Kajak?

Hej! Jag är ny här. Kanadensare har alltid varit min grej, men jag har en tös som vill att vi ska börja med kajakpaddling. -Hon tycker det verkar roligt-.
Vad bör man veta innan man börjar med kajak, eller är det bäst att gå en kurs/utbildning innan.
Jag lärde mej paddla kanadensare på ett läger en gång för länge sedan, den kunskapen har betytt mycket
Gäller samma för kajak?

Jo det är väl en bra start. Jag har väl inte gjort så kanske. Första kajaken inköptes för att paddla Göta Kanal i början på 70:talet. Min kusin och jag köpte en K2 utan att veta ett jota. Det tyckte vi gick bra. Sen lärde vi oss vartefter. Somligt lärde vi oss aldrig. Nu har jag köpt en ny kajak och börjat om. Frågade inte någon nu heller.

Men det är väl bra om man vet hur man tänkt använda kajaken typ för långtur, motion eller dagsturer.
Vilka vatten man avser att paddla i, forsar, havet, skärgården eller insjöar och kanaler.

Sen finns det bra kurser på ca 3 tillfällen har jag sett, med lite bassängövningar. Då kan man ju passa på och fråga lite mer. Kanske en kurs ska komma före inköp. Det första jag skulle lära mig är väl att ta sig upp i en vält kanot, tömma vatten och så. Men det många paddlare som faktiskt inte kan det heller.

Här på Utsidan kan du både söka information på tidigare trådar och även få svar som är betydligt bättre och mer detaljerade än mina. Bli inte skrämd av alla experter!
Sunt förnuft och en flytväst räcker ganska långt.

Kan bara hålla med föregående talare, "trial & error" är väl det bästa sättet, samt sunt förnuft och en väldigt stor portion säkerhetstänk. Jag köpte min första havskajak för 3 är sen och har sedan dess paddlat året runt åtminstonde en gång i veckan. Det som har gjort att jag vågat hålla igång året runt är min älskade torrdräkt som jag vet är min livförsäkring om "skiten hamnar i fläkten" och det blir allvar på riktigt.

Nu har jag två kajaker, en "riktig" havskajak och en sit-on-top och dom kompletterar varann perfekt då jag både gör riktigt långa tyrer med flera övernattningar och korta turer i småsjöar och åar. Det finns inget "rätt eller fel", bara olika syn på olika grejer och aktiviteter.

En kurs och sedan hyra kajak är en utmärkt start. Själv började jag min paddlingskarriär med att gå en grundläggande säkerhetskurs (kamraträddning m.m.) på en förmiddag och sedan hyra kajak och paddla en helg med en kompis. Min kompis mer eller mindre krävde att jag skulle gå kursen så att jag skulle kunna kamraträddning. På kursen fick man även lära sig grundläggande paddelteknik.

En kurs och sedan hyra kajak är en utmärkt start. Själv började jag min paddlingskarriär med att gå en grundläggande säkerhetskurs (kamraträddning m.m.) på en förmiddag och sedan hyra kajak och paddla en helg med en kompis. Min kompis mer eller mindre krävde att jag skulle gå kursen så att jag skulle kunna kamraträddning. På kursen fick man även lära sig grundläggande paddelteknik.

Jo, prova på är bästa sättet att komma igång. Startade själv med en två heldagars lång kurs. Höll sedan på och hyrde kajaker ett par månader. Det sista är både ett plus och ett minus.

Går du kurs först och sedan hyr kajak lät du dig efter ett tag vad du vill ha ut av ditt kajakande, och därmed din kajak. Men det är svårt att komma igång innan man har egen kajak, något beroende på hur lätt det är att hyra där man bor.

--- Mats ---

Det är ju bra om man kan få hjälp med att lära sig att ta sig upp i båten igen om det skulle behövas och att man övar det lite innan det blir skarpt läge. Faktum kan vara att det är inte helt fel att lära sig hur man tar sig ur heller. Så man inte gör nått rookiemisstag och fastnar i kajaken upp och ner.

Finns många kurser som inte kostar så mycket där man får öva under kontrollerade former. Sedan är det väl bara att hyra på och köra.

Själv gick jag kurs hos Friluftsfrämjandet och då ingick en en tvådagars paddling som avslutning, kosta 600:- plus medlemskap. Lätt värt tyckte jag.

/Fredrik

Tycker att jag fått bra svar på hur jag ska börja. Men vilka vatten? Det får vi känna oss för.
Jag bor i Falkenberg, här finns det mesta, med mindre sjöar några åar, älvar (Ätran är närmast).
Havet är några km bort. Skärgård saknas.
"En får tacka för infon". Glenn

Från Varberg och

norrut har du lite öar att paddla ut till.

I bra väder kan jag rekommendera att paddla ut till kobbarna vid Marsten (ca 1 mil söder om hamnen i Falkenberg). Ofta finns det knubbsäl där ute. Suseån har en del fina sträckor men kanadensare och kajak är egalt där.

Thure

Falkenberg...

Kul med två till kajakpaddlare i Falkenberg. Vi verkar inte vara så många. Om ni har kajaker redan så får ni höra av er så kan vi dra ut någon gång. Det finns säkert en del som ni kan lära er av det. Att gå en kurs är naturligtvis inte heller fel.

Som Thure skrivit så finns Marstens som i princip enda ögrupp i närheten av Falkenberg. Som nybörjare är det dock en ganska lång överfart och inget jag skulle rekommendera när det är kallt i vattnet, oavsett vindförhållanden. Jag tränade lite självräddning i Ätran i söndags och det börjar bli kallt i vattnet även med torrdräkt och neoprenhandskar. Ätran borde vara ett bra alternativ för höstpaddling eftersom man alltid är relativt nära land i alla fall.

//Ala

kamraträddning

Det ger mycket att gå en kurs du lär dig snabbare att göra rätt på en bra kurs. Det borde vara en självklarhet att kunna någon eller några räddningstekniker om man ska paddla kajak.

Man behöver inte sätta ribban för högt men en endags eller 2 dagars kurs räcker för att lära sig lite grunder så man slipper göra alla misstag själv. Alltid smartare att lära sig av andras misstag;)

Allmänt om kurser inom friluftslivssektorn

Ett alternativ till att gå kurser inom olika friluftslivsaktiviteter är allt läsa och öva själv. Det tycker jag ger mycket mer kunskap, självförtroende och kritiskt tänkande. Om man hämtar information från flera olika håll kommer man att stöta på flera olika förhållningssätt och lär sig att tänka själv. Går man bara en kurs finns risken att bli programmerad till en speciell åsiktsskola och anamma en uppsättning ”absoluta sanningar” som kommer att begränsa ens utveckling och möjligheter framöver.

Är man medveten om ovanstående och kompenserar med flera kunskapskällor kan man förståss ändå gå en kurs därför att det är kul att träffa andra människor med samma intresse. Och i vissa fall har man kanske inte tid eller engagemang att sätta sig in i ett ämne. Därför är det bra att det erbjuds kurser för dem som vill, och vissa behöver det verkligen. Men jag vill absolut ballansera den växande föreställningen om friluftsliv som gör gällande att kurser är mer eller mindre nödvändiga. Bakom den trenden finns dels ekonomiska intressen och grupper som vill odla sin exklusivitet, dels en allmän samhällsutveckling där man tror allt mindre på individens förmåga att klara av saker och ting och ta eget ansvar.

Om kajakpaddlingen som tråden handlar om

I- och urstigning
Testa några olika beprövade tekniker och var beredd att anpassa dem efter dina speciella förutsättningar. Vad som är bäst beror på kajak, person och situation. Det är viktigt för bekvämligheten att hitta en hyfsad teknik. En hel del ofrivilliga bad sker i den här situationen.

Kamraträddning
Det finns fler metoder som kan vara kul att öva när det är varmt i vattnet. Jag gillar bäst att gå parallellt men skavfötters till den välta kajaken som personen i vattnet har tömt genom att vrida runt snabbt till rätt köl. Håll stadigt i den andra kjakens sittbrunnssarg så att båda kajakerna stabiliseras till en flotte. Personen i vattnet ålar över fören på din kajak och ut på aktern på sin kajak, hela tiden på mage med låg tyngdpunkt (viktigt). Sedan ålar hon sig baklänges ner i sittbrunnen, vrider runt kroppen och sätter sig upp.

Barn kan ha svårt att vända sin kajak till rätt köl, då får du öva på det.

Det finns en liten risk att du också välter. Då får personen i vattnet stabilisera din kajak. Om inte det funkar, eller om du är ute på egen hand, kan man använda en paddelflottör för att komma upp. (Alternativ finns.)

Stjälper man vid hårt väder kan det bli svårt eller omöjligt att ta sig upp även om man fixar det bra vid lugnt väder.

Kapell
Man måste veta att man klarar att rycka loss kapellet genom att dra i öglan när man är upp och ner under vattnet. Annars kan det bli en riktigt obehaglig upplevelse. När jag har låtit unga testa vältning med kapell för första gången har jag varit under vattnet med cyklop bered att ingripa omedelbart. Alternativt alldeles bredvid om jag vet att de är utpräglat vattenvana. Innan man testat det här kan man paddla utan kapell. Det funkar alldeles utmärkt så länge inte vågorna slår över kajaken. (Jag skippar ofta kapell vid fint sommarväder för att slippa svettas.)

Allmänt
Sjösäkerhet osv kan du säkert, eller tar reda på. Här är några typiska tips som rör kajakpaddling: Kan man inte hantera stjälpningar under rådande omständigheter så håller man sig inom simavstånd från land med hänsyn till väder och vattentemperatur. Ska man korsa större vatten kollar man risken för vindförändringar. I vissa fall kan vind ut mot havs tillta kraftigt en bit från stranden. Ta med en mobiltelefon i en tillknuten plastpåse. Paddlar man med barn är det smidigt att ha ett ca 5 m lång snöre för bogsering.

Paddlingen går jag inte in på, den funkar av sig själv för de flesta. Några nybörjare vrider handleden och blir trötta, låt paddeln rotera i handen istället genom att lätta på greppet. Mer finns att lära om paddelteknik, men behövs inte för de första utflykterna.

Det var några tips från en källa. Kolla många källor. Böcker, internet och tips från andra paddlare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg