Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ja du var ju tydligt med kriterierna i ts faktiskt..
Har ingen erfarenhet av så lätta tält, utan kör på vanlig tarp när jag vill komma ner i vikt. 400g inklusive linor, massa plats. Men det stämmer ju inte heller in på dina önskemål
Lycka till!!
Kan ju iofs vara ett alternativ. Har lite tummen mitt i handen när det gäller knopar bara. Trots att jag var scout en gång i tiden. Använder du myggnät under sommaren?
Jag kan i princip enbart dubbelt halvslag men det duger fint för att sätta upp tarp.
Jag har myggnät + keps för huvudet.
Men jag undviker mygg genom att åka till Norge under myggsäsongen, de har knappt några mygg. Där kan jag klara mig på fjälltältets yttertält.
Nu mer corona åker jag till Norrland istället. Där finns ju gott om mygg så där blir det fjälltält med innertält, plus myggmedel, keps + myggnät, långärmat, långbyxor, handskar, allergitabletter osv. Inga problem eftersom det ofta även är lagom kallt för den klädseln.
Stort myggnät under tarpen har jag aldrig orkat hålla på med utan då kan jag lika gärna ta tältet som jag ändå har. De stora myggnät jag har provat har inte varit knottsäkra ändå. Eller så sover jag med keps och myggnät över huvudet. Det är ok och om det blir för varmt drar jag upp myggnätet och om myggen stör mig drar jag ner den igen. Har man lite myggmedel på kepsen och nätet och har sovsäcksluvan på tycker jag inte det blir så mycket mygg som hittar mitt fejs faktiskt.
Här på västkusten är myggen bara ett problem från midsommar till andra veckan i augusti typ.
Men att bo under tarp är lite "närmare naturen" än i ett tält med innertält. Det går det med.
Fördelen med tarp är att det är billigt (om man inte väljer en dyr men det verkar väldigt onödigt tycker jag. 500kr är rimligt) och kan användas i många situationer. För att få extra yta om tältet är litet, som groundsheet, lunchrastskydd, istället för tält, skydda packning mot regn osv osv. Så om man är orolig för att lättviktstältet blir för litet så är ju tarp super.
Jag har sällan upplevt så mycket mygg som en tur i början av augusti på Hardangervidda. Mygg finns det gott om både i Sverige som Norge, som alltid vädret, årstiden och slumpen avgör myggplågan.