Låter som att det finns en del att hämta på tekniksidan om du måste byta sida hela tiden, men har du bestämt dig för att använda dubbelpaddel så ska du såklart göra det =)
Peter Persson kör Ally med dubbelpaddel i nåt avsnitt (tror det är när han är i Sjaunja, finns på Youtube), och det verkar fungera hyfsat när han sitter på det höga sätet i aktern där kanoten är som smalast.
Fast problemet kvarstår. Sitter du längst bak blir kanoten smal nog för dubbelpaddel, men förskeppet lyfter och tar mer vind. Alltså måste du kämpa hårdare, vilket tar ut en del av dubbelpaddelns fördelar.
Sätter du dig längre mot mitten går den bättre i vinden, men blir då bredare, vilket är tråkigt för dubbelpaddeln.
Oavsett paddeltyp måste du lasta rätt. Normalt sett med lätt bakvikt. Har du jobbig vind som vrider förskeppet lastar du ner förskeppet så att det greppar bättre. Lastar du alldeles för mycket i fören kommer ändskeppet att svänga runt.
En tillfällig lösning (om du rundar en udde och vinden snart kommer skifta igen) är att vända sig i kanoten, då får du väldigt mycket vikt i fören.
Ibland kan det vara en nettovinst att kryssa. Paddla in i vinden istället för att kämpa, och kryssa sedan tillbaks med en bättre typ av sidvind.
220 cm är nog ett minimimått.
Drybag med vatten som barlast är ett bra tips. Allyn har höga fribord och tar mycket vind. Mer last är alltid bra, om man slipper bära.