KAP-Arctic is back!

är relativt tyst och bra reglerbar är nog viktigast för mig.

Thure

Håller med...
Även om "relativt tyst" nog är lite av ett "understatement". Det är väl bara sprit i orginal-brännaren som är tystare?

Jag har den till vinterturer med pulka. Då är inte vikten så kritisk. Annars har jag alltid kört på gas. Fast nu har jag börjat testa att elda med kvistar i en hemma-byggd "ved-brännare" för kortare vandringar hemmavid. Funkar förvånansvärt bra... Är åxå tyst - men inte så reglerbart...

Ursäkta, vill inte vara glädjedödare, men det var ju mjuka långa slangen samt pumpen med pysventilen som var det enda bra med KAP. Brännaren var ju bara tung :)

Nja...för mig är det effekt, reglerbarhet, ljudvolym och verkningsgrad i Trangia som är viktigast. Tycker faktiskt att primus pump med tömning av slangen är bättre än originalpumpen ;).

Och som många fans använder jag det främst för pulkaturer eller finmatlagningsturer, där vikten är mindre viktig...:)

//J

En möjlig lösning på tändrännan...

Så här gör jag numera när jag ska fylla förvärmningsbränsle och tända mitt klon-kap-arctic: Reglerratten till mitt kök är original Kap-Arctic och består av två delar som tillsammans bildar ett rör som är smalare i den del som sitter i kökets reglerspindel.

1) Ratten/röret går att sticka ner mellan den finska adaptern och brännaren så det pekar direkt på uppsamlingskoppen under brännaren. Nu är det enkelt att hälla t-sprit direkt ner i andra ändan av röret (där den sexkantiga delen sitter, utanför ratten) och ner koppen utan spill :). Problem 1 löst.

2) En tändsticka (brinnande) sticks sedan in i röret, man håller i ratten och sticker in reglerratten med den brínnande stickan längst fram och antänder spriten i uppsamlingskoppen. Jag använder det uppborrade hålet för reglerratten, men slanghålet på den finska klon-kapen går också att använda (där reglerratten sitter på originalet). Problem 2 dvs att kunna tända köket när det står monterat i snön utan att behöva lyfta det = löst. Det är inte elegant men funkar :).

Verkar svårare än det är...busenkelt faktiskt.

...i botten av uppsamlingskoppen ligger numera en bit förvärmningsfilt från ett Omnifuel...om man hellre vill lyfta köket och tända underifrån kan man göra det utan spill...

...har man en reglerratt från ett Explorer (motsvarande) så bör ovanstående också funka. Möjligen får man borra upp ett hål vid sidan av brännaren, tror att Explorerns reglerratt är lite tjockare...

//J

Fattar jag rätt nu..?

Röret till ratten är öppet i bägge ändar.
Du häller spriten genom röret.
Du använder sedan röret som förlängningsskaft till tändstickan.

Men..?

Fungerar själva ratten som tratt så att du inte spiller...???
Trillar inte tändstickan ur när man vänder röret neråt för att komma ner till förvärmingsskålen...???

Själv använder jag en vanlig gas-braständare som jag kan sticka ner uppifrån för att tända. Är det svinkallt ute får man ha den i fickan...

Fattar jag rätt nu..?

Röret till ratten är öppet i bägge ändar.
Du häller spriten genom röret.
Du använder sedan röret som förlängningsskaft till tändstickan.

Men..?

Fungerar själva ratten som tratt så att du inte spiller...???
Trillar inte tändstickan ur när man vänder röret neråt för att komma ner till förvärmingsskålen...???

På min ratt är den del som sitter vid ratten sexkantig och passar till att byta spindeln t ex.
T-spriten har jag i en liten plastflaska med vikbar hällpip, hällpipen har ju mycket mindre diameter än den sexkantiga delen av röret, så inga problem med spill. Den andra änden av röret är smalare och går att sticka ner mellan brännaren och den finska brännarhållaren.

Tändstickan ramlar inte ut om du använder antingen det stora förborrade hålet på trangiavindskyddet där ratten sitter på ett riktigt kap, eller om du använder det hål som man får borra för ratten med ett klonkap.

...man borde ju lätt kunna göra ett hällrör/tändstickshållare av en kort bit rör med lämplig dimension, om den egna ratten ser annorlunda ut...

Hoppas det blev tydligare :).

//J

Själv använder jag en vanlig gas-braständare som jag kan sticka ner uppifrån för att tända. Är det svinkallt ute får man ha den i fickan...

Har också kört den metoden för att tända, funkar ju oftast utan problem. Röridén var egentligen avsedd att minska spill, jag brukade hälla lite sprit direkt över brännaren, det mesta hamnar ju rätt...

Sen såg jag ju att ratten kunde användas och att det går bra att sätta tändstickan i spetsen på röret (ett annat alternativ som jag testat är att använda multiverktyg för att hålla stickan).

Men som sagt, ett litet rör enkom för att hälla och tända skulle ju inte kosta mycket vikt eller plats, och trycker man ihop ena änden så sitter stickan stabilare...

//J

Ah... Nu blev det solklart... :)

Du använder väl orginal-CAP-flaskan för spriten då förstår jag. Mitt gamla Trangia har inget sǻnt där hål för gas-slang, så jag tänkte inte på att man kan tända från sidan...

Ah... Nu blev det solklart... :)

Du använder väl orginal-CAP-flaskan för spriten då förstår jag. Mitt gamla Trangia har inget sǻnt där hål för gas-slang, så jag tänkte inte på att man kan tända från sidan...

Ok, då förstår jag :). Ja, har en dylik och också en liten mjuk 1,5 dl flaska med vikbar pip från nalgene. Helt tät i motsats till Kap-flaskan...den senare har en distanspinne som tyvärr ger en svag punkt...

//J

I tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72201&highlight=hattbr%E4nnare diskuterar vi möjligheten att modifiera våra högljudda med "hatt".
Ganska snart kom jag in på att försöka mig på ett "Finskt KAP Arctic".
För att slippa gå allt för mycket utanför ämnet flyttar jag till den här tråden.

Jag har beställt Trangia-adaptern och Nova-adaptern från http://kotisivu.dnainternet.net/luontola/ultimate/index_eng.htm, för $42 (knappt 300kr i dagens kurs).
Detta bör dyka upp i brevlådan inom ett par dagar.

Utmaningen var att hitta en brännare.
Jag fick tips om att Fogas hade 111T-brännaren, men tyvärr såldes den sista för inte så länge sedan (till Finland naturligtvis). De sade också att chansen var liten att de skulle få tag i fler.

Däremot hade de brännaren till Optimus 199 Ranger, även det en trippelbränslebrännare. Skillnaden mot 111T var enbart att bränsleröret var kortare. De hade också Radius 43, men jag har ingen aning om den passar adaptern.

Tillverkaren av adaptrarna informerar också om att Optimus 10 Ranger och 111C (Cobra-brännaren) ska passa adaptern.

Jag beställde en sprillans ny 199 (Made in Sweden) för 399kr, vilken anlände idag.
En stadig pjäs på 253g, exklusive slang och multinyckel. Multinyckeln är för övrigt lång nog att användas till Trangia 27, men till 25:an behövs nog något längre. Alternativt förlänger man bara multinyckeln med valfri stång e.d.

På bilden visas 199:an bredvid Svea 123R. Inget för lättpackare =)

Fortsättning följer.

Bilagor

• 2012-10-30 23.13.27_liten.jpg
    2012-10-30 23.13.27_liten.jpg
    95.9 KB · Visningar: 1,148
"Finskt KAP Arctic" med Optimus 199 Ranger-brännare

Då så!
Prylarna från Finland trillade ned i brevinkastet idag. Två dagars leveranstid.
Busenkel montering.

For iväg och köpte en flaska rödsprit och en flaska Camping Paraffin (nya namnet på Statoil Blå). Köpte även biltemas låsolja på genomskinlig liten flaska med pip, vilken jag tänkt ha rödspriten till förvärmningen i.
Sen var det dags för proveldning, vilket visade sig vara enklare sagt än gjort.

Förvärmde ordentligt med rödsprit (fyllde hela koppen i botten), och lät det brinna klart.
Tände. Stora gula flammor, som det blir när man inte förvärmt ordentligt. Tyckte att jag förvärmt i en oändlighet och blev litet skeptiskt till brännaren - "Ska man verkligen behöva förvärma i 5 minuter?"

Förvärmde mera, och samma resultat igen. Jag var nu ganska säker på att jag hade fel på munstycket. Kanske hade jag fått spritmunstycket av misstag, eller var det fel på bränslet?
Luktade på fotogenen, och den luktade modern fotogen (lacknafta). "Kanske går en så gammal brännare inte att köra på så "modern" fotogen?"
Fram med dunken. Riktig lysfotogen från försvarsmakten. Luktar som fotogen ska lukta.

Samma resultat igen. Humöret var inte på topp.
Flammorna gick liksom inte upp i hatten, utan gick runt på utsidan. Lyfte litet försiktigt på hatten med en tång, och då började det ta sig något.

Den inre huven hade alltså glidit upp och låg dikt an mot ytterhuven (hatten). Det var alltså omöjligt för gaserna att ta sig in där, och istället brann de ofullständigt på utsidan.

Sen kom glädjen! Oj så fint det brann. Lysfotogenen brann med något gulare låga än Campingparaffinen, men båda brann bra tyckte jag. Regleringen var helt outstanding, och ljudnivån mycket trevlig.
Denna brännare ville dock inte ha samma höga tryck i flaskan som Novat. Pumpade man för hårt gick brännaren ojämnt. Rent, men pulserande med ett intervall på knappa sekunden.

Tyvärr osade det ganska mycket när man vände Nova-flaskan för att tömma slangen. Det var länge sedan jag körde mitt Nova på fotogen, så jag minns inte huruvida det osar då också. Någon som vet?

Bjuder på några bilder.

1. Skippar man kaffepannan ryms alltihop i Trangia 27, men jag tror 25an är mer lämpat för denna brännare. Det känns som att en del värme går förlorad när man har så små kastruller och så bred brännare.

2-5. Full fräs samt låg fräs i mörker samt dagsljus (pannlampa).

Bilagor

• 2012-10-31 16.01.36_liten.jpg
    2012-10-31 16.01.36_liten.jpg
    76.9 KB · Visningar: 1,392
  • 2012-10-31 17.23.50_liten.jpg
    2012-10-31 17.23.50_liten.jpg
    45.6 KB · Visningar: 990
  • 2012-10-31 17.24.02_liten.jpg
    2012-10-31 17.24.02_liten.jpg
    41.3 KB · Visningar: 1,053
  • 2012-10-31 17.37.55_liten.jpg
    2012-10-31 17.37.55_liten.jpg
    74.6 KB · Visningar: 1,142
  • 2012-10-31 17.38.05_liten.jpg
    2012-10-31 17.38.05_liten.jpg
    67.2 KB · Visningar: 1,072
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 8
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
nallaq Kap-Arctic "reservdelar" Kök och brännare 48
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 10
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg