Kan Sijddoädno vadas?

Jag har tänkt på at gå från Saltoluokta til Bastavagga via Slugga, men har svårt att hitta information om Sjiddoädno överhuvudtaget kan vadas eller är en stor flod.
I ett forumsvar står det: "då Sijddoädno som sagt var är svårvadad"; andra anger att man måste få tag i båt över utloppet.
Kan man hoppas på att vada om man har tur att pricka in högsommar då vattenflödet är lågt eller är det helt omöjligt?

Hej.
Högsommar kan innebära hög värme vilket leder till stark avsättning av glaciärerna, vilket leder till mycket smältvatten i vattendragen = svårare att vada. Vid sensommar/tidig höst utan regn samt med lägre temperatur blir vattenflödena lägre, speciellt vid tidig morgon efter en kall natt.
Mvh / Rickard

Som sagt så blir vattenflödet högre ju varmare det är (om inte all snö redan har smält bort, det vill säga). Mig veterligen så är inte Sjiddoädno nedströms från Bielaslätten.

Jag har hört om riskfyllda vad uppströms Guordesluoppal, men är man väl där så skulle jag nog lika gärna gå runt Liehtjitjavrre och vada på ett mer sansat ställe.

Vad jag kan minnas har jag aldrig hört att någon har vadat Sijddoädno. Det är möjligt att det har funnits något extremt tillfälle när det varit möjligt, men det besked som alltid ges är att det inte går. Det är väldigt mycket vatten som rinner in i Liehtjitjávrre och sen ska ut igen i Sijddoädno.

Vad jag kan minnas har jag aldrig hört att någon har vadat Sijddoädno. Det är möjligt att det har funnits något extremt tillfälle när det varit möjligt, men det besked som alltid ges är att det inte går. Det är väldigt mycket vatten som rinner in i Liehtjitjávrre och sen ska ut igen i Sijddoädno.

Hej!

Jo, om jag minns rätt så var det en kille som i en tråd för ett par år sedan berättade att han vadat några kilometer norr om utflödet i Sitojaure, men det var före att han förstod att det var omöjligt. Humlans flykt, typ. :)

Men annars kan man ju gå över berget "raka vägen" mellan Pietsaure och älvens utflöde i Sitojaure. Det finns en öppen plats runt Naturvårdsverkets stuga, därifrån man säkert kan vinka till sig båttransport med Kuhmunens i Rinim. Tror också att deras mobilnummer ska gå att hitta här på forumet.

Mvh Filiokus

Här är en som lyckades i alla fall...

"När jag lagt ner en timme på att klafsa genom vattensjuka sumpängar, forcera små vad och hitta torra vägar förbi diverse dyiga gölar befann jag mig plötsligt framför Sijddoädno. En älv, tjugo meter bred och med en botten som försvann ur sikt under det sedimentgrumliga, mjölkvita glaciärvattnet. Ovadbar!

I hopp om att slippa vända och gå hela den sura vägen tillbaka börjar jag vandra uppströms på jakt efter grundare vatten. Efter att ha passerat några mindre fåror ser jag till slut en möjlighet: Älven klyvs av ett stenigt grund, bakom vilket man kan följa botten ända fram till en grumlig djupfåra bara några meter från den bortre stranden. Ute på stenbanken tar jag av mig mina byxor, packar om ryggsäcken inför ett potentiellt dopp, sätter på mig mina regnbyxor för kylans skull och snör åt dem nedtill med mina skosnören. Och så börjar jag vada. Det är förmodligen olidligt kallt, men adrenalinet har redan stängt av hela nervsystemet. Ute i djupfåran når vattnet mig över bröstet, och jag känner hur de snabba strömmarna får mina fötter att lätta från flodbädden. Ögonblicket därpå är jag förbi, och kan med hjärtat i halsgropen kravla mig upp på torra land, på Sitojaures norra sida.

Det hela var med all säkerhet en fullständigt idiotisk handling. " - Menar du det :)

http://www.kingmagazine.se/bloggar/kulturkrock/20120323/langfredag-fjallvandring

Låter ungefär som en rad jag minns från en STF-årsbok från början av förra seklet:
"Slutligen funno vi ett ställe där vattnet endast gingo oss till midjan"
"Endast"!

Jag har träffat några som vadade den strax innan utloppet. Eller rättare sagt jag träffade en av samerna i Rinim som hade de båda finnarna sovande i sin bastu. Han hade en del intressanta saker att säga om folk som vadade den där, inte påkallade skjuts, och gjorde det i regnväder.
så den går att vada, men som andar skrivit, inte rekomenderat.

så kolla om det finsn folk där, och ordna med lite båt

Jaha, nu har jag alltså hört talas om det. Bra att ha blivit uppdaterad. Jag måste testa när jag är där... ;)

Hans

Det går, men är det värt det?

Jag har vadat Sijddoädno, men jag kan inte rekommendera någon annan att göra om det. Så här skrev jag i en tråd (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=496190#post496190) 2010.

Vid Liehtjitjavrres utlopp går det att vada, men det är inget att rekommendera. Gick upp från Suorva och in i Bastavagge den vägen för några år sedan. Hade läst i Grundstens bok att det skulle gå att vada på stora stenblock där. Och det går, blocken är flata upptill och när jag var där låg de knappt knädjupt under ytan. Men det är stora avstånd mellan blocken och det är närmare två meter djupt mellan dem. Vi höll på att ge upp när vi hittade en tappad planka där som fick fungera som extremt lång vadarstav vid hoppen mellan stenarna. Men detta var en extrem torrsommar, så det var väldigt lite vatten. Annars hade nog kraften i vattnet hindrat den typen av akrobatik.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eboklund Sijddoädno Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg