Bra med tydlighet
Jag föredrar att se positivt på saken. Skylten innebär ju att jag är välkommen att använda deras utmärkta brygga för att lägga i min kajak, låt vara att det kostar en struntsumma. För mig känns det bättre än att behöva gissa eller fråga snällt om jag får använda bryggan. Tänk om alla kanotuthyrare kunde vara lika tydliga. De tillåter ju trots allt något som mer eller mindre direkt konkurrerar med deras egen verksamhet.
Jag tycker mig faktiskt se en oroväckande snål tendens i flera av inläggen ovan. Tycker ni det borde vara gratis att spela golf om man har med egna klubbor också? Jag tycker det är positivt med service för oss paddlare långt ut i skärgården, och är beredd att betala för att den ska kunna överleva. Vi som paddlar bidrar ju annars, precis som fjällvandrarna, väldigt lite till den lokala ekonomin, samtidigt som vi kräver av dem som lever i området att de ska ta hänsyn till vårt intresse av fri rörlighet, tystnad, orörd miljö, mm. Rättvist?
Just S:t Anna kajak har jag bara besökt från sjösidan och i akut behov av en gastub (glömt i land). Då var jag väldigt glad att stället finns och har generösa öppettider. Annars hade det blivit att paddla tillbaka till bilen.
(/nils)