Kajakköpråd

Kan en Prijon Milennium vara aktuell för mina "data", användningsområde och krav?

Såg nu att rekommenderad maxvikt var 95 kg för Millenium.

Hur mycket skan man gå efter rekommenderad maxvikt? Sjunker den som en sten om man råkar väga 110? ;)


[Ändrat av Marzocchi 2005-01-10 kl 21:44]
 
Jag kollade på Prijon Milennium när jag skulle köpa kajak för några årsedan men uteslöt den då jag hade för lite benutrymme. Det blev för trångt. Och jag är 188cm 90kg med storlek 46 i skor... Jag fastnade för en Svima Enterprise som har bra utrymme för både knän och fötter. Det går bra att få in 46:eek:rna med skor... Den är lite tung, 27kg, men det är OK att bära en hundra meter eller så. Vet inte vad den kostar nu men den ligger väl runt 14-15000.
 
Gällde ben/fottrångheten i Prijonkajaken med eller utan skodon? Var den för trång på längden för benen, eller för trång för fötterna med skor?

Paddlar i nuläget aldrig med skor, så jag har inget problem med att paddla utan.

Tack för ditt svar :)
 
Om jag minns rätt så gick det bra med urymmet på längden. Fötterna gick i men det var utan skor. Det som jag inte trivdes med var att däcket kändes relativt lågt så jag tvingades sitta med raka ben för att kunna komma ner i den... och jag gillar inte skruvstädskänsla i en kajak...
Jag vill gärna ha lite rörelsefrihet i sittbrunnen annars orkar jag inte sitta så länge i den, samtidigt så vill ha jag någorlunda kontakt med kajaken om det går vågor. En kajak som jag gillade, och funderade på att köpa är P&H Capella. Lite mindre än den jag valde, mer lättsvängd osv. Fast jag vet inte hur mycket den kan lasta eller vad det är för maxvikt för paddlaren. Nu lär kajaken knappast sjunka för att man väger lite mer än tillverkaren har tänkt sig, men kajaken beter sig bättre om man håller sig någorlunda inom rekomendationerna. Dessutom så begränsar det mängden packning man kan ta med om man vill vara ute lite längre.
 
insj till hav

Hej Martin, check out the Prijon Turyak, sounds just the model you are looking for. Another Option is the Calabria.

Check Orust or other Prijon retailers to see if they have any ex rental to sell. They would sell for around 10 000 used.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg