KAMERA??

phorsell; sa:
Olympus mju 720/725 sw. Vattentäta till 3/5m och stöttåliga. Perfekt friluftskamera.

Håller med Patrik om att detta är en bra utomhus/friluftskamera. Har haft en Mju720 sedan i våras och är nöjd med den.

Har nämnts tidigare i tråden men generellt när det gäller elektricitet i kameror så skulle jag nog faktiskt föredra batterier. Ovan kamera har laddbartbatteri, köpte en extra för att kunna ha lite back-up.´

mvh
/joakim
 
Olika tillverkare har tyvärr olika namn. Canon: IS (Image Stabilisation), Nikon: VR (Vibration Reduction), Panasonic: Mega OIS (Optical Image Stabilizer)...

Om man är osäker är det bäst att fråga någon kunnig, t ex på Fotosidans forum.

I princip finns det två bra metoder för att bildstabilisera: antingen sitter stabiliseringen i objektivet (dvs linserna i objektivet rör sig för att motverka skakningar), eller så stabiliserar man bildsensorn (dvs bildsensorn rör sig i förhållande till kamerahuset).

Johannes
 
Kamera!

Har precis beställt min första digitalkompaktare. Ricoh Gr digital. Ingen zoom, avstängningsbar bilddisplay, extern sökare. Är man en "sikta o skjut" fotograf så är man. Blir nog kanske en bra fotoskrivare också! Mitt analoga Dia-kompakt-fotointresse har stagnerat. Hoppas att det väcks till liv igen. Lite förväntningar har man ju. // Niklas
 
Analog kompakt vs Digital dito.

Hoppas att jag har fel! Har en Leica Minilux db utan zoom,använder Fuji Velvia 50 ASA DIA-film- När man har DIA förevisningar i STORT format så reser sig mina kompisar ur soffan och stirrar. Har precis beställt en Ricoh GR digital , hoppas verkligen att man kommer att bli nöjd med den. Den anses iallafall vara bland det bästa i kompakt segmentet. Att fota ÄR roligt! //Niklas
 
Ovanstående känsla och intryck får jag av mina diabilder tagna med Minox35 och visade i stortformat jämfört med mina visade digitala bilder från min Pentax Optio WP. Frågor som hur blir det så skarpt och hur så raka linjer?
Är verkligen digitala kompaktkamror i nivå med analoga, ännu?
 
Digitala kompaktkameror skiljer sig från analoga i två avseenden.

Sensorstorleken/filmformatet. Det finns mig veteligen ingen digital kompakt som har ens i närheten av en riktig fullformatssensor, de flesta digitala systemkameror kommer inte ens upp i det!
Detta får en del effekter som jag tycker påverkar bildkvaliten negativt, fördelen är att kamerorna kan göras mindre och lättare.

Sensorns/filmens "spännvidd". Den sensor som klarar olika förhållanden lika bra som filmutbudet gör känner jag inte till. MAn får tex mycket bättre ut av en analog med högkänslig film (kan fota i lite ljus) än man får av en sensor som man försöker pressa upp i högre iso-värden. Likadant med skärpa, de bästa diafilmerna är mycket mer högupplösta än dagens alldra värsta digitala proffskameror. De digitala sensorerna har en del problem som jag inte står ut med utöver detta, bal klara de inte höga konstraster mellan högdagrar och skuggor lika bra som en god film och de gör även glöden i eldstaden styvmorsviols-lila istället för mysigt gyllende som det ser ut för på film.

Att det sedan är blank omöjligt att få tag i digitala kameror (utom storformat kanske) där batteriet bara "slösas" på att läsa in själva bilden med sensorn är inte det bästa, som det är nu slukar kamerorna batterier i en ofantligt onödigt hög grad enligt mig.
Ett digitalt bakstycke till Nikons FM/FE serie (en i övrigt helt mekansik kamera) är en våt dröm!!!
 
estetdrägg; sa:
Digitala kompaktkameror skiljer sig från analoga i två avseenden.

Sensorstorleken/filmformatet. Det finns mig veteligen ingen digital kompakt som har ens i närheten av en riktig fullformatssensor, de flesta digitala systemkameror kommer inte ens upp i det!
Detta får en del effekter som jag tycker påverkar bildkvaliten negativt, fördelen är att kamerorna kan göras mindre och lättare.

Sensorns/filmens "spännvidd". Den sensor som klarar olika förhållanden lika bra som filmutbudet gör känner jag inte till. MAn får tex mycket bättre ut av en analog med högkänslig film (kan fota i lite ljus) än man får av en sensor som man försöker pressa upp i högre iso-värden. Likadant med skärpa, de bästa diafilmerna är mycket mer högupplösta än dagens alldra värsta digitala proffskameror. De digitala sensorerna har en del problem som jag inte står ut med utöver detta, bal klara de inte höga konstraster mellan högdagrar och skuggor lika bra som en god film och de gör även glöden i eldstaden styvmorsviols-lila istället för mysigt gyllende som det ser ut för på film.

Att det sedan är blank omöjligt att få tag i digitala kameror (utom storformat kanske) där batteriet bara "slösas" på att läsa in själva bilden med sensorn är inte det bästa, som det är nu slukar kamerorna batterier i en ofantligt onödigt hög grad enligt mig.
Ett digitalt bakstycke till Nikons FM/FE serie (en i övrigt helt mekansik kamera) är en våt dröm!!!

Några rättelser. När det gäller digitala kompakter har du rätt i att det inte finns några med sensor i småbildsformat (24x36). Däremot har t ex Sony en med ganska stor sensor och Sigma kommer med en med samma sensor som i deras systemmodell (Sigma DP-1).

När det gäller dynamiskt omfång så har diafilm ganska litet sådant. Moderna systemdigitalare har betydligt bättre än diafilm och ofta bättre än analog negativ film. En av få filmer jag själv använder som har bättre omfång än min EOS 5D är Efke R25, som ju är en lågkänslig och långsam svart/vit film.

När det gäller ljuskänslighet (iso) är en digital systemkamera överlägsen film skulle jag påstå. 5D presterar betydligt bättre i iso 1600 och 3200 än vilken annan film jag använt. Det är en av de främsta fördelarna som jag ser det med digitaltekniken och varför jag alltid fotar digitalt när jag behöver hög känslighet (t ex konsertfoto i dåligt ljus). Den här jazzbilden är t ex fotad digitalt med iso 1600 och en analog film presterar inte så bra:
http://www.djb.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=951873

Upplösningsmässigt ligger även småbildsfilm en bra bit bakom upplösningen hos t ex 5D. När jag jämför med dior (velvia) från min Mamiya 645 presterar 5D något bättre men det är möjligt att man med trumskanner eller Imacon kan pressa ur lite fler detaljer ur diorna. Hur som helst så jämför man snarare moderna systemdigitalkameror med analogt mellanformat numera.

Jämför man de "värsta digitala proffskamerorna" med småbild så är skillnaden enorm. Bildfiler från Hasselblad H3D eller phaseone P45 ligger ljusår från analog småbild och ska man jämföra med något är det nog storformatskameror som ligger närmast till hands.

Analogt i all ära, jag fotar ofta själv analogt men det är dels för att utnyttja omfånget i sv/v filmer som Efke R25 eller för att få korn och traditionell känsla från filmer som Ilford HP5+ eller Tri-x eller för att använda mätsökarkameror eller Holgan, men när det gäller såväl "rena" filer från höga iso-tal, upplösning eller skärpemässigt så ligger digitaltekniken i dag långt före analogt småbild. Möjligen med ett visst undantag gällande digitalkompakter som i regel har allt för små sensorer men förhoppningsvis kommer fler med lite större sensorer.

Batterimässigt upplever jag inga större problem. Med tre fulladdade batterier kan jag utan problem ta 1500-2000 bilder. I kyla gäller det dock inte och för längre vistelse i kyla kan en mekanisk kamera vara ett bättre val.
 
dave1; sa:
estetdrägg; sa:
Digitala kompaktkameror skiljer sig från analoga i två avseenden.

Sensorstorleken/filmformatet. Det finns mig veteligen ingen digital kompakt som har ens i närheten av en riktig fullformatssensor, de flesta digitala systemkameror kommer inte ens upp i det!
Detta får en del effekter som jag tycker påverkar bildkvaliten negativt, fördelen är att kamerorna kan göras mindre och lättare.

Sensorns/filmens "spännvidd". Den sensor som klarar olika förhållanden lika bra som filmutbudet gör känner jag inte till. MAn får tex mycket bättre ut av en analog med högkänslig film (kan fota i lite ljus) än man får av en sensor som man försöker pressa upp i högre iso-värden. Likadant med skärpa, de bästa diafilmerna är mycket mer högupplösta än dagens alldra värsta digitala proffskameror. De digitala sensorerna har en del problem som jag inte står ut med utöver detta, bal klara de inte höga konstraster mellan högdagrar och skuggor lika bra som en god film och de gör även glöden i eldstaden styvmorsviols-lila istället för mysigt gyllende som det ser ut för på film.

Att det sedan är blank omöjligt att få tag i digitala kameror (utom storformat kanske) där batteriet bara "slösas" på att läsa in själva bilden med sensorn är inte det bästa, som det är nu slukar kamerorna batterier i en ofantligt onödigt hög grad enligt mig.
Ett digitalt bakstycke till Nikons FM/FE serie (en i övrigt helt mekansik kamera) är en våt dröm!!!

Några rättelser. När det gäller digitala kompakter har du rätt i att det inte finns några med sensor i småbildsformat (24x36). Däremot har t ex Sony en med ganska stor sensor och Sigma kommer med en med samma sensor som i deras systemmodell (Sigma DP-1).

När det gäller dynamiskt omfång så har diafilm ganska litet sådant. Moderna systemdigitalare har betydligt bättre än diafilm och ofta bättre än analog negativ film. En av få filmer jag själv använder som har bättre omfång än min EOS 5D är Efke R25, som ju är en lågkänslig och långsam svart/vit film.

När det gäller ljuskänslighet (iso) är en digital systemkamera överlägsen film skulle jag påstå. 5D presterar betydligt bättre i iso 1600 och 3200 än vilken annan film jag använt. Det är en av de främsta fördelarna som jag ser det med digitaltekniken och varför jag alltid fotar digitalt när jag behöver hög känslighet (t ex konsertfoto i dåligt ljus). Den här jazzbilden är t ex fotad digitalt med iso 1600 och en analog film presterar inte så bra:
http://www.djb.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=951873

Upplösningsmässigt ligger även småbildsfilm en bra bit bakom upplösningen hos t ex 5D. När jag jämför med dior (velvia) från min Mamiya 645 presterar 5D något bättre men det är möjligt att man med trumskanner eller Imacon kan pressa ur lite fler detaljer ur diorna. Hur som helst så jämför man snarare moderna systemdigitalkameror med analogt mellanformat numera.

Jämför man de "värsta digitala proffskamerorna" med småbild så är skillnaden enorm. Bildfiler från Hasselblad H3D eller phaseone P45 ligger ljusår från analog småbild och ska man jämföra med något är det nog storformatskameror som ligger närmast till hands.

Analogt i all ära, jag fotar ofta själv analogt men det är dels för att utnyttja omfånget i sv/v filmer som Efke R25 eller för att få korn och traditionell känsla från filmer som Ilford HP5+ eller Tri-x eller för att använda mätsökarkameror eller Holgan, men när det gäller såväl "rena" filer från höga iso-tal, upplösning eller skärpemässigt så ligger digitaltekniken i dag långt före analogt småbild. Möjligen med ett visst undantag gällande digitalkompakter som i regel har allt för små sensorer men förhoppningsvis kommer fler med lite större sensorer.

Batterimässigt upplever jag inga större problem. Med tre fulladdade batterier kan jag utan problem ta 1500-2000 bilder. I kyla gäller det dock inte och för längre vistelse i kyla kan en mekanisk kamera vara ett bättre val.

Alla de exempel som jag radat upp är (efter vad jag vet iaf.) basserade på "utkanterna" av filmernas kvalitet, tex när jag pratar om bra dynamiskt omfong så framhåller jag svartvita lågkänsliga negativa filmer som exempel...osv.

Kanske lite klantigt av mig att inte specificera att ingen film klarar mig veteligen liga många saker som digitala sensorerna kan, dock är de bättre i sina respektive nischer förtfarande.

Att det fanns Dkompakter med så stor sensor visste jag inte, tack!

Skönt att återse hängbron i nedanför kraftverket förresten, jag har e liten grej just för broar.


[Ändrat av estetdrägg 2007-04-26 kl 00:59]
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg