Det är ju rätt stor skillnad på vad man kan ta betalt för.
Kommer det grupper, kanske t o m såna där det är ledare som enigt ovan "arbetar" med gruppturer, och kommersiella turer så är det ju uppenbart att sjösättningen som planerats av den som säljer turen borde ingå, samt att den som säljer nåt vidare rimligen betalar "ursprungsleverantören".
Självklart ingår ingen rätt att slänga sopor i allemansrätt eller nåt annat man kan förvänta sig att få gratis.
Jag vet dock många sjösättningsplatser, där det naturligtvis finns en formell markägare, men där det skulle kännas mycket märkligt att betala för sjösättning, men inte för att flanera på bryggan/kajen/stranden.
Jag är själv markägare och har aldrig ens reflekterat över att det står bilar parkerat på marken. Bryter folk mot terrängkörningslagen, ställer upp husbilar för längre tid eller gör nåt annat i grunden otillåtet i kombination med att man skräpar ned eller tar sig onödiga friheter så är det en annan sak. Men eftersom det finns samfällda fiskevatten på och i anslutning till marken är det vanligt med bilar lite här och där vid vägen eller på små stickvägar. Ideelt har det byggts raststugor och vindskydd på några platser längs älven. Markägaren har inte nån ersättning för detta, men har inte heller stått för kostnader i samband med bygget. Dessa rastplatser är förstås gratis att utnyttja oavsett om man är markägare, fiskekortsinnehavare eller vem som helst.
Själva principen med allemansrätten är ju trots allt att jag som markägare inte förfogar över marken så långt att jag kan utestänga folk från den, och det är en princip som kan fungera som riktmärke även då det inte uttryckligen framgår i allemansrätten vad som gäller.
Jag tycker nog att det är befogat att ta betalt för nyttjande av särskilda anläggningar eller anordningar som man kostat på för eget bruk, men där det är uppenbart att det finns ett stort intresse från allmänhetetn att nöta på anläggingen.
Bedriver man kommersiell verksamhet, så kommer saken i ett annat läge. Vad får man för avgiften, vad kan bryggägaren ha för glädje resp kostnader av de som nyttjar bryggan, mm.
Personligen skulle jag antagligen vara rätt försiktig med avgift, och inte nödvändigtvis för att jag är så generös...