Väderskyddad räcker ej!
Hej!
En väderskyddad kamera tål som regel bara lite lättare regn och fukt, den tål inte rejält med vatten. För kajakpaddling behövs en vattentät kamera, i alla fall om man vill ha kameran på däck eller i flytvästfickan.
Jag har skrivit lite om lämpliga kajakkameror på
http://www.kajak.nu , kolla under "prylar.
Själv använder jag sen snart 2 år tillbaka enbart digitalkameror, de ger bra kvalitet och är roligare att använda, man behöver inte vänta på framkallning osv...
Bland de "analoga" vattentäta kamerorna har jag provat ett par stycken; Canon AS-1, Canon Ixus X1 samt Minolta Vectis Weathermatic.
Canon AS-1 är en kamera för 135-film, den är mycket bra, har fast brännvidd och är vattentät tll cirka 5m, ger skarpa och välexponerade bilder. Det finns dock risk för att Canon har slutat med denna modell.
Canon Ixus X-1 (APS)är efterföljaren till AS-1. En mindre och smidigare kamera med rundade former. Ger även den bra bildresultat och är även den vattentät till 5m. Även X1 har fast optik, motsvarande cirka 35mm.
Minolta Vectis Weathermatic är den som jag använt mest, har nog tagit ett 80-tal rullar med denna kamera. Även denna är en APS-kamera. Kameran har 2 gångers zoomobjektiv och är vattentät till cirka 10m (har dock hört att vissa varit nere på 20m!!). Denna ger också ett bra bildresultat.
APS-formatet har funnits i cirka 7 år och har slagit väl igenom, framförallt i Sverige. APS kommer nog att finnas kvar bra länge så det behöver man nog inte vara bekymrad över. Visst har APS ett mindre negativformat, men så länge man inte gör mycket förstoringar klarar man sig bra med APS-formatet, dessutom är det ju roligt att kunna välja mellan olika bildformat direkt i kameran.
Angående digitalkameror så är de förvisso kostsammare än en analog kamera, men det är ju så mycket roligare att använda och att fotografera med tycker jag. För min del tog fotointresset ny fart när jag skaffade en digitalkamera.
Min första digitala kajakkamera var en Sony Cybershot DSC-P1 med tillhörande undervattenshus (vattentätt till 30m ). Det var (är) en mycket fin kamera.
Min nuvarande digitala kajakkamera är en Canon Powershot S40 med tillhörande UV-hus (30m). Fördelen med ett separat vattentätt hus är att kameran utan hus kan vara mycket liten och smidig för landanvändning.
Canon Powershot S40 ger ett kanonbra bildresultat som duger till stora förstoringar, jag har själv gjort 50x70-förstoringar av bilder jag tagit med bra resultat, dock blir det mestadels 10x15cm-bilder till vardags.
De flesta digitalkameror kan även filma små filmsekvenser som sen kan spelas upp i datorn. Vi har använt filmsekvenserna en del när vi övat eskimåsvängar, kanonbra att kunna titta på efteråt för att se vad man gjorde rätt eller fel.
Canon har vattentäta hus till följande digitalkameror:
Canon S30 & S40 (30m)
Canon Ixus V (3m)
Canon Ixus 300 (30m)
Sony har vattentäta hus till:
Cybershot DSC-P5 (30m), har ersatt DSC-P1
Olympus har vattentäta hus till några av sina modeller, jag har tyvärr inte riktigt koll på vilka.
http://www.wetpixel.net har mer info om UV-hus till digitalkameror. Det finns fristående tillverkare som gör UV-hus till alla möjliga och omöjliga kameror.
Sen finns det ju rena dykkameror, men då snackar vi ofast om stora och klumpiga grejor mest lämpade för just dykare. Inget att ha i flytvästen direkt.
mvh erik