Kam säkringar?

Tips för att slippa invandring av friend

Vill man minska risken att frienden skall vandra in i sprickan så kan man förlänga den med en quickdraw ( kortslinga) Då minskas rörelserna, repdraget, i frienden. Klipp en quickdraw i slingan på frienden (inte karbinen) och sedan repet på den förlängda säkringsgrunkan..
Hoppas alla slipper otrevliga fall med inverterade friends...

// Jakoooob

En annan aspekt...

... på det hela är kamningsvinkeln. (om ni tillåter att man blir teknisk) Fördelen med Camalotsen är att man kan täcka ett stort spektra med en hyfsad kamningsvinkel. Jag kommer inte ihåg talet i huvudet, men det går nog att kolla upp på http://www.bdel.com om man orkar. WC hade sin kamningsvinkel som säljargument för några år sedan.
De som minns de svenska EcoPro som tillverkades för ett par år sedan vet vad som kan hända om man försöker att täcka hela spannet tre storlekar!!! STOR varning för dessa!
Jag vet inte vad RE har för vinkel, men jag har använt dem själv och tycker att de är hyfsade. Till och med helt OK. De större storlekarna blir tyvärr lite "vobbliga".

Hoppas att detta kan kasta ljus på frågan från en annan vinkel...

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg