Med den ståndpunkten bör väl isf den som är ansvarig för underhåll hållas skyldig, dvs hyresvärd eller kommun? En rastvakt kan knappast till hundra procent hindra att ungar åker där de vill, även om de blir tillsagda.
Det beror väl på vad exakt som hänt? Jag antar att åklagaren har sådan insyn i fallet att hen kan avgöra vem som bör ställas inför rätta. I det här fallet anser denne att rektorn är den som gravt åsidosatt sina plikter.
Kort sagt, åklagaren vet mycket mer om vad som hände och vad som gjorts än vi, och denne väljer att åtala rektorn. Jag finner det orimligt att utifrån en tidningsartikeln ifrågasätta åklagarens bedömning.
Hade det handlat om barn som åkte nånstans fast rastvakten (och i förlängning rektorn) aktivt försökt förhindra dem från att åka tvivlar jag på att någon alls blivit anmäld. I det läget *är* det faktiskt eget ansvar (om skolan gjort det de rimligen kunnat för att hindra barnen).
...men kanske någon blivit det iaf, ett åtal handlar ju ofta om att man vill titta närmare på något från samhällets sida, det är ju inte ett straff i sig (även om den åtalade helt klart kan uppleva det som ett sådant).
Oavsett, mindset:et att ANMÄL! alltid är det första folk tänker på oroar mig. Vi kommer att se en utveckling där det blir färre aktiviteter både i och utanför skola. När ungarna sen bara spelar iPad, ja, var medvetna om att ni bidrar till att få andra aktiviteter finns
.
Så här är det... vi har skolplikt i det här landet, dvs jag är enligt lag tvungen att lämna iväg mitt barn till en skola, där skolpersonal, ytterst rektor, är skyldiga att se till att mitt barn är rimligt säkert. "Rimligt säkert" är till syvende och sist vad vi i vårt samhälle anser vara "normalt". Det du räknar upp, ramla av gungor, snubbla i sandlådan osv, hamnar enligt de allra flesta föräldrar inom "rimliga risker", att ramla ut för ett stup medan man åker pulka på skolområdet, hamnar dock utanför min, och jag gissar de flesta andra föräldrars.
Men visst, nog är det ett problem om folk inte vågar göra saker för att de är rädda för att anmälas.
I fallet med trasigt staket, varför inte påtala att det bör åtgärdas? Eller, gud förbjude, laga det temporärt själv för att förhindra olyckor?
Nej, här får vi se till att anmäla någon, det löser säkert allt. Suck.
Hm, nu har du fått saker om bakfoten, rektorn är väl snarare anmäld misstänkt för att *inte* vidtagit några (eller åtminstone inte tillräckliga) åtgärder. Hade de försökt få det lagat, men kommunen dravlat hade väl ansvarig för underhåll på kommunen suttit bakom skranket, och hade de lagat det hjälpligt så att ingen kunnat åka igenom hade ingen varit åtalad alls.