Nordkapp tycker jag personligen är så trött kajak. Känns som best före datumet gick typ 1992...och vkv bra många år tidigare...
Det vore väldigt trevligt om du ville vara så vänlig att nyansera din analys av VKV en smula.
Konstruktiv kritik är ju alltid värdefullt och särskilt från någon med lång och djupgående erfarenhet av kajakpaddling. Förvisso har vi inte presenterat massor av olika nya modeller sedan 90-talet fast å andra sidan så ser de flesta kajaker ut som kajaker gjorde för 10 000-tals år sedan. Vi har i stället satsat på att förbättra och förfina de kajakmodeller vi redan har och vi tycker själva att vi lyckats ganska bra med detta, men givetvis finns det ytterligare rum för förbättringar och kanske rent av behov av nya modeller även om jag personligen tycker att det redan nu finns allt för mycket olika varianter på marknaden, för att det skall vara någon mening med att ta fram ännu fler som bara späder på den uppenbara förvirring som nu råder kring valet av kajak.
Kvantitet ersätter inte alltid kvallitet och när ev när tex jag går in i en butik för att handla en vara och har för många och för svåra val att göra riskerar jag att aningen välja det billigaste bara för att jag inte orkar sätta mig in i alla olika val eller också så tröttnar jag och skiter i allt i hopa bara för att jag inte orkar lägga en massa energi på att schafsa om alla detaljer, så varför dränka ev kunder i valmöjligheter. Vi erbjuder ett grundsortiment och sedan kan vi ju anpassa våra byggen speciellt för de som så önskar mot offert och kanske har vi inte det som just du uppskattar men vad är då det?
Sedan 90-talet har det faktiskt hänt en hel del på udden vad gäller utveckling av laminat, styrsystem, komfort och säkerhetssystem etc. och det är lite synd att vi missat att göra det tydligt för dig och andra. Vi behöver nog bättra oss lite på att tydliggöra detta.
I och med att vi kan erbjuda Seabirds sortiment samt även kombinera dessa med våra grejer, så tycker i alla fall jag att vi har ett bredare sortiment och fler valmöjligheter än de flesta tillverkare och säljare även om vi själva inte tagit fram nya modeller under eget namn.
Det vore önskvärt att du specificerar vilka egenskaper du värdesätter på en kajak innan du generaliserar ett omdöme. Då menar jag inte att du skall påvisa en viss kanotmodell utan verkligen specificera egenskaper i olika förhållanden vilket kanske kan ge upphov till intressant debatt i detta forum.
Kåre/Ingvar