Kajakkamera

Hej!
Är det någon som har hittat en bra kamera att ha med sig i kajaken? Jag har funderat lite på Olympus my II men är osäker på om väderskyddad räcker till eller om den bör vara vattentät som tex. Canon Ixus X1. Kan APS formatet vara något att ha? Eller blir det lika kortlivat som det gamla 110-formatet? Jag antar att digitalkamror snart tar över men de är väl fortfarande lite för dyra och vattenkänsliga? eller?
Hälsningar Hans-Olof

Väderskyddad räcker ej!

Hej!

En väderskyddad kamera tål som regel bara lite lättare regn och fukt, den tål inte rejält med vatten. För kajakpaddling behövs en vattentät kamera, i alla fall om man vill ha kameran på däck eller i flytvästfickan.

Jag har skrivit lite om lämpliga kajakkameror på http://www.kajak.nu , kolla under "prylar.

Själv använder jag sen snart 2 år tillbaka enbart digitalkameror, de ger bra kvalitet och är roligare att använda, man behöver inte vänta på framkallning osv...

Bland de "analoga" vattentäta kamerorna har jag provat ett par stycken; Canon AS-1, Canon Ixus X1 samt Minolta Vectis Weathermatic.
Canon AS-1 är en kamera för 135-film, den är mycket bra, har fast brännvidd och är vattentät tll cirka 5m, ger skarpa och välexponerade bilder. Det finns dock risk för att Canon har slutat med denna modell.
Canon Ixus X-1 (APS)är efterföljaren till AS-1. En mindre och smidigare kamera med rundade former. Ger även den bra bildresultat och är även den vattentät till 5m. Även X1 har fast optik, motsvarande cirka 35mm.
Minolta Vectis Weathermatic är den som jag använt mest, har nog tagit ett 80-tal rullar med denna kamera. Även denna är en APS-kamera. Kameran har 2 gångers zoomobjektiv och är vattentät till cirka 10m (har dock hört att vissa varit nere på 20m!!). Denna ger också ett bra bildresultat.

APS-formatet har funnits i cirka 7 år och har slagit väl igenom, framförallt i Sverige. APS kommer nog att finnas kvar bra länge så det behöver man nog inte vara bekymrad över. Visst har APS ett mindre negativformat, men så länge man inte gör mycket förstoringar klarar man sig bra med APS-formatet, dessutom är det ju roligt att kunna välja mellan olika bildformat direkt i kameran.

Angående digitalkameror så är de förvisso kostsammare än en analog kamera, men det är ju så mycket roligare att använda och att fotografera med tycker jag. För min del tog fotointresset ny fart när jag skaffade en digitalkamera.
Min första digitala kajakkamera var en Sony Cybershot DSC-P1 med tillhörande undervattenshus (vattentätt till 30m ). Det var (är) en mycket fin kamera.
Min nuvarande digitala kajakkamera är en Canon Powershot S40 med tillhörande UV-hus (30m). Fördelen med ett separat vattentätt hus är att kameran utan hus kan vara mycket liten och smidig för landanvändning.
Canon Powershot S40 ger ett kanonbra bildresultat som duger till stora förstoringar, jag har själv gjort 50x70-förstoringar av bilder jag tagit med bra resultat, dock blir det mestadels 10x15cm-bilder till vardags.
De flesta digitalkameror kan även filma små filmsekvenser som sen kan spelas upp i datorn. Vi har använt filmsekvenserna en del när vi övat eskimåsvängar, kanonbra att kunna titta på efteråt för att se vad man gjorde rätt eller fel.
Canon har vattentäta hus till följande digitalkameror:
Canon S30 & S40 (30m)
Canon Ixus V (3m)
Canon Ixus 300 (30m)

Sony har vattentäta hus till:
Cybershot DSC-P5 (30m), har ersatt DSC-P1

Olympus har vattentäta hus till några av sina modeller, jag har tyvärr inte riktigt koll på vilka.

http://www.wetpixel.net har mer info om UV-hus till digitalkameror. Det finns fristående tillverkare som gör UV-hus till alla möjliga och omöjliga kameror.

Sen finns det ju rena dykkameror, men då snackar vi ofast om stora och klumpiga grejor mest lämpade för just dykare. Inget att ha i flytvästen direkt.

mvh erik

Det finns vattentäta påsar att stoppa kameran i och de brukar vara täta ner till 3-4m. Vet inte riktigt vilka märken det finns men det ska vara gjort för kameror.

Pentax kanske

Kanske någon av Pentax 2 st olika "vattentäta" kompaktkameror kan vara något ?. Espio 95 WR med brännvidden 38-95 mm för ca 2500 SEK och Espio 105 WR med brännvidden 38-105 mm för ca 3000 SEK. Kolla vidare på http://www.pentax.se/ . För egen del skulle jag köpt en sådan bara den haft motljuskompensation.

Per Brune / som badat med kläderna på ibland

Pentax

Pentax WR-kameror är mycket fina och ger bra bildresultat, dock är de inte helt vattentäta. De klarar säkerligen en eskimåsväng eller en översköljande våg, men om de klarar en kapsejsning där kameran kanske ligger under vatten ett par minuter är nog tveksamt.
mvh Erik

Guest

Gäst
APS är döende. Minolta har t.ex nyligen tillkännagivit att de slutar tillverka APS-kameror..
Marknadssegmentet som APS var tänkt för tas i rak takt över av digitalkameror.

Analag fotografering är döende

Visst är APS döende, det är ju förvisso all filmfotografering. Allt kommer att ersättas med digital fotografering, men det kommer ta avsevärd tid.

Man kan köpa en APS-kamera idag och lugnt räkna med att man kan få filmen framkallad och kopierad många år framöver. Det finns massvis av labb som framkallar & kopierar både APS och 135-film och kommer så att göra många år framöver.

Än så länge tar de digitala kamerorna inte så mycket av de enklare kompaktkamerorna, varken APS eller 135-film eftersom digitalkamerorna ligger för högt i pris. Man kan ju få en analog kompaktkamera som tar bra bilder för 1500 spänn och då kan man även göra rätt stora förstoringar. En bra digitalkamera som bilderna tål att förstoras lite från kostar från 6-7000 och uppåt, helst ska kameran ha 3 miljoner pixlar eller mer och ett bra objektiv och då börjar prislappen på cirka 10000.

Ixus X1

Jag köpte en Ixus X1 förra året just för att ha en liten vattentät kamera som tål att utsättas för väder och vind. Enda nackdelen är att det inte finns zoom (Jag tror att Minoltan har det). Min tanke var att kunna ta bilder under paddling och då kanske zoomen inte är så användbar. Har haft kameran fastsatt i paddeljackan i salt såväl som i sött vatten. Har också haft med den på skidturer på vintern. Mitt intryck är att den är robust och ger bra bildkvalitet. Att den är liten gör att den alltid går att ha fäst på sig utan vara ivägen samtidigt som man snabbt kommer åt den för att ta "point-n-click" bilder. Nej, jag säljer inte Canon kameror, jag är bara mycket nöjd med det jag köpt. Det väsentliga är att ha definerat användningsområdet och hur man tänkt använda kameran innan man köper nå't (Uppenbart, men....).

Vet ej hur mycket du fotograferar eller vilken ambitionsnivå du har, men själv brukar jag köra med Kodaks "vattentäta" engångskamera när jag paddlar och åker skridsko.

Fördel:

- Jag har badat med dom ner till en meter vilket dom tålt.
- Bilderna blir åtminstonde lika bra som från en APS
- Ingen investeringskostnad,Om forumets medlemmar har rätt och digitalkamerorna tar över, har du en bra tillsvidarelösning tills dessa kommit ner i pris.
- Flyter
- Man behöver inte vara det minsta aktsam

Nackdel:
- känns som det kostar mer (är ingen storfotograf så slår man dock ut vad min Ixus eller Pentax kostat per bild tror jag dock inte att det är fallet)
- Ingen blixt
- Vid längre turer får man ha med sig två kameror i stället för en extra film

/Erik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg