Kallt i innertält av mesh?

Tack för alla svar!

Eftersom jag vill kunna använda tältet även i fjällen och är frusen så lutar jag nog åt att välja ett tält med tyg i hela innertältet.

Mesh or not to be....

Eftersom jag vill kunna använda tältet även i fjällen och är frusen så lutar jag nog åt att välja ett tält med tyg i hela innertältet.

Innan du bestämmer dig Anna M...så ska jag bara komma med en intressant jämförelse i ämnet som kan vara värt en tanke :)!

Under tidigare år har jag använt ett HB Kaitum, ett 4-säsongs med duk som som går ändå ner till backen och med två rejäla strutar för ventilation, som gör sitt jobb!

Men i fjol använde jag ett HB Anjan, ett 3-säsongstält med duk som Inte går hela vägen ner och saknar ventilationsstrutar samt med dörren helt i mesh.

Den stora skillnaden är att Kaitumet är mera "dragit"...vinden pressas uppför tältduken, igenom struten och vidare genom tältet och ut...man känner verkligen vinden inne i tältet om man samtidigt har del av meshdörrarna öppen.

Medans på Anjan så kommer vinden in genom 5-10cm glepor i botten..och mera "mjukt" cirulerar i tältet och ut.
Jag tältade under vissa nätter ganska exponerat just för att jag ville testa hur vindkänsligt det upplevdes och det var aldrig samma genomdrag som på Kaitumet! Jag hade även regn runt 14 nätter och hade hellre inga problem med kondens eller att vatten skvättar in.

Vinden är ju även starkare 80-100cm upp än precis vid marknivån.

Logiskt sett så bör det vara lite varmare i ett tält där du stänger innerdörrarna helt och hållet...men då lär du få kondens istället, inte ens under vintern har jag dom stängda till 100%.

Viktigare är att du har en bra sovsäck som inte läker värme utan behåller det där den ska vara, på insidan :)!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg