Kan Sijddoädno vadas?

Lägg inte in några "måsten" i planeringen...

Hejsan,

Det mesta är ju redan sagt, men jag skulle trots detta vilja lägga till det lite mer generella rådet att alltid undvika stora "måste"-vad i sin planering. Oavsett om vi talar om Sijddoädno eller Rapaädno vid Tielmavadet eller liknande, bör ett sådant vad bara vara med i en fjällvandringsplan om man har tillräckligt med tid för att gå runt! Så att det svåra vadet mer är ett "lyx"-alternativ av typen i-bästa-fall så att säga. Det är ju så vitt jag vet ingen som dött av att gå fram och kolla på ett vad, bara att mot bättre vetande ge sig i kast med det!

Men om man nu vill vara mer flexibel i sin planering är mitt tips att ta med sig en ultralätt uppblåsbar packraft. Jag och livskamraten tog oss för ett par år sedan över Teusajåhkå (i mycket högt vattenstånd) en 2 km uppströms utloppet i Gagirjavri i en sådan här http://alpackarafts.com/product/double-duck/. Jag satt fram och var motor och hjärtat som paddlat en hel del forskajak satt bak och styrde. Gick hur bra som helst och var ganska odramatiskt. Självfallet bör man öva innan så man vet hur man styr "flotten".

/ Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eboklund Sijddoädno Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg