Kajksits

Relaterad

fråga är vad man har eller inte har på fötterna.

Precis som Veon föredrar jag pinnstryrning men med akterroder brukar det vara nån form av pedaler.

På min gamla VKV Måsen Elite finns fotbräda och svingelpedaler. Om jag har sandaler eller skor på fötterna så är det svårare att trampa till med fötterna om växlande på fotbräda utan att påverka pedalerna.

Men om jag är barfota så får jag bra stöd med trampdynan på fotbrädan med fotleden/framfoten sträckt framåt ca 30 grader och vill jag utnyttja roderstyrning kan jag styra med tårna på pedalsvingeln.

Thure

Spinn gärna vidare på dålig fotstöd. De långfärdskajaker jag paddlar har yakima fotstöd (eller motsvarande), fotplatta eller smarttrack. Alla de fotstöden tycker jag fungerar bra (även om jag har en förkärlek till fotplatta då man kan placera foten helt fritt).

Sen finns det ju roderkajaker med sämre fotstöd där man trycker ner hela foten för att svänga....är det den modellen du syftar på då du hänvisar till "de flesta moderna långfärdskajaker"?

Sittbrunnen är tightare på många moderna långfärdskajaker och det är klart att rörligheten inte är som i en surfski eller racerlåda med nästintill obefintligt fördäck. Men nog vill jag påstå att det fortfarande finns plats för fotarbete i många långfärdskajaker eller playboats för den delen...dock lite mindre utvecklat än i en "bråttomkajak"...

För paddling med höftrotation är ett fotstöd men stor anläggningsyta att föredra. Ett alternativ är förstås skor med styv sula för att minimera punktbelastning.

Yakima är väl avsett för forskajaker där det finns krav att fotstödet skall vara fällbart för att uppfylla säkerhetskraven?
Smarttrack konstruerades för att vara bättre än dåtidens Kajaksportöron.

Du som är kajakproffs kan väl köpa en vridsits och prova i en av dina playboats? Du lär få göra en och två anpassningar för att få den och dig på plats.

Kapa inte min tråd tack och gör om den till en fotstödstråd!!!

Den här tråden handlar om kajaksitsar och vilka olika modeller man kan köpa. jag skiter i fotstöden, Jag vill ha en bättre sits med ett fast ryggstöd, men verkar inte finnas att få tag i i sverige förutom hos point 65. Eller gör det det?

Kapa inte min tråd tack och gör om den till en fotstödstråd!!!

Den här tråden handlar om kajaksitsar och vilka olika modeller man kan köpa. jag skiter i fotstöden, Jag vill ha en bättre sits med ett fast ryggstöd, men verkar inte finnas att få tag i i sverige förutom hos point 65. Eller gör det det?

Den bästa kajaksitsen är VKV:s i kolfiber, du måste plasta fast en skena i botten men det är det värt. Ryggstöd finns ju ett antal. Jag var rätt mån om ryggstöd för några år sedan, nu har jag insett att om vill jag ha ryggstöd ska jag nog sitta kvar hemma i soffan.

Sits och fotstöd

hänger definitivt ihop för att få effektiv paddel/framdrivningsmotorik. Trådar utvecklas av de som bidrar. Att begränsa vilka inlägg som hör hemma i en tråd är inte fruktbart IMHO.

Har man bra fotstöd behövs också en sits där man inte trycks bakåt utan sitter kvar i sitsen. VKVs s k anatomiska sits finns både i glasfiber och kolfiber. Den finns för olika bottenform i Måsen Elite respektive Offshore och jag har en kamrat som använder en sån i en glasfiber Ålandkajak. Om sitsen går att anpassa till trådstartarens kajak vet jag inte.

Thure

hänger definitivt ihop för att få effektiv paddel/framdrivningsmotorik. Trådar utvecklas av de som bidrar. Att begränsa vilka inlägg som hör hemma i en tråd är inte fruktbart IMHO.

Har man bra fotstöd behövs också en sits där man inte trycks bakåt utan sitter kvar i sitsen. VKVs s k anatomiska sits finns både i glasfiber och kolfiber. Den finns för olika bottenform i Måsen Elite respektive Offshore och jag har en kamrat som använder en sån i en glasfiber Ålandkajak. Om sitsen går att anpassa till trådstartarens kajak vet jag inte.

Thure

Den borde gå att anpassa till det mesta förutom mjukplastkajaker och surfskis...

Den bästa kajaksitsen är VKV:s i kolfiber, du måste plasta fast en skena i botten men det är det värt.

Blir så trött! Den bästa kajaksitsen existerar först den dagen vi människor gjuts i en och samma form. Till dess kan den pefekta sitsen för en vara pest för den andra.

För övrigt håller jag med Thure, trådar skapas och svajar lite hit och lite dit...det är det som gör debatten intressant och denna tråd tycker jag om då det handlar om många olika personers tyckande där egentligen inget är rätt eller fel.

Ang sitsar

Du skriver i ditt inlägg att du paddlar en Tahe Lifestyle 420. Pga modellen så antar jag följande:

Kajaken är av PE-plast. Det går inte att plasta in skenor mm som på en glasfiberkajak. Bara vissa lim som fäster på feta plaster.

Kan tänka mig att sitsen kan vara en integral del i kajaken som syftar till att stötta/styva/staga upp skrov och däck. Kan påverka valet av sits. Skulle höra med tillverkaren om detta.

Kan inte komma på någon bra idé på hur man skulle kunna ändra befintlig sits genom att antingen bygga upp eller gröpa ur. Vet inte hur den ser ut helt enkelt. Gäller det ryggstöd kan du testa att göra något liknande som finns på Maelströmkajakerna. Fixa en bit bygfrigolit eller foam, forma och tryck fast. Funkar det så funkar det. Jag har kompisar som gjort bra ryggstöd till sina Tahe greenland så.
http://2.bp.blogspot.com/_Hh9HzyPVSxw/SpQA2rUNf2I/AAAAAAAADBo/vuBuo6IkH30/s1600-h/P1000580.jpg

För paddling med höftrotation är ett fotstöd men stor anläggningsyta att föredra. Ett alternativ är förstås skor med styv sula för att minimera punktbelastning.

Du som är kajakproffs kan väl köpa en vridsits och prova i en av dina playboats? Du lär få göra en och två anpassningar för att få den och dig på plats.

Jag föredrar också hel fotplatta även i skeddakajak då man fritt kan placera foten för att tex optimera rakt framåt paddling eller få optimal balans vid olika manövreringar.

Tanken på en vridsits är ju lite kul men jag tror nog jobbet är större än vinsten i en playboat...men vem vet innan man testat?

Blir så trött! Den bästa kajaksitsen existerar först den dagen vi människor gjuts i en och samma form. Till dess kan den pefekta sitsen för en vara pest för den andra.

För övrigt håller jag med Thure, trådar skapas och svajar lite hit och lite dit...det är det som gör debatten intressant och denna tråd tycker jag om då det handlar om många olika personers tyckande där egentligen inget är rätt eller fel.

Trött? Den är ju bäst, annars det fel på rumpan...

Trött? Den är ju bäst, annars det fel på rumpan...

Eller hur....

Tycker ändå det verkar lättare att byta sits än rumpa om de inte passar ihop.

Igår satt jag i en kajak där sitsen inte passade min rumpa...då bytte jag helt enkelt kajak till en som hade en bekvämare sits...det var ännu lättare.;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg