

Efter att ha grävt fram mitt KAP i höstas [lånade ut det till ett grannbarn som skulle hajka med kompisarna] så har jag servat köket ingående och åtgärdat några kommentarer jag fick av grabben...
[Har bland annat bytt ut bränsleflaskan som hade gjort sitt när han råkat trampa på den!] Jag skippade även den ombyggda/anpassade oljekanna som varit tändspritsförvaring och investerade i en Trangia säkerhetskork samt två Optimus bränsleflaskor, en Small 250ml (SPRIT) och en Medium 450ml (FOTOGEN). Nu ska köket vara fit for fight igen - och jag beslutade mig för att inte låta honom 'ärva' köket, åtminstone inte ännu på några år. Det hade varit tanken tidigare, men han var nog lite för ung och/eller slarvig.
Åter till ämnet; Min åsikt om KAP kvarstår dock!
Kan du köpa ett begagnat - gör det! Tveka inte!

Re: Re: Öringens

... även om Finn lade till utluftningsventil på sin version...

Jag tror inte Gunnar Finn i första hand avsåg att sätta dit "en utluftningsventil" - vad han satte dit var en säkerhetsventil. Av designen i övrigt kan man sluta sig till att Gunnar Finn var en rätt driven tekniker och/eller ingenjör, och en ansvarsfull ingenjör sätter en säkerhetsventil eller ett sprängbleck på en konstruktion som innehåller övertryck och i synnerhet brännbart media under övertryck! Detta förhindrar överentusiastiska campare att pumpa sig själva och köket till skadliga nivåer. Det ger även skydd mot oavsiktligt övertryck om flaskan hamnar i eld t.ex.

Spinoff-effekten att det är lätt att dumpa av trycket inför isärmontering av bränsleledningen tackar och bugar vi användare för! Jag är övertygad att även andra tillverkare av pumpkök har någon form av säkerhetsventilering, antagligen med någon form av engångssprängbleck eller läckande packning. Utan dylikt skydd borde det inte gå att få CE-märka produkterna - och utan CE-märkning blir det ingen försäljning till konsument i EUropa...

Re: Re: Re: Öringens

Polar300; sa:
... även om Finn lade till utluftningsventil på sin version...

Jag tror inte Gunnar Finn i första hand avsåg att sätta dit "en utluftningsventil" - vad han satte dit var en säkerhetsventil. Av designen i övrigt kan man sluta sig till att Gunnar Finn var en rätt driven tekniker och/eller ingenjör, och en ansvarsfull ingenjör sätter en säkerhetsventil eller ett sprängbleck på en konstruktion som innehåller övertryck och i synnerhet brännbart media under övertryck! Detta förhindrar överentusiastiska campare att pumpa sig själva och köket till skadliga nivåer. Det ger även skydd mot oavsiktligt övertryck om flaskan hamnar i eld t.ex.

Spinoff-effekten att det är lätt att dumpa av trycket inför isärmontering av bränsleledningen tackar och bugar vi användare för! Jag är övertygad att även andra tillverkare av pumpkök har någon form av säkerhetsventilering, antagligen med någon form av engångssprängbleck eller läckande packning. Utan dylikt skydd borde det inte gå att få CE-märka produkterna - och utan CE-märkning blir det ingen försäljning till konsument i EUropa...

Desverre ser det ut for at säkerhetsventilering fattas på de fleste andre merker.
CE merking er nesten vrdiløs, CE merkeet settes dit efter importør eller tilvirkers vurdering. (konntroll skjer normalt inte) Om man vurderer at her finns ingen risk- så ok.
Om man senere skulle ha gjort fel. Vel, sorry vi erstatter tapet for den skadde, og revurderer.

Ingen har nogonsinn blitt hårdt straffet for felvurdering av slikt. Inget fengelse, kun moderate bøter.

dsk

Vikt

Det påpekas ofta att KAP är tungt. Ja det är hela 100g tyngre än Nova. Sedan tillkommer vikten för Trangias vindskydd, men något slags vindskydd lär väl behövas till Nova också?
Men den intressanta vikten är den totala vikten av köket med kokkärl och alla tillbehör + bränsle. Dvs startvikt när man ger sig ut på turen. Jag är ganska säker på att, när du är ute en vintervecka med snösmältning för allt vatten, det inte skiljer särskilt mycket i startvikt mellan KAP och andra kök. Det mycket effektiva vindskyddet och möjligheten att finreglera effekten sparar på bränslet.
Och nu kan man ju uppgradera till Trangia UL eller HA och spara 235g!

//Bengt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 8
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
nallaq Kap-Arctic "reservdelar" Kök och brännare 48
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 10
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
nuuska KAP-Arctic is back! Kök och brännare 55
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg