KAMERA??

fson; sa:
Att däremot det ena eller andra kameramärket skulle ha bättre optik är en generalisering som inte funkar, åtminstone sålänge man inte är intresserad av någon särskild specialoptik. Alla stora systemkameratillverkare har bra och dåliga objektiv. Dessutom är ju de så kallade 'piratobjektiven' generellt av så hög klass och samtidigt så pass prisvärda att de är självklara val för många.
/Per

Helt rätt men vi kanske inte ska blanda in diskussionen om systemkameraoptik i den här diskussionen om kompaktkameror.

Johannes

fson; sa:
Dessutom är ju de så kallade 'piratobjektiven' generellt av så hög klass och samtidigt så pass prisvärda att de är självklara val för många.

/Per
Jo, det var en generalisering. Men risken att åka på en riktigt citron är e m å mindre med de kända märkena.

~Paul~

f91jsw; sa:
..men vi kanske inte ska blanda in diskussionen om systemkameraoptik i den här diskussionen om kompaktkameror.

"Kameran ska helst vara en digital, lättskött variant med rejäl zoom. Inget krångel och inte för dyr"

- låter inte növändigtvis som en kompaktkamera för mig?

fson; sa:
- låter inte növändigtvis som en kompaktkamera för mig?

Jag tolkade ditt inlägg som ett svar på tidigare inlägg där optiken på kompaktkameror diskuterades, men så kanske det inte var avsett.

Hur som helst, när det gäller kompaktkameror menar jag att man kan generalisera när det gäller optik: de kända märkena har nästan utelutande bra optik på sina nya modeller (för att vara kompakter givetvis). Köper man udda märken vet man däremot inte vad man får.

Johannes

f91jsw; sa:
Hur som helst, när det gäller kompaktkameror menar jag att man kan generalisera när det gäller optik: de kända märkena har nästan utelutande bra optik på sina nya modeller (för att vara kompakter givetvis). Köper man udda märken vet man däremot inte vad man får.

Johannes
Det var det jag försökte säga.

~Paul~

f91jsw; sa:

Ahaa, ursäkta, jag är lite feberyrig idag..
Så är det nog; på kompaktsidan finns det ju fler obskyra märken som inte riktigt håller måttet.

Fototidningarna är ju väldigt flitiga på att testa digitalkompakter, i tex Foto finns översikter av marknaden med tester o betyg i stort sett varje nummer.

/Per

TACKAR TACKAR TACKAR

Mycket bra respons även om det som vanligt blir tjäbbel mellan folk. Förstår att många vandrar ensamma =) Ska gå in på scandinavianphoto nu och köpa en kamera för 5-6 K. Ha en härlig vinter.

klot; sa:
Funderar på att köpa en lite bättre kamera än den jag har. Har en Konica-Minolta Dimage 600 nu och saknart en riktig zoom och bra skärpa. Kameran ska helst vara en digital, lättskött variant med rejäl zoom. Inget krångel och inte för dyr... Nån som har några bra tips?
Jag är rädd att Dimage G600 står sig rätt bra än idag. Men speciellt mycket zoom har den ju inte. Betänk att mer tele ger sämre ljusstyrka OCH kräver kortare exponeringstider för gott resultat. Vad gäller pixlar, en 15x11 cm bild kräver knappt 1 Mpixel. Men jag kanske är sent ute.

Boots; sa:
Betänk att mer tele ger sämre ljusstyrka OCH kräver kortare exponeringstider för gott resultat.

Lösningen heter bildstabilisering. Kanske skulle nämnt det tidigare men jag skulle inte köpa en kompaktkamera utan riktig bildstabilisering idag, möjligen med undantag av Fujifilm som kommer undan med sin extremt höga ISO-känslighet.

Det innebär i princip att valet är begränsat till någon av Canons, Nikons, Panasonics, Pentax, Samsungs eller Sonys modeller (kan ha glömt nån).

Se upp för tillverkare som pratar om "digital bildstabilisering" eller liknande, det innebär bara att de pressar ISO-känsligheten digitalt med mer brus och sämre bilder som resultat.

Johannes

f91jsw; sa:
Se upp för tillverkare som pratar om "digital bildstabilisering" eller liknande, det innebär bara att de pressar ISO-känsligheten digitalt med mer brus och sämre bilder som resultat.

Johannes
Men vad heter den riktiga stabiliseringen Johannes (den man inte skall undvika)?

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg