Kajakolycka

Så länge det inte finns något krav på körkort för roddbåt är krav på paddlingscertifikat löjligt. Antalet dödsolyckor i roddbåt eller större flytetyg är flerfallt mycket fler.

Just så.

Och dessutom kan man ju lätt ta av sig flytvästen trots att man har certifikat. Precis som jag kan köra för fort, pilla på stereon, köra toktrött eller berusad trots att jag har ett helt gäng bokstäver på mitt körkort.

Sen vill jag väl inte gå så långt att säga att alla "certifikat" är dåliga... Tvärtom kan det ju vara påkallat med just körkort och kanske dykcertifkat, och ordnade&testade kunskaper för folk både här och där. Men för paddling är mitt svar klart; jag vill inte se certifikat för paddlare.
En uppsättning tydliga råd för uthyrare, kanske kanske...

Det dör nog fler människor av att de inte "paddlar"... Låt inte soff-sittar-partiet få vatten på sin kvarn. Det skall vara lätt att ta sig ut. Det skall vara lätt att få relevant hjälp då man vill ta sig ut.

Och det är bra, och rimligt, om vår värld kanske låter oss behålla lite av ansvaret och omdömet själva. (Åtminstone så länge motorstarka fordon, alkohol och nikotin är lagligt. Åtminstone så länge man inte behöver körkort för barnuppfostran.)

Och det är bra, och rimligt, om vår värld kanske låter oss behålla lite av ansvaret och omdömet själva. (Åtminstone så länge motorstarka fordon, alkohol och nikotin är lagligt. Åtminstone så länge man inte behöver körkort för barnuppfostran.)
Nej men det skulle förbanne mig behövas körkort för att skaffa barn, eller iallafall lämplighetsintyg.

Teknikern - som bor granne med en familj som får ta reda på andras förstörda avkommor iom. att dom är familjehem.

Tekniskt är det ju inget problem att utforma en flytväst som man inte kan ta av sig, även om det kanske inte alltid är så praktiskt.

Det blir nog aldrig förbjudet att lämna huvudet hemma.

Vem ser till att stoppa fartdårar på vattenskoter där hastighetsbegränsningen är 5 knop (ca 9 km/h)?

Någon som tror att vattenskotrarna här har en hastighet < 5 knop?

Foto: Undertecknad

Per Brune

Edit: oj vad bilden blev liten :(

Bilagor

• Vattenskoter IMG_1524.jpg
    Vattenskoter IMG_1524.jpg
    26.9 KB · Visningar: 450
Alla gör ett eget val och vill man drunkna så är det ingen som hindrar det vare sig man seglar, åker vattenskoter, paddlar eller dyker. Kunskap måste vara frivillig och inte ett krav, det enda som borde vara krav är att kajakuthyraren inte släpper iväg en grön, icke simkunnig, ensam i en kajak.

Teknikern - som dykt oräkneliga timmar utan certifikat och paddlat en massa mil ensam.

Det vore intresant att veta hur uthyrararen ska veta att att den som hyr är grön och icke simkunnig.

frågar du om den som hyr är simkunnig så får du alltid ett ja oavsett sanningen, eller ska alla få göra någon form av uppvisning?

Det vore intresant att veta hur uthyrararen ska veta att att den som hyr är grön och icke simkunnig.

frågar du om den som hyr är simkunnig så får du alltid ett ja oavsett sanningen, eller ska alla få göra någon form av uppvisning?

mm, så sant. Och lösningen på det problemet, att man kan ljuga måste ju bli att uthyraren kommenderar "marsch ut på bryggan, med huvudet före dyk". Varpå 50 meter klädsim ska förevisas innan kunden släpps iväg.

/Rickard

Det finns

redan uthyrare som ställer krav.

http://www.lofoten-kajakk.no/utleie/kajakkutleie.html

"Har du ikke kursbevis for NPF Sikkerhetskurs eller ikke er medlem i en kajakklubb må du kunne vise eskimorulle i en turlastet kajakk. "

Så visst går det att införa om man vill. Om det sen är bra eller dåligt vet jag inte. Till skillnad från t ex motorbåtar så kan man som kajakist knappast skada ngn annan än sig själv om man paddlar oförsiktigt.

Mikael

Det är nog läge att införa flytväst och simkunnighetskrav för snöskoter innan man kräver det av kanotister. Antalet drunknade brukar visst vara högre i den gruppen...

Är lite frågande inför formuleringen "Har du ikke kursbevis for NPF Sikkerhetskurs eller ikke er medlem i en kajakklubb må du kunne vise eskimorulle i en turlastet kajakk."

Vår kanotklubb har inget krav på räddnings- eller rollkunskaper även om säkerhetsdagarna i badhuset brukar vara populära i den inre kretsen (de som redan kan...). Hur många klubbar har något sådant?

Vår kanotklubb har inget krav på räddnings- eller rollkunskaper även om säkerhetsdagarna i badhuset brukar vara populära i den inre kretsen (de som redan kan...). Hur många klubbar har något sådant?

Dom av mina kajakbekanta som ska visa eller öva eskimåroll lägger alltid paddeln längs med kajaken på och en noga vald sida innan dom ”välter”.

När jag var på forspaddlingskurs i Åre så kapsejsades det ofta och ofrivilligt (kanske ett par gånger i timmen per person). Men aldrig var det någon som just då råkade ha paddeln längs med kajaken och på ”rätt” sida, då ingen normal paddlare paddlar så. Och i en fors ligger inte vattenytan still och är inte heller plan.

Det svåra som jag upplevde det var att få paddelbladet ”rätt” på vattenytan innan det var dags att börja ”svepet” för att komma upp.

Per

Ot

Dom av mina kajakbekanta som ska visa eller öva eskimåroll lägger alltid paddeln längs med kajaken på och en noga vald sida innan dom ”välter”.

Det ju självklart en bra början... Men för att säga att man kan sin roll så tycker i alla fall jag att det handlar om att kunna den vid oväntade och "svåra" situationer (kort sagt på de sättet man eventuellt kommer att ha nytta av den som räddningshjälp). Som du själv sammanfattar forspaddlandet ljuva konst/igheter. :)

Per, du påpekar att det är svårt att positionera paddeln till bra utgångsläge då man gör det under vatten (och mer "rätt" enligt mitt ovanstående sätt att tänka kring det). För mig så var ett gediget övande på re-entry roll det som gjorde att jag började känna trygghet på riktigt. Ett litet opåkallat OT-tips alltså... :) Allt gott!

slå med paddeln

Om jag ska göra en eskimåsväng när jag inte utgår från startposition så brukar jag slå med paddeln mot vattenyttan och känna mig fram. Det fungerar i moderata vågor men hur det fungerar i fors är jag inte säker på.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg