Kaliumpermanganat

realism?

Att det går bra att använda till behöver ju inte betyda att det är praktiskt! Under en längre viselse i terräng med tveksamt vatten och tveksamma grönsaker så är jodopax betydligt mera praktiskt hanterbart och ger trevligare resultat än kaliumpermanganat. Färgen är som sagt dålig och smaken är rälig. Jag kan tillstå att smaken på nybehandlade grönsaker med jodopax heller inte är så kul men med sköljning med renare behandlat vatten försvinner mycket av smaken, dock inte allt. Men vid val av alternativen gödslade grönsaker och med svag jodopaxsmak väljer jag det senare, varje gång!
Bränna ner stugor och tillverka krut brukar jag inte behöva göra ute i naturen därför är cigarettändare, magnesiumstav och stormtändstickor mera praktiskt i min bok men vad andra bär i ryggsäcken får väl de stå för. 124 Ah 24 V lastbilsbatteri och stålull fungerar även det utmärkt till att tända eld med, men nån annan får gärna bära det!

Go tur

Johan K
 
"Du menar att om man skulle behöva göra rent sår, rena vatten, färga sina kläder lila, eller kanske bränna ner en fjällstuga, så är det bra att ha med sig ett halvkilo på vandringsturen?"

Präsis!
Och om inte klädfärgande och stugsprängande ingår i ens friluftsplaner räcker det med några kryddmått. Vilket ju får räknas som konkurrenskraftigt.
Själv har jag en yttepyttepåse (modell pyttigt knarkpåse à la Miami Vice) i min nödask. Tar ungefär lika stor plats som ett par kolor. Så egentligen är "bära omkring"-diskussionen ganska överflödig.

Men det är ju möjligt att jod fyller samma funktion i samma mängd. Trots detta finns en liten pojke inuti mig som tycker att kaliumpermanganat är mer spännande (det hörs ju redan på namnet). Och eftersom vi ju ger vika för sådana "metavärden" i resten av vår utrustning, till betydligt dyrare penningar, så varför inte i nödasken?
 
Nordesjo; sa:
"Du menar att om man skulle behöva göra rent sår, rena Men det är ju möjligt att jod fyller samma funktion i samma mängd. Trots detta finns en liten pojke inuti mig som tycker att kaliumpermanganat är mer spännande (det hörs ju redan på namnet). Och eftersom vi ju ger vika för sådana "metavärden" i resten av vår utrustning, till betydligt dyrare penningar, så varför inte i nödasken?

Kaliumpermanganat är väl dyrare? Och högre pris vet vi ju alla att det innebär bättre kvalitet. Det håller säkert lägre också, son jod måste man säkert byta ut varannat år, men permanganatet håller säkert 20 år.

P.S. Är det sant att det var Hilleberg som utvecklade kaliumpermanganat?
D.S.
 
"Kaliumpermanganat är väl dyrare? Och högre pris vet vi ju alla att det innebär bättre kvalitet. Det håller säkert lägre också, son jod måste man säkert byta ut varannat år, men permanganatet håller säkert 20 år.

P.S. Är det sant att det var Hilleberg som utvecklade kaliumpermanganat?
D.S."

Muahahaha! Dagens ka-dish!
Men jag tror inte att det varken håller längre eller är dyrare. Men jag kan ha fel. Tror jag.

Däremot har det som sagt det koolaste namnet och man kan spränga soptunnor med det (har jag hört...). Det är viktigare än om det handtillverkas i Jämtland.
 
KMnO4 vs Jod

Min uppfattning ang kaliumpermanganat (KMnO4) kontra jod så har jodlösning vissa nackdelar jämfört med KMnO4:
- att det just är en lösning
- är inte ljusstabil (ett mindre problem)
- missfärgar i stort sett allt det kommer i kontakt med, även genom plastbehållare som det förvaras i
- inte enkelt att byta lösningen mot tillsvarande torra produkt pga löslighetsbetingelser hos jod.

Dock finns en del fördelar:
- väldokumenterad effekt ur baktereologisk synpunkt
- enklare att anskaffa
- möjligt att neutralisera smaken med askorbinsyra.


Tyvärr är KMnO4 inte speciellt effektivt ur baktereologiskt hänseende.(Finch et al. 1997)
Vill man ändå använda sig av KMnO4 till vattenrening så är det 2-3 kristaller till en liter vatten. Det ger ungefär vad som rekommenderas till "grönsakstvätt"/dricksvatten.

Om man har i så mycket KMnO4 att vattnet blir synbart rosafärgat (dvs kan ge något en väldigt svag missfärgning), har man allt för mycket i och detta kommer ofelbart att straffa sig när man smakar på det.
(Se även mitt tidigare inlägg.)

Ungefär det samma gäller faktiskt jodlösning.


/Ulf
_____________________________________________________
Källor:
Bellamy, W., Finch, G.R., Haas, C.N., and Oxenford. J. 1997.
The integrated disinfection design framework for potable water disinfection.
American Water Works Association and the AWWA Research
Foundation, Denver, Colo.
 
kaliumpermangat

det har ju talats om en del smällare som man kan gör med ämnet, men har ingen tänkt på ha det i en fontän...:)
en fontän med lila vatten...:)

förlåt om jag kom från ämnet lite...;)
 
Inte bra för njurarna!

Använd puritabs istället för kaliumpergamant, K är i för stora kvantiteter skadligt och när man pissar röd-lila så vet man att man fått för mkt. Puritabs är mmer lätthanterligt, en tablett till en liter vatten och två om det ser riktigt snsuskigt ut.
Ta de lungt/ Melker
 
kaliumpermangat

kaliumpermangat används inte enbart till vattenrening
Här kommer ett par exempel på vad man kan använda det till.
I en svag lösning fungerar det som ett munsköljningsmedel för att ta bort bakterier i munhålan. Lite starkare lösning så har du ett utmärkt sårrengöringsmedel. Och ännu lite starkare så fungerar det som ett antisvampmedel.
Men det kan även användas för att göra upp eld. Blanda kaliumpermangat och socker på en "träyta" och sätt ner en pinne i blandningen och skapa lite friktion, så vips har du eld. Använd för guds skull inte någon metall till sista exemplet för då exploderar det!

Det finns för övrigt att köpa på http://shop.mawik.se/alega/default.asp
I 50g:s burkar för 75 kr
 
Vattenrening.

Jag provade pruitabs en gång
på Korsika och det smakade apa.

I Pyreneerna
(där man bör rena om strömningen är svag, eller
om området är känt för dåligt vatten -
fördemesta är det onödigt) har jag använt
micropur, som är baserat på silverjoner och
verkar inom en halvtimme.

På min enda låglandsvandring hittills använde jag ett
keramiskt filter, som förvisso väger några hekto.
Men det kan ju vara
lämpligt om man tar vatten vid insjöar med sandstränder
eller med kringflytande växtdelar.

Kaliumpermanganat.

Jag var hos en läkare
i vintras för besvärande handexem. Utöver
en cortisonsalva skrev han ut kaliumpermanganat
för att desinficera de sprickor som exemet medför
under den kalla årstiden. Att droppa i sprickorna
eller spä ut i vatten och skölja händerna i.
Det färgar infernaliskt. En
outspädd dropp i handfatet har lämnat outplånliga spår-

Det tog f ö apoteket
flera dagar att få tag i denna hälsobringnade kemikalie.
 
Re: kaliumpermangat

Pontus Schröder skrev: det har ju talats om en del smällare som man kan gör med ämnet, men har ingen tänkt på ha det i en fontän...:) en fontän med lila vatten...:) förlåt om jag kom från ämnet lite...;)

Jag hade tänkt undvika den här diskussionen - just på grund av mina, numera sedan decennier preskriberade, försyndelser innehållande ingredienserna: kaliumpermanganat, publika vattensamlingar, diskmedel samt studentikosa fester... Men eftersom Pontus frågar så..:

På det tekniska gymnasium där jag genomled en lång period av mina tonår [inte riktigt två år i varje klass - men ni förstår, det kändes så...] fanns det 2 naturvetarklasser per årskurs - alla de övriga myriaderna var diverse tekniker. Vi naturvetare drog till och med på oss epitetet 'Terroristerna i 3B' från lärarkollegiet, så vi var kanske inte guds bästa barn. Men vi hade kul, åtminstone det där sista året! - Det var bakgrunden...

En av de saker som 'fixades' var färgen på vattnet i simbassängen under en festkväll - det såg mycket roligare ut röd-violett tyckte vi. [Hade vaktmästeriet fått tag i vilka som hade disponerat bastu och simbassäng under helgen så hade vi nog blivit relegerade - kaliumpermanganatet (som tidigare sagts: läckert ord!) hade löst ut allt jox ur bassängens filtersystem så det var en brun gegga som de fick ta hand om på måndagen. Vilka som bastufestat läckte aldrig ut, guskelov!
Men det fanns gott om kal... kvar i burken som 'befriats' från kemisalen (av kemihuvudlärarens ena son) - den behövde användas! Vad? Hur? När?

Fontänen vid stadshuset! Tllsammans med såpa!! Skolavslutningen!!!

Det skummade bubblor runt (nästan) hela kvarteret!

[Senare blev det visst tradition hos kommunteknikerna att hålla alla stans fontäner tömda kring skolavslutningen. Men det är en annan historia, för vi lät naturligtvis burken 'gå i arv' till de som kom efter oss... ;-) ]
[Ändrat av Polar300 2007-04-29 kl 17:04]
 
kaliumpermangat används inte enbart till vattenrening

Det finns för övrigt att köpa på http://shop.mawik.se/alega/default.asp
I 50g:s burkar för 75 kr

Frågade igår på apoteket, som tidigare haft kaliumpermanganat, men de har bara färdigspädda lösningar för kalibad t ex vid psoriasis. Visst, man borde kunna destillera deras lösningar, men nu har jag hsh beställt två 50g-burkar från affären ovan. Förut hade apoteket även Puritabs, men inte längre. Vad är detta? Vem ska man vända sig till för att få rent vatten?

Om någon vill ha kan ni väl skicka ett meddelande, så kan jag posta en liten påse kaliumpermanganat. En mer exakt doseringsanvidning vore bra, men i brist på sån så skickar jag väl några gram.
 
Något som inte verkar ha tagits upp tidigare är att kaliumpermanganat i en liten hög med tillsättning av några droppar glycerin självantänder.
Vilket kan vara praktiskt om man vill starta en eld.
Nackdelen är att det är synnerligen vattenlösligt och ger kvarsittande fläckar på i stort sett allt. Marmor skall tydligen särskillt undvikas.

Vill man göra saker som smäller så finns det betydligt enklare sätt att få saker som har högre knall än kaliumpermanganat-blandningar och de är deffenitivt inte heller att rekomendera!!
För många har experimenterat med kemikalier bara för att se på nära håll hur förödande det kan vara. Var försiktiga.