Kanada- var mobil!
Bodde i vancouver i 2 år och testade både canadian rockies och the coastal mountains. Problemet med att boka skidresa till canada är ju att man inte vet var det bästa stället för säsongen kommer att bli- därav mitt tips att vara mobil.
Coastal mountains (med Whistler)
Ligger som namet antyder utmed kusten i N-S rikting. Den samlar på sig mångder med snö. Det blir oftast inte heller så kallt, så snön är tyngre än vad den är inåt landet. Whistler är ett stort (för att vara nordamerika) skidsystem med goda möjligheter till offpist. Ett område som jag rekommenderar är Mt. Baker som ligger i Washington state (ca 1.5h från Vancouver). Stället har kanske bara 10 liftar, men enorma möjligehter att åka lössnö när vädret är det rätta. Om sägnen är rätt, hade Mt. Baker världsrekord i snöfall 1998, så snö finns det ofta gott om. Att planera skidåkning före mitten av dec i coastal mountains är osäkert, även om Whistler öppnar i nov.
Canadian Rockies (med Fernie, Red Mountain, Banff, Revelstoke) Betydligt kallare och torrare klimat, här kan man få det berömda pudret. Men det kan också utebli om man har otur. Orterna ligger utspidda, så bil är att rekomendera om man skal var där ett tag. Jag nämner Revelstoke trots att det inte finns något skidsystem värt namnet, det är snarare heliskiing och catskiing orten blivit världsberömd för. Red Mountain är är en liten ort med enbart ett antal liftar, men mkt god ofpist om man har tur med snön. Om inte (som det var när jag var där) är det inte mycket att hurra för. Fernie tycker jag definitivt värt resan, även om det är som du säger, folk lever för offpisten och det blir snabbt uppkört.
Hoppas det hjälpte dig lite på traven och lycka till
/andreas