• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kan man annat än skratta

Nu är det ungefär ett årsedan som man va uppe i fjällen några kilometer norr om Tänndalen och satt "fast" i ett tält.

Många tidnigar ringde och till och med tv ville ha en intervju... vilket vi också ställde upp på lite i chocktillstånd... vad vill alla... vad har hänt!

Artiklarna kom och mycket va fel... Jag ringde till och med upp en som skrivit en artikel och frågat vad han fått all information ifrån..

Allt blåste över iallafall och det blev lugnt...

Nu är vi med i hemmets veckotidning...
De ringde och frågade om vi ville va med och vi sa ja..
En chans att få fram det så som det va!
Det va en intervju via telefon...artikeln skrevs och vi fick den... vi redigera det som va fel och skickade tillbaka den...

Läste då tidningen imorse och fick se rubriken "vi hade bara minuter på oss..." och började asgarva !!

Läste sedan artikeln och hittade en hel del fel...
bla så va det inte denna artikel vi fick redigera och var är Tänndalens fjällstation ?

Eller som tjejen sa... det va en bra historia och bilden ... ja den va ju bra!

Någon annan som har haft en sådan här "härlig" upplevelse.. hur reagerar du/ni

Ps. Ja i slutetav veckan så kommer Jag Daniel att åter knata norrut från Grövelsjön så håll ögonen öppna efter stora löpsedlar =) Ds.

// Daniel Wilhelmsson
 
I stort sett varje gång man själv har god insyn i faktan bakom en nyhet/artikel i media så hittar man massa konstiga fel.. Det är väl så det är.. Många journalister verkar vara någon slags "konstnärer" som lånar inspiration och lite fakta för att sedan kladda ihop sin aldeles egna "tavla" (bildligt talat). Påhittade citat, sönderklippta sammanhang, det är rätt sorgligt att mediakonsumenterna inte ställer högre krav.
 
Drexhy; sa:
vi redigera det som va fel och skickade tillbaka den...

Du menar att ni tog bort alla bokstäver som inte hörs och sånt? Det kanske inte godkändes av redaktören?
(Förlåt ;) )

Som sagt: varje gång man sitter på förstahandsinformationen hittar man fel i tidningarna. Frågan är hur mycket det gör.
 
Nordesjö; sa:
varje gång man sitter på förstahandsinformationen hittar man fel i tidningarna. Frågan är hur mycket det gör.

När man läser en del inlägg kan man lätt tro att det är av elakhet som det blir fel. Personligen gör jag fel ibland i mitt yrke, men knappast av elakhet utan snarare för att jag är mänsklig.
 
Det kan bli fel när någon skriver en artikel om en händelse som någon annan har upplevt. Det är någon man får ta... Ett annat större problem tycker jag är när journalisten lägger till nya händelser för att göra historien bättre.

Om jag ställer upp på en intervju så kräver jag att jag ska få se artikeln innan den trycks i en tidning. Oftast blir det fel vid en intervju men jag brukar själv fixa till det så att det blir rätt.

/Stellan
 
j_stellan; sa:
Om jag ställer upp på en intervju så kräver jag att jag ska få se artikeln innan den trycks i en tidning. Oftast blir det fel vid en intervju men jag brukar själv fixa till det så att det blir rätt.

Fast det var ju det de gjorde och tidningen lyckades knarka till artikeln ändå..

Borde inte det vara ett avtalsbrott av något slag när de säger att man ska få korrekturläsa och de publicerar något helt annat?
 
Jag, personligen skrattar åt det men man funderar ju ändå på det ibland.. och Fjällräddarna fick väl inte rättvisa heller..
Står att Fjällräddarna var i sämre skicka än oss...
De var trötta det kan jag säga och en hade kanske en mild köldskada på kinden men det var ingen fara med dem.

Vi snackade lite och tog beslut om att åka ner eftersom tältet antagligen låg platt och därför inte gick att använda mera...

// Daniel Wilhelmsson
 
Jag skrattar faktiskt lite eftersom jag i går föreläste om hur man utformar en pressrelease och hur man på bästa sätt samarbetar med pressen...

(Jag har till och med jobbat på Sydsvenskan.)
 
Jag tror att problemet i såna där sammanhang är att det är för många kockar inblandade på tidningen.

En reporter skriver antagligen artikeln, och kan nog tänka sig att låta den intervjuade korrekturläsa.

Men sen kommer det en redaktör och ska snitsa till det hela, och slutligen kommer layoutaren och fixar till layouten och småpetar i texten (möjligen på order av chefredaktören som nu läst artikeln eftersom han är ansvarig utgivare).

Vill man vara säker på att det blir rätt ska man nog se till att tidningen skriver på ett avtal där de förbinder sig att inte göra ändringar i det du godkänt. Fast jag misstänker att sådant riskerar att inskränka på pressfriheten... det skulle bli svårt för tidningarna att skriva om alla olika skandaler om de inte fick trycka sånt där den det handlar om inte godkänt det.
 
Har blivit felciterad alla gånger jag uttalat mig i tidningar, utom en gång, och den gången var jag ganska full. :)

Det är mer regel än undantag att läser man en artikel och vet vad som har hänt och vad människorna heter hittar man en massa fel.
Har Johansson klämt ett finger står det i tidningen att Jönsson har fått armen avsliten.

Men ska vi verkligen tolerera detta?

/Ulf