Kanske fel forum?

Efter viss tvekan har jag lagt upp en kommenterad lista över min packning på
http://www.huthyfs.com/minpack.html
Jag undviker allt slags polemik och cidlyftiga teoretiska resonemang.

Min tvekan kommer av att var och en kanske borde göra och lita till sina egna erfarenheter.
Eftersom packningen inte är sådär vansinnigt lätt kanske jag inte ska länka fårn detta forum, vad vet jag. Men kommentarer kan vara intressanta.

Efter viss tvekan har jag lagt upp en kommenterad lista över min packning på
http://www.huthyfs.com/minpack.html
Jag undviker allt slags polemik och cidlyftiga teoretiska resonemang.

Min tvekan kommer av att var och en kanske borde göra och lita till sina egna erfarenheter.
Eftersom packningen inte är sådär vansinnigt lätt kanske jag inte ska länka fårn detta forum, vad vet jag. Men kommentarer kan vara intressanta.

Oroa dig inte. Det som är bra med din lista är att du motiverar varför du använder dem. Sedan kopplar du hela tiden till dina erfarenheter av utrustningen ute på fältet.

Jag har också egen lista och egna erfarenheter av min utrustning - jag litar alltjämt på mina kunskaper. Men det är alltid intressant att läsa om hur andra resonerar och hur utrustningen fungerat för dem.

regn och glasögon

Som orienterare brottas jag ofta med detta problem. Eftersom jag behöver glasögon även på långt håll, men inte kan gå på ojämn terräng med progressiva glasögon håller jag på att experimentera med olika lösningar. Jag skyddar jag de vanliga glasögonen med keps vilket brukar gå hyggligt smidigt när man har på sig dem hela tiden. Jag har en glasögonduk nära till hands. För att kunna läsa detaljer på kartan har jag byggt en läslupp som jag fäster på min kompass. Detta kanske kan vara en lösning att prova. Jag använder ett par läsglas från Clas Ohlson, starkaste styrkan. Med tummen som distans blir det en ordentlig förstoring. Använder du inte förstongsglasen kan du lägga dem i ett smalt paket i t.ex. din kartmapp. Förstoringsgalsen är ju lätta att torka av vid regn...
http://www.clasohlson.com/se/Glasögontillsats/Pr341011001
Lycka till / Sofia

Det är rätt forum. Du har ju skalat både i utrustning och vikt och med lättare tält samt ryggsäck skulle du kunna hyvla ett kilo till. Själv saknar jag 1/2 weetexduk och möjligen FP av mylarplast under ditt tält. Men du har uppenbart inte haft behov av dem. YMMV

Inte mycket att klaga på där. Det blir mest finlir på denna nivå, men ett kilo kanske går att få ihop iallafall.
Tältet är väl lämpligt att byta när det tjänat ut. Det blir ju 800g kanske.
Sedan kanske man kan skala 100-200g på vindoverallen. En lättare gryta med handtag istället för tamoj. Kanske en MSR kettle på 0,85? Kanske 50g besparing, men också en pryl mindre.
Axelremsväskan kanske också kan bytas mot en lättare med bibehållen funktion. Sea to Summit har en ny ryggsäck som också är som en vattentät påse. Den kanske kan användas för multibruk?

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Förlåt min okunnighet

Det är rätt forum. Du har ju skalat både i utrustning och vikt och med lättare tält samt ryggsäck skulle du kunna hyvla ett kilo till. Själv saknar jag 1/2 weetexduk och möjligen FP av mylarplast under ditt tält. Men du har uppenbart inte haft behov av dem. YMMV

Men vad står YMMV för ?

Junioren

Det kanske är jag som läser slarvigt men jag hittar inget värmeplagg utom den ulltröja som du har och går i. Stämmer det?

/Thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kilo Lima Varför tas trådar bort från detta forum efter några veckor? Lättpackning 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg