Kam säkringar?

Invertera

Jag har alltid trott att det var tvärt om. alltså att dom är så indragna att dom går runt.
Någon som vet hur det verkligen ligger till?

j

Yes box!

Du har hajat detta riktigt!! det var det jag menade. BD Camalots har dubbla axlar för att de INTE ska kunna invertera,alltså att kammarna ska vridas förbi ursprungsläget och därefter knycklas ihop till ett enda stycke av aluminium och bli obrukbara. Även andra friends t.ex WC har klaffar som ska förhindra detta. RE friends har inte samma kvalitet som de lite dyrare friendsen , som jag ser på det. Vad jag har erfarit så är risken för att de ska invertera större än på Camalotsen. Just de dubbla axlarna är Camalots fördel.
Men som jag sade i tidigare inlägg, vet man vad man gör och placerar friendsen rätt så funkar RE friends lika bra som alla andra friends.

Det måste ju finnas en anledning till att RE-friends är 200-300 kr billigare än t.ex Camalots...eller?

- rätta mig om jag har fel!
/ Jake the snake

Camalot?

Jag vet inte om camalots "kan" invertera eller inte men jag vet att jag har suttit på stand och beundrat utsikten medan replaget ovanför sysselsatte sig i 30min med att få ut en Camalot 2:a ur en lite för liten spricka. Men jag håller med om att de ju inte borde invertera, åtminstone inte lika lätt.

MVH

JohanC

Aha!

Jag förstår nu vad du (Johan) menar med att alla friends kan invertera. Det jag menade med invertera var att kammarna dras (slits) förbi ursprungsläget vid ett fall på en fel lagd friend. Det du menar , om jag förståt det rätt, är det motsatta..eller vad man nu kan kalla det, jallafal att man inte kan få ut frienden för att kammarna är maximalt indragna. Jag pratade med en klätter kompis och han säger att även det kallas inverterad friend. Ja, jag vet inte men kanske nån kan klargöra för oss alla vad en inverterad friend är, första, andra eller båda alternativen...

// en förbryllad jaketoad
[Ändrat av jaketoad 2001-07-15 kl 17:58]

Förvirring råder

Jag vet inte heller säkert vad som egentligen brukar kallas inverterad friend. Men i min värld har det alltid betytt en för mycket ihopdragen friend så att kammarna tom. kan ta på motsatt sida av sprickan. Då kan man får mycket olyckliga belastningar eller avlastning av andra kammar och kamsäkringen kommer förmodligen inte att hålla. Men detta går ju att undvika genom att välja rätt storlek vid placeringen.

Att kammarna dras ut och passerar utgångsläget har de flesta friends ett skydd mot. Det sitter oftast några piggar, klossar, klackar eller vad man nu skall kalla dem, som hindrar kammarna att dras ut mer än utgångsläget. Vissa märken tillverkar dessa klackar i stabila material så att frienden också kan användas som en passiv "stopper-kil". Jag tror att Camelotsen är gjorda så (men ta mig inte på orden. Jag tänkter inte stå till svars för ett felaktigt användande av säkerhetsutrustning när jag inte är säker på min sak). Klackarna på mina Rock Empires friends vet jag inget om, så jag har aldrig använt mina RE på det sättet.

När det gäller Camelotsen är det väl så att största anledningen till att de har dubbla axlar är att de då kan täcka in ett mycket bredare spektrum av sprickor, dvs man behöver färre friends för att täcka alla sprickstorlekar. Detta är dock inte till mycket tröst om man behöver en extra säkring...

Camalots dubbla axlar och invertering

Hej!

Själva grejen med Camalots och dess dubbla axlar är att förhållandet mellan största och minsta läget är större än hos andra friends. Dubbelaxeln gör också att kammarna inte kan gå bakåt efter sina vilolägen. Det är just den motstående axeln som förhindrar detta till skillnad från andra friends som kan ha någon form av klack på själva kammens sida. Till exempel så har Wild Country detta men inte Aliens.

För övrigt är jag väldigt nöjd med mina Camalots och skulle inte vilja byta dem mot några andra.

Kolla in bilden på Camalots på BD:s hemsida:
http://www.bdel.com/rockclimbing/pro_cams.html

/Örjan :-D

Invertering

Kände mig mer eller mindre tvungen att undersöka detta med vad som egentligen är invertering eller inte. Det var inte helt lätta att hitta men såhär säger Klättring - handledning för nybörjare som SKF-instruktörer använder vid grundkursen:

"Invertering. För att sitta säkert får inte kammarna vara helt utfällda i en spricka. I värsta fall kan de då slå runt (invertera) vid belastning."

Således hade jag och några andra fel medan däremot Pucko (love your id Örjan :) ) mfl. hade rätt i den frågan.

/Micke

Härligt!

Då vet jag och alla andra som följt diskussionen vad en inverterad friend är!!!
Vad nu en helt indragen friend kallas vet kanske ingen men helt klart ska man inte placera friends med kammarna helt utfällda eller helt indragna!

Tack Brandmansmicke för att du ides kolla upp detta..
// en mer vetande Jaketoad

Frågan är bara vilka friends Joakim ska köpa!!!
Rock Empire ?

friends från Rock Empire

var & klättrade för nån vecka sedan... det var friends från rock empire... det funkade skitbra...
det vart ett fall på 3 meter... den satt fast ändå, den satt som fan helt enkelt.

Inverteringsskydd, forts

Vad jag har förstått så är den stora risken med att sakna inverteringsskydd inte att säkringen inverterar där man satt den. I så fall har man satt den fel och istället borde man ha valt en större friend. Istället ligger faran i om säkringssprickan vidgar sig något inåt. Då kan säkringen, hur bra den än sitter från början, börja "vandra" inåt pga reprörelserna (prova med att vicka upp och ner - eller fram och tillbaka beroende på sprickans riktning). När den nått ett ställe där kammarna är helt eller nästan helt utfällda uppstår inverteringsrisken. Ett fall i en Rock Empire då är nog inte så kul.

För att minimera vikt och pris men ändå bibehålla god säkerhet kan en idé vara att ha ett helt gäng billiga och lätta Rock Empire-säkringar och några med inverteringsskydd, t ex BD Camalots eller HB. Då placerar man bara de enklare friendsen där man bedömer risken att de ska vandra som liten.

/Rasmus

Kolla in:

http://www.barrabes.com

Jag var inne där nyss och såg ett set med 9 st CLOG-friends (0.25 0.5 1 1.5 2 2.5 3 3.5 & 4) för 2300:- utan moms. CLOG tillverkas av W.C.

Om någon vet vad detta blir med frakt och allt kan ni gärna berätta.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg