Visst är vatten farligt, men det är betydligt fler som råkar illa ut vid strandlek på sommaren än det är som råkar illa ut i kanotolyckor.
Jag förväntar mig att den som har anställd chauffören har sett till att denne har rätt utbildning.
Precis, och då behöver vi titta på statistiken, och titta på var och hur flest barn skadas, eller hur? Det borde vara logik och inte magkänsla som styr.
Man brukar prata om att sila mygg och svälja kameler.
Här finns en utredning från socialstyrelsen från 2015 om hur och var barn skadas.
https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19701/2015-2-8.pdf
Jag anar en väsentlig skillnad mellan strandlek och lägret: Jag tror många som idkar strandlek gör det MED sina föräldrar medan de som åker på läger gör det UTAN sina föräldrar. Föräldrar ska givetvis ta sitt ansvar för barnen vid lek nära vatten medan på läger lämnar man över ansvaret för sin barn till lägerarrangören/lägerledarna då då ska dessa ta motsvarande ansvar.
De flesta föräldrar (inkluderat mej själv) är ju amatörföräldrar - ingen formell utbildning eller certifikat i att ta hand om och uppfostra barn. Man gör så gott man kan och hoppas det i kombination med skola (där lärarna har akademisk utbildning i pedagogik och kanske till och med lärarlegitimation), kamrater, föreningsliv mm blir bra.
/Patrik