Hallå på er alla!
Nu är jag på jakt efter en ny system kamera!
Äntligen efter många års övertalande skall jag nu skaffa mig en digitalkamera.
Jag har kollat på en Nikon D700 och Nikon D300
Även Canons Motsvarigheter EOS 5D eller 5D mark II
är helt inne på dessa.
MEN så är frågan om hoppet mellan att fota digitalt och analogt är såpass stort så man kan ta en Nikon tex.???
Idag fotar jag med en Canon.
Fullformatssensor eller EJ....
Vad tycker ni??
Är glad för alla svar!
/David
Medan jag väntar på att min skidkamrat ska vakna så skriver jag ett kort svar..
För det första; 5D är en utgående modell och ersatt av 5D MkII. Jag har själv fotat med 5D sen den kom och väntar nu på en MkII som jag beställt. 5D ger fantastisk bildkvalitet och efterföljaren är förbättrad på en rad punkter bl a: vädertätat hus, mycket bra iso-prestanda, möjlighet att filma i full HD m.m. Nackdelen med femmorna är att de inte är supersnabba; de är mer avsedda att vara en optimal reportagekamera och funkar utmärkt även för landskapsfoto, porträtt etc. Ska man fota ursnabb sport så finns det dock lämpligare modeller även om jag tycker de räcker långt oavsett.
Som jag ser det är det egentligen hugget-som-stucket vad du väljer. Du kommer knappast kunna se några skillnader på bilderna; i dag presterar alla modeller mycket bra resultat och det handlar mer om hur kameran känns i handen, vilka finnesser man vill ha etc, och för mig personligen är 5D och ffa MkII optimala.
"MEN så är frågan om hoppet mellan att fota digitalt och analogt är såpass stort så man kan ta en Nikon tex.???"
Den frågan förstår jag inte riktigt. Själva fotograferandet är det ingen större skillnad på. Däremot ger nya dslr-kameror betydligt bättre bildkvalitet än analog småbild utom om man kanske ser på parametrar som dynamiskt omfång och jämför med svart/vit-film.
Har du en analog Canon nu? Tänk då på att det bara är Canons EF-objektiv som passar till femmorna. Har du en äldre modell med objektiv ur FD-serien passar de inte.
FF eller ej? Trenden går mot fullstora småbildssensorer. Största fördelarna är att man får något kortare skärpedjup och att det finns mer vidvinkelalternativ. Jag har fotat FF sen 2005 och ser ingen anledning till att köpa något mindre (för min egen del).
/D