Kantarellallergi

Jag tror att jag har blivit allergisk mot kantareller. Nån som har nån aning om vad det skulle kunna vara i svampen som jag inte tål?
 
vanliga men inte trattisar

Jag har ingen aning, jag är allergisk mot trattisar men inte mot vanliga. Som tur är klarar jag av en sort.

/Rasmus
 
Någon kantarell- eller trattkantarell- allergi finns nog knappast. Däremot är det ju ganska vanligt att folk inte tål svampar alls (ofta får man ont i magen eller kräks, och det kan man också få av att äta quorn), eller att man inte tål en större grupp av svampar (men knappast en enda art!). Men om man får symtom som ont i magen eller att man kräks, bör man först vara säker på att det inte bara är matförgiftning pga att svampen eller maträtten hanterats felaktigt (svamp är en känslig råvara som varit i kontakt med jorden), sedan kan man prova att tillaga den på annat sätt. Och slutgiltigt får man naturligtvis prova andra arter, det finns ju så mycket annat än kantareller och trattkantareller att äta.
 
Av trattisar kräks jag och av gula kantareller mår jag mycket bra, de ju så goda! Jag har testat med andra svampar också, champinjoxoer och några soppsvampar. Två av två gånger jag käkat trattisar fick jag upp dem på natten igen.

/Rasmus
 
Jag kräks och blir kallsvettig, blir värre om jag rör mig (typ går runt i lägenheten). Funkar bra att äta champinjoner, shiktake, quorn. Vet inte hur det är med trattisar. Jag är osäker på om det verkligen är kantareller som får mig att må så dåligt, men det börjar verka som om det är det. Kanske skulle det vara en idé att utsätta sig för kantareller en gång till för att vara på den säkra sidan, men det känns inte så kul. Är dock säker på att det inte har nåt med tillagning/hantering att göra, isf skulle det inte ske så ofta.
 
Svamp angrips annars lätt av mögelsvampar och andra mikroorganismer. Symtomen du beskriver låter mest som matförgiftning, men allergier kan ju vara hur luriga som helst. Svamp tar upp mycket föroreningar från jorden också, så även där finns en riskfaktor. Just kantareller vill man ju helst inte undvika, men man får ta det som det blir... Anna
 
Svamp/Kantarellallergi

Jag tror det handlar om att magen inte kan bryta ner svampen, för många allargiker är det just detsamma med quorn. Magen fixar inte att bryta ner proteinet. För mig är det just kantareller och säkerligen andra svampar men jag är inte så sugen på att testa.
Just beskrivningen med kallsvettningar är klockren, det känns som ett förgiftningstillstånd.
/ Salmonella
 
Man kan bli allergisk mot i princip varje unikt protein som helst. Så varför man inte skulle skulle kunna bli allergisk mot kantarell eller trattkantarell förstår jag inte. Däremot är det väldigt ovanligt.

Dock låter inte symptomen som en klassisk allergi. Det borde resultera i mer systemiska reaktioner och även diarréer. Låter mer som en överkänslighetsreaktion (okej - hårklyverier och egentligen inte så viktigt för en icke-medicinare att skilja på, men det är stor skillnad). Så jag håller med om att det kan handla om problem med att bryta ner ämnen. Svamp är ju känt för att vara jobbigt för magen (gallpatienter måste helt undvika det)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg