Om kajakpaddlingen som tråden handlar om
I- och urstigning
Testa några olika beprövade tekniker och var beredd att anpassa dem efter dina speciella förutsättningar. Vad som är bäst beror på kajak, person och situation. Det är viktigt för bekvämligheten att hitta en hyfsad teknik. En hel del ofrivilliga bad sker i den här situationen.
Kamraträddning
Det finns fler metoder som kan vara kul att öva när det är varmt i vattnet. Jag gillar bäst att gå parallellt men skavfötters till den välta kajaken som personen i vattnet har tömt genom att vrida runt snabbt till rätt köl. Håll stadigt i den andra kjakens sittbrunnssarg så att båda kajakerna stabiliseras till en flotte. Personen i vattnet ålar över fören på din kajak och ut på aktern på sin kajak, hela tiden på mage med låg tyngdpunkt (viktigt). Sedan ålar hon sig baklänges ner i sittbrunnen, vrider runt kroppen och sätter sig upp.
Barn kan ha svårt att vända sin kajak till rätt köl, då får du öva på det.
Det finns en liten risk att du också välter. Då får personen i vattnet stabilisera din kajak. Om inte det funkar, eller om du är ute på egen hand, kan man använda en paddelflottör för att komma upp. (Alternativ finns.)
Stjälper man vid hårt väder kan det bli svårt eller omöjligt att ta sig upp även om man fixar det bra vid lugnt väder.
Kapell
Man måste veta att man klarar att rycka loss kapellet genom att dra i öglan när man är upp och ner under vattnet. Annars kan det bli en riktigt obehaglig upplevelse. När jag har låtit unga testa vältning med kapell för första gången har jag varit under vattnet med cyklop bered att ingripa omedelbart. Alternativt alldeles bredvid om jag vet att de är utpräglat vattenvana. Innan man testat det här kan man paddla utan kapell. Det funkar alldeles utmärkt så länge inte vågorna slår över kajaken. (Jag skippar ofta kapell vid fint sommarväder för att slippa svettas.)
Allmänt
Sjösäkerhet osv kan du säkert, eller tar reda på. Här är några typiska tips som rör kajakpaddling: Kan man inte hantera stjälpningar under rådande omständigheter så håller man sig inom simavstånd från land med hänsyn till väder och vattentemperatur. Ska man korsa större vatten kollar man risken för vindförändringar. I vissa fall kan vind ut mot havs tillta kraftigt en bit från stranden. Ta med en mobiltelefon i en tillknuten plastpåse. Paddlar man med barn är det smidigt att ha ett ca 5 m lång snöre för bogsering.
Paddlingen går jag inte in på, den funkar av sig själv för de flesta. Några nybörjare vrider handleden och blir trötta, låt paddeln rotera i handen istället genom att lätta på greppet. Mer finns att lära om paddelteknik, men behövs inte för de första utflykterna.
Det var några tips från en källa. Kolla många källor. Böcker, internet och tips från andra paddlare.