Jag är inte alls på det klara med skillnaden på olika skidor. Vad jag är ute efter är skidor att åka i ospårad terräng, troligen mest skog men även öppna fält. Att det blev mest öppna fält idag berodde på att jag tyckte det var enklast att testa på det sättet. Frågan är alltså vilken typ jag behöver. Att det fanns så många typer var faktiskt mer än jag hade en aning om.
samerna har 100 olika ord för snö och det är det som ställer till det, att det finns så otroligt mycket olika förutsättningar. där du ska åka nu i november, trampade du som du skrev snöskorna rakt ner till backen medans du framåt mars april kan gå med lågskor på skaren, på samma ställe.
en lång och bred skida, som är det du måste ha om du ska in i skogen i den lätta fluffiga snö som den här årstiden för med sig, är ganska tung och otymplig, du måste då ha rejälare pjäxor och bindningar för att överhuvudtaget kunna manöverera dom.
nöjer du dig istället med att hasa runt lite ute på gärdena eller på leder som folk trampat upp eller kört med skoter och tar dom där skogsturerna lite längre fram i vinter, när snön legat ett tag och varit med om något väderomslag, så kan du sikta på en skida som bara är någon cm bredare än dina löparskidor du har idag och till dom köper du en pjäxa och bindning som liknar löparskidans men som är lite grövre. vore jag som dig skulle jag nog satsa på ett sådant kit och då passa på och köpa långfärdsskridskor samtidigt, om du inte har sådana och köra samma skor till dom.
sedan kan du vid behov köpa ett par gammal begagnade vita blixten eller nåt, om du tycker att inte "turskidorna" räcker till.
om du inte vill ha tre utrustningar tror jag du blir mer nöjd så, än att köpa dom rejält breda och tunga skogsskidorna och då inte ha något mellanting.
men som sagt det beror på vart du vill åka mest.