(...) Gå in till en riktig butik, alltså en som sysslar med denna kategorin av aktiviteter. Alltså inte stadium, teamsportia, intersport etc, utan en riktig friluftsbutik, ta med alla grejer du har o säg; hej jag ska fjällvandra o lägg fram allt på disken. Så ska du se att du snart får reda på vad o vf du ska ha med dig. Lycka till.
Aldrig i livet!
De kommer att övertyga dig om att du går under på fjället, om du inte köper halva affären*
Ang. kängor: det skulle underlätta, om du beskrev modellen lite närmare, alt. bifogade bilder, även inifrån kängan.
De bör ha en ordentligt profilerad sula, helst också insydd plös och uttagbar/utbytbar innersula, men det är mycket värt, att de är beprövat snälla mot dina fötter.
Dock bör du följa det goda rådet ovan och testa i närmsta tillgängliga "naturterräng", om de också är sköna i ojämn terräng, på längre sträckor och med 15 kg på ryggen, samt inte är såphala på våta stenar.
Du skall helst ha plats med ett par tunna + ett par riktig tjocka strumpor i kängorna, oavsett tjockleken på foder.
Testa gärna, hur kängorna känns på fötterna i genomblött tillstånd (du måste kunna gå i dem utan att få skav eller få lyfta flera kilo för varje steg), och hur lång tid det tar för dem att självtorka utan någon värmekälla. Vissa sorters stoppningar och foder fungerar som outtömliga vattenreservoarer, medan andra knappt tar åt sig något alls. Ev. "pälsfoder" är såklart ett minus i sammanhanget, men det är inget måste med helt ofodrade kängor.
Går du helt eller delvis mellan fjällstugor med värmekälla, är det betydligt mindre jobbigt med svårtorkade kängor, än om du alltid skall övernatta i tält.
Ta med ett extra par innersulor du trivs med, en uppsättning ombytesstrumpor, och två kraftiga plastpåsar att trä på fötterna mellan strumpor och foder, så klarar du även ett fotplurr hyggligt.
Hållbarhet/slitstyrka är en annan fråga. Det finns många skor med "sportigt" utseende, som bara håller för stadens trottoarer, men snabbt ger upp i ständig väta och stökig terräng. Men jag antar, att du haft dina kängor länge och litar på kvaliteten på sömmar, sullimning etc? Känghaveri mitt på fjället är väldigt förargligt, även om liquisole och silvertejp klarar dig hjälpligt fram till bebodda trakter.
Är kängorna helt i läder, kan du själv behandla och vårda dem så att de är rimligt vattentäta. Lundhags
"lädersmorning" tycker jag själv funkar fint, men det finns fler. Gör det grundliga jobbet hemma (ungefär
såhär) , men ta också med lite smörja + verktyg för påbättring under vandringen.
* Det gör du nog inte på en sommarvandring längs en välfrekventerad led
. Du kan däremot få det mer eller mindre lätthanterligt, bekvämt, varmt, torrt, lättburet etc.