Tack för ett uttömmande svar från Kåre. Det är klart att det är lättare att prata sig varm för en modell man gillar. Tyvärr tror jag däremot att det är, som Rija var inne på, nödvändigt för alla företag att hänga med på trender om man vill behålla sin position i täten. Dessutom finns det ju en trend parallellt med rockerkajaken där plötsligt britterna kommer med många snabba roderkajaker samtidigt som surfski ökar markant.
Jag tror däremot inte att alla företag måste flytta till Kina eller andra lågprisländer. I Finland byggs åtminstone Skim, Kajaksport och vissa Arrow. Ute i Europa byggs också många bra kajaker så jag tror det finns plats för tillverkare som satsar på dyra bra kajaker att fortsätta bygga sina flaggskepp här uppe i Norden.
Jag tror däremot inte att alla företag måste flytta till Kina eller andra lågprisländer. I Finland byggs åtminstone Skim, Kajaksport och vissa Arrow. Ute i Europa byggs också många bra kajaker så jag tror det finns plats för tillverkare som satsar på dyra bra kajaker att fortsätta bygga sina flaggskepp här uppe i Norden.