Kajakhållare

Tack för alla bra tips!

Billigaste hållaren tillverkar man själv.
Skaffa fram lite hårdare cellplast i ett lagom stort stycke. Skär sedan till stycket med en urfasning i botten för räcket och sedan en urgröpning som passar precis din kajak.

Typ så här:
http://www.kajaksaker.se/?artnr=901000&cat_id=43
...fast gratis
Ser väldigt bra ut. Men var hittar man denna sorts cellplast?
Jag var förbi både Biltema och det gigantiskt stora byggvaruhuset Hornbach idag och letade efter något liknande men hittade inget. Letade i och för sig mest efter ännu lite hårdare cellplast för att ha på altanen innan jag fått tummen ur och byggt vettiga bockar att ha kajaken på under vintern men såg inte denna variant heller.

Också väldigt bra tips! Och bra tips att man kan använda motorhuvuden om man har en kombi som jag har.

Jag använder det jag hittade i garaget, ett kopparrör. Jag var rädd att det var lite för klent så jag slog i en rundstav som förstärkning. Sticker in röret i främre lasthållaren så det sticker ut utanför bilen ca 500-700 mm (kommer inte ihåg ) sedan lyfter jag upp kajaken där först och lyfter sedan upp baken. Tycker faktiskt det går lättare att göra så själv än när jag får hjälp att lasta
Också något jag kanske skall ta mig en titt på.

Jag har åtminstone fått köpt rörisolering idag så att jag kan vaddera mina befintliga kajakhållare.

Tack för alla bra tips!

Ser väldigt bra ut. Men var hittar man denna sorts cellplast?
Jag var förbi både Biltema och det gigantiskt stora byggvaruhuset Hornbach idag och letade efter något liknande men hittade inget. Letade i och för sig mest efter ännu lite hårdare cellplast för att ha på altanen innan jag fått tummen ur och byggt vettiga bockar att ha kajaken på under vintern men såg inte denna variant heller.

Kan vara lite klurigt, jag hittade två bitar server-emballage som var tillräckligt stora och solida för att räcka till. Tror dock det optimala kan vara den typ av cellplast som används på byggen som isolering, lite hårdare och gissningsvis inte benägen att suga vatten. Håll utkik vid något större husbygge, brukar vara rosa...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg