Jag tycker att man som ledare ska ha högt ansvar när det som i det här fallet handlar om barn. De var väl fjorton år när olyckan hände om jag läste rätt och då har de väldigt långt kvar innan konsekvenstänk och impulskontroll är färdigutvecklat. Tar man då en aktivitet som paddling så torde det vara en av de farligaste aktiviteterna man faktiskt kan ägna sig åt. Det är lätt att slå runt som ovan och det går fort att drunkna. Marginalerna är små jämfört vandring, cykling och vad man nu kan hitta på.
Så i mitt sinne så handlar det kanske mer om att ha rätt ledare med ansvarskänsla, vana av aktiviteten och förmåga att se potentiella problem och risker snarare än att de har en formell utbildning. Kanske jag säger mest för att jag själv varit med som ledare vid just paddling en gång i tiden men iaf.
Nu vet jag ju inte hur det fungerat i det aktuella fallet men iaf så faller det på kyrkan i det fallet, eller vanligare kanske skolan, att se till att man faktiskt har rätt ledare oavsett om det består av inhyrda proffs eller vana och kunniga föräldrar. För att jag tror att de föräldrar som släpper iväg sina barn faktiskt förväntar sig att någon eller några av ledarna faktiskt har lite koll på det som ska göras.