Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kanske en väldigt dum fråga
- Trådstartare EvaR
- Start datum
Stearinljus är inte i steget utan för att undvika klabb och underlätta glidet på främre och bakre delen av skidan.
Thure
Se där, varje dag lär man sig något nytt! Jag använder i ärlighetens namn nästan bara vanlig fästvalla till mina träskidor så mina erfarenheter gällande stearinvallning är inte så stora. Jag
har testat stearin i steget ett par gånger och det har ändå funkat OK. Jag tror jag hörde någon
gång att det var så man skulle göra, men jag kan ju ha misstolkat. Nu vet jag i alla fall bättre!
Hej!
Ett par fina vita blixten kan man få för ett par tre hundra, funkar fint i djupsnö.
Ang. vallning brukar jag först tjära skidorna och sen lägga fästvalla (oftast swix blå) under HELA skidan! Glid behöver man inte i lössnö och fästet blir grymt i uppförsbackarna.
Kom bara ihåg att sopa av skidan under när du åkt klart. Annars fryser snön fast.
VH//Anders
Ett par fina vita blixten kan man få för ett par tre hundra, funkar fint i djupsnö.
Ang. vallning brukar jag först tjära skidorna och sen lägga fästvalla (oftast swix blå) under HELA skidan! Glid behöver man inte i lössnö och fästet blir grymt i uppförsbackarna.
Kom bara ihåg att sopa av skidan under när du åkt klart. Annars fryser snön fast.
VH//Anders
Jag går oftast rakt ut i skogen, dvs inga stigar. Just nu är alla stigar övertäckta, så skillnaden är inte stor.
Jag ska se om jag kan låna ett par skidor och testa. Fungerar det kan jag börja fundera på vilka skidor som passar mig. Fungerar det inte har det inte kostat något.
Du gör nog klokt i att låna en utrustning och testa. Utifrån hur du ställer din fråga och hur du vanligtvis brukar åka är jag rädd att du blir besviekn.
Nu under höst-vintern är snön ofta alldeles för lös och "fluffig" för att kunna bära upp något som liknar det du känner som skidor.
Däremot när vintern mognat lite, snön legat en tid och varit med om några väderomslag, vindpinats, fått sitt övre lager uppvärmt och av kalla näter i omgångar återigen nerkylt tycker jag du ska blåsa liv i dina planer igen.
Om du inte börjat med långfärdsskridskor än tycker jag du ska passa på att då köpa båda utrustningarna samtidigt och på så vis se till att pjäxorna kan användas till båda.
Jag åker mestadels inne i skogen och jag använder ett par 9-fots Tegsnäsare.
Visst, ibland är dom i längsta laget om det är mycket ris men då får man helt enkelt välja en annan väg.
Jag kör enbart med tjära, har endast i undantagsfall gnuggat in lite stearin men då är det när det är riktigt klabbföre. Då är det inte alls roligt att åka så vid sånt före håller jag hellre på med andra aktiviteter.
Som sagt, försök låna ett par skidor och testa innan du köper.
Träskidor håller ofta vääääldigt länge så hittar du några begagnade till rätt pris är det bara att slå till.
Visst, ibland är dom i längsta laget om det är mycket ris men då får man helt enkelt välja en annan väg.
Jag kör enbart med tjära, har endast i undantagsfall gnuggat in lite stearin men då är det när det är riktigt klabbföre. Då är det inte alls roligt att åka så vid sånt före håller jag hellre på med andra aktiviteter.
Som sagt, försök låna ett par skidor och testa innan du köper.
Träskidor håller ofta vääääldigt länge så hittar du några begagnade till rätt pris är det bara att slå till.
Egna spår.
Ja. kan du få låna är det det rätta sättet! Nu är inte vettiga skogsskidor var mans (jaja, kvinnas) egendom i mellansverige. Vi har kört med dragpulka några år och vid ett tillfälle blivit utskällda för att vi förstörde spåren. Maken påpekade då helt lugnt att han trots allt lagt spåret själv, så... Innan snön stabiliserats tillräckligt för fri åkning kan du kanske göra likadant? Lägga några längre slingor och tillåta att hundarna springer i spåret. Det borde väl andra åkare kunna leva med?
Ja. kan du få låna är det det rätta sättet! Nu är inte vettiga skogsskidor var mans (jaja, kvinnas) egendom i mellansverige. Vi har kört med dragpulka några år och vid ett tillfälle blivit utskällda för att vi förstörde spåren. Maken påpekade då helt lugnt att han trots allt lagt spåret själv, så... Innan snön stabiliserats tillräckligt för fri åkning kan du kanske göra likadant? Lägga några längre slingor och tillåta att hundarna springer i spåret. Det borde väl andra åkare kunna leva med?
Att låna var inte så lätt, men jag åkte till en second hand-affär och köpte ett par säkert uråldriga Edsbyns med kabelbindningar och dessutom ett par pjäxor. Hela kalaset gick på 80 kronor. Efter lite justeringar och så gav jag mig ut i markerna. Det gick hur bra som helst och både jag och hundarna hade kul. Lite trögt var det, främst för att en av hundarna envist gick bakom på skidorna, företrädesvis på den högra. Den obalansen fixade sig genom att jag kom ned under snön med vänster skida som då blev blöt och snabbt fick ett knaggligt islager. Nu var det ungefär lika trögt på båda skidorna.
Jag åkte främst på ängarna, vi har en del sådana, men även i skogen och det fungerade bra. Jag inser att skidorna jag fick tag i knappast är optimala men de får ses som ett testpar. Just nu kan jag inte tänka mig något roligare och jag ser redan nu fram emot morgondagens tur.
Hur stor skulle skillnaden vara mot några mer moderna skidor?
Jag åkte främst på ängarna, vi har en del sådana, men även i skogen och det fungerade bra. Jag inser att skidorna jag fick tag i knappast är optimala men de får ses som ett testpar. Just nu kan jag inte tänka mig något roligare och jag ser redan nu fram emot morgondagens tur.
Att låna var inte så lätt, men jag åkte till en second hand-affär och köpte ett par säkert uråldriga Edsbyns med kabelbindningar och dessutom ett par pjäxor. Hela kalaset gick på 80 kronor. Efter lite justeringar och så gav jag mig ut i markerna. Det gick hur bra som helst och både jag och hundarna hade kul. Lite trögt var det, främst för att en av hundarna envist gick bakom på skidorna, företrädesvis på den högra. Den obalansen fixade sig genom att jag kom ned under snön med vänster skida som då blev blöt och snabbt fick ett knaggligt islager. Nu var det ungefär lika trögt på båda skidorna.
Kul!
Hade du ursprungligen frågat om åkning på "främst ängarna" hade du i alla fall av mig fått ett helt annat svar. Det brukar ofta gå hur bra som helst även vid ganska små mängder med snö, dels för att inga träd fångar upp snön, allt hamnar på marken men framförallt för att underlaget är slätt och även om det blir genomslag är inte fruset gräsvarken farligt för belagen eller som inbromsning av farten.
Jag tror främst det är skon & bindningen du kommer uppleva som mycket bekvämare om du jämför med ny utrustning. Förutsatt att du hittar en begagnad skida som uppfyller dina krav på bredd /längd och framförallt spannets hårdhet tror jag inte du märker någon större skillnad på en äldre vs en helt ny skida. Ja om det inte är väldigt gamla skidor då är ju skillnaden i vikt något man helt klart märker av.
Glöm inte att köpa stavar med stor truga om det blir mer snö och du tänkt fortsätta åka vid sidan av spåren.
Stavar har jag av alla de sorter. Vilken typ av bindning och pjäxor används till den här typen av skidor, dvs skidor för skogsbruk? När jag tittat på sådana sidor verkar det ofta vara den gamla typen av kabelbindningar.
nu frågar du efter "skidor för skogsbruk", förut om "turskidor". du måste hålla isär begreppen om vi ska kunna hjälpa dig.
"skogsskidor" är i min värld, rejäla, långa och breda, typ tegsnäs, försvarets vita blixten och självklart även nyare och mer moderna fabrikat. men det är tunga skidor som det finns flera olika typer av bindningar till där en stor del är eller har samma funktion som kablebindningar. inte sällan använder man gummi filtstövlar, lundhagskängor osv som pjäxor
turskidor blir den grupp av skidor du hittar mellan "löparskidor" dvs renodlade spårskidor och skogsskidor. sen finns så klart turskidorna i utförande som närmar sig skogsskidorna och åt andra hållet längdskidorna. till denna skida kan du också ha kabelbindning men vanligare är att man har en liknande, men grövre, bindning av samma typ som på renodlade löparskidor.
steg ett som du bör bestämma dig för är hur mycket bredare och längre dina "skogs" eller "tur" skidor ska vara. ska dom bara vara någon cm bredare än de längdskidor du har idag blir det också en lättare pjäxa/bindning. ska du ha skogsskidor i ordets rätta bemärkelse kräver det också rejälare biningar/skor. men som sagt utgångspunkten blir vilken typ av skida du anser dig behöva.
Jag är inte alls på det klara med skillnaden på olika skidor. Vad jag är ute efter är skidor att åka i ospårad terräng, troligen mest skog men även öppna fält. Att det blev mest öppna fält idag berodde på att jag tyckte det var enklast att testa på det sättet. Frågan är alltså vilken typ jag behöver. Att det fanns så många typer var faktiskt mer än jag hade en aning om.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur | Turskidåkning | 19 | ||
Kanske vasaloppet | Turskidåkning | 4 | ||
Turer i Norge, kanske kring Hemsedal | Turskidåkning | 0 |
Liknande trådar
-
Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur
- Börjat av vandrafjäll
- Svar: 19
-
-
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg