Kaloriförbrukning?

Jag hade gissat att man förbränner snabbare när man går upp i puls. Högintensiv träning tömmer energidepåerna snabbare än lågintensiv som promenad. Om man jämför med bilkörning så blir det väl sällan samma förbrukning om man kör samma sträcka i 110 som i 80. Kroppen är ju ingen motor, men tycker ändå det borde funka till viss del på samma vis.
 
Om tanken är att man ska gå eller springa för att göra en viktförändring så är promenader bättre, av den enkla anledningen att det sliter mindre än om man springer, vilket gör att man kan gå oftare, kanske till och med varje dag.

Men, det var ju inte frågan.
 
Nej, det där gäller bara om sträckan är rakt upp.

I teorin behövs det ingen energi att förflyta en vikt en sträcka horisontalt, eller kanske snarare energin beror på krafter som friktion och intern energi för att utföra rörelsen.
I en fysikalist ideal värld utan luftmotstånd och andra förluster/friktioner uförs inget arbete = ingen enrgi förbrukas om du inte ändrar läget i höjd på en tyngd. Men så ideala världar finns oftast bara i lab-miljö.

Prova att skicka en isbit över en plan, hal, lätt fuktad, blank bordsyta, den glider långt på nästan ingen knuff alls, inte perfekt idealt men tror du förstår principen.

När vi går så lyfter vi och sätter ner fötterna och även andra delar av kroppen och utför därmed arbete även då vi går på hyfsat plan mark.

/Patrik
 
I en fysikalist ideal värld utan luftmotstånd och andra förluster/friktioner uförs inget arbete = ingen enrgi förbrukas om du inte ändrar läget i höjd på en tyngd. Men så ideala världar finns oftast bara i lab-miljö.

Prova att skicka en isbit över en plan, hal, lätt fuktad, blank bordsyta, den glider långt på nästan ingen knuff alls, inte perfekt idealt men tror du förstår principen.

När vi går så lyfter vi och sätter ner fötterna och även andra delar av kroppen och utför därmed arbete även då vi går på hyfsat plan mark.

/Patrik
Det jag försökte få fram är att vid horisontal rörelse så finns det normalt ingen enkel att förstå motståndskraft (i rörelseriktningen) som är oberoende av hastigheten. Vid gång eller löpning är det inte enkelt att sätta upp någon motståndskraft överhuvudtaget.

Det medför att det jag svarade på inte gäller.

Nu har jag dock läst och tror det står i tråden också att energibruket vid löpning per km faktiskt är rätt oberoende av farten. Det står också i tråden att energi bruket mellan gång och löpning per km är olika (tror dock att gåing blir mer ineffektivt vid höga hastigheter och har för mig att jag har läst det och att det är det som gör att de flesta naturlig går vid runt 5 km/h).

I branta backar är det största motståndet gravitationen och jag är rätt säker på att energibruket inte beror speciellt mycket på hastigheten.
 
Men att lyfta sig och packning är arbete. Dagens P1 hade en snutt om ett gång som skidat 350 km, förbruknimng per person o dag var ca 6000 kcal. Halva gänget åt skogshuggare diet o halva gänget en mer medelhavs diet. De fortsatte efter hemkomsten o deras blohfetthalter varierade starkt, precis som ni gissat.
 
Finns nog inget generellt svar på frågan då "springa 5 km" är väldigt individberoende.
Hur effektivt löpsteg har man osv, och hur fort springer man.

Utgår man från helt plan mark och att man inte springer så fort att luftmotståndet blir en faktor beror energiåtgången förenklat enbart på hur stor vertikalförflyttningen man har i varje steg och hur många steg man tar.
Vertikalförflyttning är generellt sett högre vid löpning än för promenad (dvs högre energiförbrukning per steg, men samtidigt är steglängden längre vid löpning gentemot promenad (dvs färre steg per 5 km).
En erfaren löpare har mycket längre steglängd och mindre vertikalförflyttning i varje steg än en oerfaren löpare varvid det inte är helt lätt att generalisera.

Här får man ett trevligt ekvationssystem med flera personberoende parametrar vilket gör att ett generellt svar är svårt att härleda. Springer man så fort att luftmotståndet börjar påverka blir det ännu mer komplicerat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stellan Kaloriförbrukning Träning och hälsa 2

Liknande trådar