Då så!
Prylarna från Finland trillade ned i brevinkastet idag. Två dagars leveranstid.
Busenkel montering.
For iväg och köpte en flaska rödsprit och en flaska Camping Paraffin (nya namnet på Statoil Blå). Köpte även biltemas låsolja på genomskinlig liten flaska med pip, vilken jag tänkt ha rödspriten till förvärmningen i.
Sen var det dags för proveldning, vilket visade sig vara enklare sagt än gjort.
Förvärmde ordentligt med rödsprit (fyllde hela koppen i botten), och lät det brinna klart.
Tände. Stora gula flammor, som det blir när man inte förvärmt ordentligt. Tyckte att jag förvärmt i en oändlighet och blev litet skeptiskt till brännaren - "Ska man verkligen behöva förvärma i 5 minuter?"
Förvärmde mera, och samma resultat igen. Jag var nu ganska säker på att jag hade fel på munstycket. Kanske hade jag fått spritmunstycket av misstag, eller var det fel på bränslet?
Luktade på fotogenen, och den luktade modern fotogen (lacknafta). "Kanske går en så gammal brännare inte att köra på så "modern" fotogen?"
Fram med dunken. Riktig lysfotogen från försvarsmakten. Luktar som fotogen ska lukta.
Samma resultat igen. Humöret var inte på topp.
Flammorna gick liksom inte upp i hatten, utan gick runt på utsidan. Lyfte litet försiktigt på hatten med en tång, och då började det ta sig något.
Den inre huven hade alltså glidit upp och låg dikt an mot ytterhuven (hatten). Det var alltså omöjligt för gaserna att ta sig in där, och istället brann de ofullständigt på utsidan.
Sen kom glädjen! Oj så fint det brann. Lysfotogenen brann med något gulare låga än Campingparaffinen, men båda brann bra tyckte jag. Regleringen var helt outstanding, och ljudnivån mycket trevlig.
Denna brännare ville dock inte ha samma höga tryck i flaskan som Novat. Pumpade man för hårt gick brännaren ojämnt. Rent, men pulserande med ett intervall på knappa sekunden.
Tyvärr osade det ganska mycket när man vände Nova-flaskan för att tömma slangen. Det var länge sedan jag körde mitt Nova på fotogen, så jag minns inte huruvida det osar då också. Någon som vet?
Bjuder på några bilder.
1. Skippar man kaffepannan ryms alltihop i Trangia 27, men jag tror 25an är mer lämpat för denna brännare. Det känns som att en del värme går förlorad när man har så små kastruller och så bred brännare.
2-5. Full fräs samt låg fräs i mörker samt dagsljus (pannlampa).