Kajak?

Anti så det skriker om det,,,,,,,,,

Jag har aldrig gått nån kurs öht. om man undantar körkortskursen men ändå har jag överlevt alla år ute i naturen. Jag dyker, seglar lite, paddlar och en massa andra "machoaktiviteter" men inte ser jag något behov av kurser inte och kamraträddning är ju för mig nåt helt onödigt att kunna då jag paddlar ensam. Jag tom. dyker ensam och det på dom mest udda ställena där "kromdykarna" inte satt sin fot. Jag vet att jag är ganska udda men jag vet att jag behärskar allt som jag företar mig och det jag inte kan, det lär jag mig under vägen.

Att kunna tänka själv och lösa problemen enkelt när dom uppstår är en fruktansvärd styrka.

Jag har aldrig gått nån kurs öht. om man undantar körkortskursen men ändå har jag överlevt alla år ute i naturen. Jag dyker, seglar lite, paddlar och en massa andra "machoaktiviteter" men inte ser jag något behov av kurser inte och kamraträddning är ju för mig nåt helt onödigt att kunna då jag paddlar ensam. Jag tom. dyker ensam och det på dom mest udda ställena där "kromdykarna" inte satt sin fot. Jag vet att jag är ganska udda men jag vet att jag behärskar allt som jag företar mig och det jag inte kan, det lär jag mig under vägen.

Att kunna tänka själv och lösa problemen enkelt när dom uppstår är en fruktansvärd styrka.

Ett dykcert av någon sort har du väl? Brukar vara lite kärvt få tanka luft annars.

För 15 år sedan visste knappast någon vad kamraträddning innebar och rollar användes av forspaddlare.
Knappast någon använde torrdräkt eller våtdräkt på vintern.

Ett dykcert av någon sort har du väl? Brukar vara lite kärvt få tanka luft annars.

Jag har egen kompressor och bättre filter än många professionella "tankbarer". Jag har ju jobbat med yrkesdykeri en del så jag har dykt både lätt och tungt men numera är jag bara hobbydykare men med väldigt bra grejer. Jag har inget cert, har aldrig haft nåt och tänker inte skaffa nåt heller då den plastbiten ingenting säger om vilken erfarenhet innehavaren ev. har,,,,,,,,,eller inte har. Jag tom. servar grejerna själv och även tillverkar reservdelar till dom om det fordras. Det enda jag inte gör är att provtrycka flaskorna själv, men jag har utrustning till det också men ingen stämpel.

Kurs är ju bara ett sätt att lära sig något

Jag har inget cert, har aldrig haft nåt och tänker inte skaffa nåt heller då den plastbiten ingenting säger om vilken erfarenhet innehavaren ev. har,,,,,,,,,eller inte har.

Det finns ju olika sätt att lära sig saker. Kurs är bara ett av dom. Dykcert är som du säger bara en plastbit. Men det är också ett formellt bevis på en kompetensnivå som innehavaren i bästa fall motsvarar. Dyker man utomlands krävs denna plastbit på de flesta ställen för att fylla luft.

Personligen var lättaste/bästa vägen till dykning inte att köpa utrustning och försöka själv. För mig blev det en kurs av andra erfarna dykare med både teori och praktikdel. Jag skulle absolut aldrig rekommendera någon att prova/lära sig själv. Du har också lärt dig dykning på något sätt men jag tror inte du heller skulle råda någon till börja med dykning på något annat sätt än med en riktig dykkurs.

Men kanot och paddling tycker jag som sagt att "sunt förnuft och en flytväst räcker ganska långt" till att börja med. Även om det kan vara trevligt att gå en kurs. Men inte NÖDVÄNDIGT. Speciellt för någon som redan paddlar kanadensare. Det är så många som direkt börjar räkna upp allt man MÅSTE kunna och vilken utrustning man MÅSTE ha.

Man behöver en kajak, en flytväst och en paddel. PUNKT.

Blev avrådd från att dyka,,,,,,,,,

Jag skulle ju börja med en dykkurs men det visade sig att jag är gravt klorallergisk så "kromdykarmaffian" mer eller mindre slängde ut mig, ingen ville ens höra talas om att jag skulle ta certet utomhus. Jag kom i kontakt med en yrkesdykare, ärvde en del av hans avlagda dykprylar som var antikvärde på, servade upp dom i verkstan och började dyka lite smått. Med dom prylarna, en del från strax efter 2-a världskrigets slut, dök jag i massor med år och gjorde en hel del jobb också. Värsta dyket hittills var när det var -32 grader i luften och strömmande vatten och brandkårens grejer frös ihop innan dom ens kom i vattnet, men mina antikviteter bara tuffade och gick.

Jag har dykt både lätt, bantam och tungt och oftast med slang och telefon när jag jobbdök men numera dyker jag bara lätt med en egen konfiguration av dykrigg som inte finns att köpa på allmänna marknaden. Eftersom jag konstruerat grejer i hela mitt liv så ser jag till att skapa användarvänliga och säkra utrustningar och här snackar vi inte kromad plast utan rostfritt syrafast.

Kuriosa om dykcert, väldigt off topic...

Alla dykcert togs utomhus från början. Jag tog mitt Nordiskt spordykarbevis (motsv CMAS klass 2) utomhus 1976. Det var en 1 veckas intensivkurs på Skeppsholmen precis utan för norra hamnen Lysekil. De första kurserna de hade där, hade endast lärarna våtdräkter (av usel kvalité), de stackars eleverna fick klar sig med badbrallor. (men det var före 1976)

Ännu mera OT! När jag började i Räddningstjänsten så var det noll utbildning för rökdykning, bara att dra på sig tuberna och kasta sig inn. Både på övningar och skarpt, allt var inte bättre förr.

Haha, har du testat att vattendyka direkt med rökdykarriggen? Snacka om att man blir vilse i pannkakan av det välvda glaset. Det kan inte beskrivas, det måste upplevas.

Året var 1978 när jag blev nästan utkastad ur dykarklubben och sen dess har jag inte så mycket till övers för folk som bara går in för att mästra mig utan att ta reda på vad jag EGENTLIGEN är kapabel till. Jag har ju som sagt konstruerat hela livet, bla. designat en del grejer som gick ut till oljefältens dykare, manschettringarna är bara en av mina specialare och mycket gjordes bara i ett eller några få exemplar då just dykningen och undervattensindustrin är så speciell.

Vattendyka med rökdykargrejor och kemdräkten, det vore något! Då får man nog vikta på med en Folkvagn om man ska komma under ytan, ha ha.

Det skulle iallafall väcka munterhet bland alla inblandade, förresten så går det utmärkt att linda gammal grov kätting om midjan istället för viktbälte, det är testat en gång när en grovis lyckades tappa viktbältet i spa´t så jag fick börja med att hämta upp det. Du vet ingen som fick heta Houdinie, utbrytarkungen efter det? *Fliin*

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg