Kameratips, ny friluftskamera.

Du får nog kompromissa på en del punkter för du kan inte då allt som du beskriver i en kamera som du vill ha.

Vad är viktigast för dig, för du måste nog välja...zoom, storlek, kvalité på bilder/ objektiv, batteritid, pris...du kan inte få allt.

Jag kör med en RX100, och tycker den är perfekt för mina aktiviteter ute i skogen.
Flesta bilder tagna med RX100 här:
https://www.flickr.com/photos/65072883@N04/

Den perfekta kameran finns inte. Varning för långt inlägg!

Det kommer alltid vara en kompromiss mellan:
Bildkvalité
Formfaktor
Tålighet
Mångsidighet
Pris

Du vill enligt inledande post ha en kamera som är väldigt tålig (inkl vattentät), mångsidigt objektiv med mycket zoom, bra bildkvalité även vid dåligt ljus och till ett pris på ca 3-4000.

En sådan kamera finns mig veterligen inte. Själv prioriterar jag bildkvalité och formfaktor högt, så jag kör Sonys spegellösa system. Trots att det är ett lätt system jämfört med många andra blir det dock tungt för längre utflykter.
Det kostar också en hel del. Faktum är att jag insett att jag inte använt många av mina objektiv och sålt av en hel del nyligen.

Jag tror att du ska försöka fundera på vad du vill ha ut av kameran. Vill du ha någorlunda kvalité på bilderna, framförallt vid lägre ljus bör du titta på att kameran har en sensor som är 1" eller större. Så lågt bländartal som möjligt vill du också ha, gärna F1.8.

Att kombinera detta med en kompakt zoomkamera är i stort sett omöjligt, RX10 och Panasonics motsvarighet kommer väl nära dock. Det kan ha kommit ut andra på marknaden som jag inte har koll på.

Mitt tips kvarstår, jag tror att du ska titta på RX100 (finns i 4 versioner), det är en av de bästa kompaktkamerorna på marknaden med all rätta. Tro inte på mig utan läs gärna reviews på olika ställen. Även Canons G7X är en fin kamera tror jag, dock över din prisgräns.
G7X
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=g7x
RX100
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100

Dessa två är nog mina bästa tips. Kanske kan du kombinera detta med en vattentålig skräpkompakt (de har alldeles för små sensorer för att få någon som helst kvalité vid sämre ljusförhållanden).

Vill du verkligen ha zoom, ja, då får du antingen skaffa en zoomkompakt med pinheadsensor (dålig bildkvalitét), en RX10 eller motsvarande, eller satsa på en systemkamera.

Lycka till!

Du får nog kompromissa på en del punkter för du kan inte då allt som du beskriver i en kamera som du vill ha.

Vad är viktigast för dig, för du måste nog välja...zoom, storlek, kvalité på bilder/ objektiv, batteritid, pris...du kan inte få allt.

Jag kör med en RX100, och tycker den är perfekt för mina aktiviteter ute i skogen.
Flesta bilder tagna med RX100 här:
https://www.flickr.com/photos/65072883@N04/

Wow, där var många verkligt snygga bilder! Även de i svagt ljus överträffar mina förväntningar med mycket!

Självklart är det en fråga om kompromiss. Att jag vill ha allt är liksom stjärnorna jag siktar efter, men jag vill komma så högt upp i trädtopparna jag kan.

Tack för ditt tips och att jag fick titta på dina bilder.

Den perfekta kameran finns inte. Varning för långt inlägg!

Det kommer alltid vara en kompromiss mellan:
Bildkvalité
Formfaktor
Tålighet
Mångsidighet
Pris

Du vill enligt inledande post ha en kamera som är väldigt tålig (inkl vattentät), mångsidigt objektiv med mycket zoom, bra bildkvalité även vid dåligt ljus och till ett pris på ca 3-4000.

En sådan kamera finns mig veterligen inte. Själv prioriterar jag bildkvalité och formfaktor högt, så jag kör Sonys spegellösa system. Trots att det är ett lätt system jämfört med många andra blir det dock tungt för längre utflykter.
Det kostar också en hel del. Faktum är att jag insett att jag inte använt många av mina objektiv och sålt av en hel del nyligen.

Jag tror att du ska försöka fundera på vad du vill ha ut av kameran. Vill du ha någorlunda kvalité på bilderna, framförallt vid lägre ljus bör du titta på att kameran har en sensor som är 1" eller större. Så lågt bländartal som möjligt vill du också ha, gärna F1.8.

Att kombinera detta med en kompakt zoomkamera är i stort sett omöjligt, RX10 och Panasonics motsvarighet kommer väl nära dock. Det kan ha kommit ut andra på marknaden som jag inte har koll på.

Mitt tips kvarstår, jag tror att du ska titta på RX100 (finns i 4 versioner), det är en av de bästa kompaktkamerorna på marknaden med all rätta. Tro inte på mig utan läs gärna reviews på olika ställen. Även Canons G7X är en fin kamera tror jag, dock över din prisgräns.
G7X
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=g7x
RX100
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100

Dessa två är nog mina bästa tips. Kanske kan du kombinera detta med en vattentålig skräpkompakt (de har alldeles för små sensorer för att få någon som helst kvalité vid sämre ljusförhållanden).

Vill du verkligen ha zoom, ja, då får du antingen skaffa en zoomkompakt med pinheadsensor (dålig bildkvalitét), en RX10 eller motsvarande, eller satsa på en systemkamera.

Lycka till!

Jag tackar för dina inlägg, dina kunskaper hjälper mig mycket. Det lutar åt att jag skaffar två kameror, en bra kamera eller en med mycket zoom och en vattentät för det tuffaste, smutsigaste och våtaste. Lite mer eftertanke säger mig att jag knappast behöver mycket zoom i de situationerna och att bildkvaliteten kan få bli lidande mot att jag verkligen kan ta bilder utan att oroa mig.

Vet inte alls om detta kan vara ett alternativ. Nikon 1 AW1
http://www.digitalcamerareview.com/camerareview/nikon-1-aw1-review-waterproof-trailblazer/
Själv kånkar jag med mig en spegellös systemkamera med två objektiv. Ett tele som sitter på och en vidvinkel.
Kjell

Nikon AW1 är intressant, tack! Den hade jag helt missat.

En fundering bara... Kan ett "dykhus" ersätta en av kamerorna? Till föreslagna canon g7 x finns det att köpa som tillbehör tex.
/Anna

Tack för tipset Anna, hade den haft en bättre zoom, så hade det varit intressant att köpa den med dykhuset.

Jag jobbar till sjöss och en hel del av mitt fotograferande tar plats där. Avstånden är stora och objekten är ofta små. Det är bland annat därför jag är så "ännaklämd" för zoom.

Tack för tipset Anna, hade den haft en bättre zoom, så hade det varit intressant att köpa den med dykhuset.

Jag jobbar till sjöss och en hel del av mitt fotograferande tar plats där. Avstånden är stora och objekten är ofta små. Det är bland annat därför jag är så "ännaklämd" för zoom.

Lika bra att ta det nu på en gång.
Blanda inte ihop "zoom" med lång brännvidd a k a "teleobjektiv".
Zoomobjektiv betyder att du har variabel brännvidd, men det kan vara från ultravidvinkel till vidvinkel, från vidvinkel till kort tele via "normalbrännvidd" eller från kort tele till långt tele.
Superzoom finns också såklart, då täcker den in flera av ovanstående, t ex från hyfsat vidvinkligt till ganska långt tele.
Alla objektiv är kompromisser, zoomobjektiv är mer kompromiss än andra och de med stort brännviddsomfång är mest kompromissade av alla.
Jag skulle köpa en så bra kompakt som ekonomin tillåter och helt enkelt vara rädd om den eventuellt kombinerat med en billigare väderskyddad slit o släng kamera.

Lika bra att ta det nu på en gång.
Blanda inte ihop "zoom" med lång brännvidd a k a "teleobjektiv".
Zoomobjektiv betyder att du har variabel brännvidd, men det kan vara från ultravidvinkel till vidvinkel, från vidvinkel till kort tele via "normalbrännvidd" eller från kort tele till långt tele.
Superzoom finns också såklart, då täcker den in flera av ovanstående, t ex från hyfsat vidvinkligt till ganska långt tele.
Alla objektiv är kompromisser, zoomobjektiv är mer kompromiss än andra och de med stort brännviddsomfång är mest kompromissade av alla.
Jag skulle köpa en så bra kompakt som ekonomin tillåter och helt enkelt vara rädd om den eventuellt kombinerat med en billigare väderskyddad slit o släng kamera.
Ovan är helt riktigt, men det spelar inte så stor roll på ett friluftsforum kan jag tycka! De flesta teleobjektiv är också zoomar (det finns fasta gluggar såklart, jag hade tills alldeles nyligen en 400/4), och kallas för telezoom eller ofta bara zoom. Felaktig slang kanske, men så ser det ut.

Annars stämmer allt som gundj skriver.

Efter dina senaste inlägget står det klart att du vill ha ett stort omfång, alltså stor zoom. Som skrivet ovan kan en superzoom funka, men jag tycker inte deras bildkvalitét är tillräcklig.

Om du nu verkligen vill ha en kamera som ska klara "allt", dvs en jack of all trades, då tror jag verkligen på rx10 eller panasonic fz1000 passar dig. Ingen av kamerorna är någon jag skulle valt, men jag fotar sällan eller aldrig över 85mm (avsett fullformat).
Se mer här:
http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-fz1000
http://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx10/

Dom kostar mer, men för att komma nära dina önskemål är dessa de bästa alternativen tror jag (kompromisser, här på pris :)). Sen är de inte vädertåliga, men jag skulle helt enkelt bara vara mer försiktig med dem.

Alternativet är att du köper en superzoomkamera (jag är dålig på dessa, men googla runt lite så hittar du mer info) med liten sensor (funkar okej i bra dagsljus) och en bättre kompakt som passar bättre för friluftsliv, typ G7X eller RX100 (kolla begagnat är ett tips, åtminstone rx100 borde du kunna få för ca 2000kr!).

My two cents!
//CML

Senast ändrad:
Inte lätt att hitta allt du söker i en och samma kamera, dessutom till den budget du satt upp. Till de tuffa tagen rekommenderar jag att du kompromissar och skaffar en vädertätad kompaktkamera. Kanske inte alla de finesser du söker efter som superzoom mm men möjligheten att ta bilder i riktigt uselt väder är bättre än inga bilder alls pga att man inte törs ta fram kameran. I mitt fall har jag en äldre Olympus Tough för det ändamålet. Som vandrings- eller resekamera använder jag kompaktkameror som Canon S110 och Olympus XZ-1 med några extra batterier. Båda kamerorna tar bra bilder, men XZ-1 vinner i bildkvalitet.
Sony RX100 MkIII är en riktigt fin kamera, men nästa till samma pris som en bra spegellös systemkamera. Canon G7X har även nämnts i tråden, men vad jag sett i en del tester har den inte nått upp till Sonys bildkvalitet:
https://www.youtube.com/watch?v=_E6Mxxe_kG4

På den analoga tiden vandrade jag ofta med systemkameror (Olympus OM-2 resp OM4Ti) som vägde runt 500g för kamerahus + några fasta linser och valde jag bara 2st objektiv blev det gärna 35mm+100mm som oftast följde med om det inte var aktuellt även för macrofoto. Totalt ca 1kg för hela fotoutrustningen inkl några rullar film.
Jag har sökt efter en digital systemkamera med liknande storlek (tycker dagens digitala spegelreflexkameror hittills varit för klumpiga) och tittat mycket på de spegellösa systemen från Sony, Fuji, Panasonic och Olympus. Till slut blev det en Olympus OM-D E-M5 MkII som är vädertätad (dock ej vattentät). Väger jag den med 17mm/1,8 resp 45mm/1,8 hamnar totalviklen på 740g.

Jag körde ett bra tag med en RX100 (första utgåvan) i en liten rulltoppspåse. Då kan man ha den i en tillgänglig byx eller jackficka i ur och skur. Jag är bortskämd med större systemkameror men tyckte att den lilla Sonyn var kanon innan den tyvärr blev stulen.

Ett möjligen lite tråkigt "tips" kan vara att verkligen tänka till innan du prioriterar ett stort zoomomfång. Fotar du 90% inom ett hyfsat normalt spann så får du så mycket bättre bildkvalitet för pengarna om du nöjer dig där. Det är helt enkelt en ingenjörsmässig mardröm att bygga en superzoom som ska vara både kompakt och billig. Bildkvaliteten blir lidande genom hela omfånget.

Sist blir tipset att söka på kameramodellerna på flickr, det kan vara ett bra sätt att se om slutresultatet duger för ens ändamål :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg